Turbo gåen? 2.5tdi AAT-->rensket innsug

Anbefalte innlegg

bilen min mister effekt etter passering på 3000rpm.

 

bilen drar godt fra 1800--->3000(chippet)etterpå forsvinner akselerasjonen, også kommer det en kraftig plystrelyd fra motorommet når eg passerer 3000rpm

 

eg har en fin turboplystrelyd før 3000 men etterpå bytter den om og blir ganske ubehagelig.

 

er det turboen som mest sannsynlig begynner og bli slitt?

 

det står original turbo i bilen. hvilken type turbo er det mulighet for og bytte til? (eg har planner om PP764 dyser,chip,innsatsfilter og større intercooler på bilen. så trenger en turbo som kan matche dette.

 

er en rekke femmer så har forstått det slikt at motoren skal tåle det dersom det ikke blir for mye råkjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at den drar godt 1800-3000, jeg forstår deg da som at den drar normalt + effektøkningen fra chip.

 

Hvis turboen er slitt skal det ikke komme noen plutselig effekttap på denne måten. Da vil den generelt være litt latere i hele registert og gradvis latere og latere på høye turtall. Men jeg har ikke vært borti at det er god effekt under 3000 og tilnærmet ingen effekt over dersom turbo er slitt.

 

Jeg har mer tro på at den enten går i nødmodus eller at du har hull på tykksiden i innsuget, og da gjerne et hull som ikke får betydning før en viss luftmengde og trykk. Typisk eksempel på dette kan være når plasten i IC er sprekt, da holder den tett ved lave trykk men blåser ut ved høyt trykk og stor luftmengde.

 

Er det lenge siden du har timet register og pumperem? Er remmene slakke og ligger i grenseland av spesifikasjonene så kan slikt oppstå.

 

Også lurt å gå grundig over alle tykke og tynne slanger.

 

Er den like lat over 3000 uavhengig av om du gir full gass eller halv gass?

 

Lurer du på om turbo er gåen så tar du av slangen fra luftfilterboks og inn på turbo slik at du kommer til innsugsturbinen. Sjekk mot skader på bladene, aksialslakk på akselen og oljesøl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan hende det har noe med den slangen som går fra IC til innsug? den er for øyeblikket bare teipet sammen. kanskje den ikke holder trykket når det blir høgt turtall.

 

nødmodus tror eg ikke. da skal det vel skje noe som varer? enten et varselys eller at bilen går dårligt til du skrur av tenninga og starter den igjen. for meg så er det bare til og gire opp så drar den som bare det igjen den når den kommer under 3000rpm

 

register reimen er skiftet for ca 1 år siden så trorkje det er noe problem. hadde litt problemer etterpå så fikk den sjekket hos 2 verksteder for at det skulle bli perfect så tror det skal være ok.

 

nei den er nok ikke like lat selv om eg har halv eller full gass. er mer og hente ved full gass.

hørtes ut som ein lett måte og sjekke for skade på turboen så skal sjekkke dette når værgudene bestemmer seg for å gi litt sol på vestlandent:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet med at min 2.5 tdi mista effekt som hos deg... Bytta n75 og lmm så ble det bedre.. Dog var det ikke ulyder fra turboen min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er også slik, skikkelig lokomotiv fra 1800 omdreininger, så dabber det raskt av fra 2500-3000. Har ikke tenkt tanken at noe var galt heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt så tror jeg det er et vanlig problem med a6 2.5tdi'en.. har lett mye etter dette og fått beskjed om at det er turbo.. folk har skiftet turbo uten at det har bedra seg.. En kjenning av meg skifta n75 og det forsvant helt. Jeg prøvde å skifte n75 men det ble ikke bedre. så tok jeg av innsuget som forøvrig var fullt i dritt og gav det et syrebad + at jeg skifta lmm så ble det borte hos meg også.

Skifta forøvrig til LMM fra biltema som kosta halvparten av det den gjorde på meca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min AEL, den dro bra til 3000, så ble det helt dødt. Der hang aktuatoren til wastegaten, slik at wastegate ikke stengte skikkelig. Den funka bra en stund viss man brukte vakumpumpe og fikk litt bevegelse i staget. Kjøpte meg en inbytteturbo fra GIK, og etter det gikk den som en kule, fikk vel kjørt den i hele en uke før noen jævler stjal bilen.

 

Ville iallefall begynt med å bytte innsugslangen som er teipet, kan jo hende det er der trykket ditt forsvinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte eg skulle rensa innsuget og blenda EGR-ventilen også ta av slangen fra IC til innsuget og levara den til Tools maskinforretning eller Tess og se om dei har en lik slange eller kan laga...slik at eg ikkje trenge og punga ut over 1200 for slangen på Møller;)

 

tenke eg sko ha meg ny turbo uansett på bilen men vil ha ein oppgradering men kan ikkje så mye om modifisering for og få turboen til og passe så det må nesten bli ein som passer bolt on....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter ic på motsatt side av turbo som på 1.9 tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter ic på motsatt side av turbo som på 1.9 tdi?

 

IC sitter foran høyrefremhjul, rett under luftfilterboksen.

Derfor kommer det ene uttaket ut rett til venstre for høyre hovedlykt slik at nevnte slange med sine ca 40 cm går rett opp i innsuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det utført ein liten service på bilen min i pinsen.

 

Traversen ble skiftet siden den hadde startet og sprikke på venstre sida.

 

fikk kjøpt ny luftslange mellom IC og innsugg på Tess til ca 300kr(1200kr dersom du skal handle på møller) denne var ein armert slange slik at det mest sannsynlig aldri går hull på den igjen

Den nye er den mest rette av dem.

HPIM0294.jpg

 

Ventildekselet mitt hadde begynnt og sprikke så fikk kjøpt et brukt et for billige penge hos Steinar Sjaastad.

prippen som eg er så syntes eg det var skittent selv om eg har plastikkdeksel over dette, så bestemte eg meg for og shine dette litt opp også

gikk på Tools og kjøpte syrepasta som eg smørte på først for og rense overflatene litt.

etterpå slipte eg med sandpapir+vatn+stålull. for og slipe vekk øverste lag med korrosjon og ujevnheter.

etterfulgt av smøring av Kromglans(Jula,50kr) satte denna på elektrisk drill på en smørepute etterfulgt av avkosting med et mykt håndkle.

 

her er resultatet:

startet med denne

HPIM0286.jpg

HPIM0290.jpg

 

dette er bare forskjellen etter eg tok på syrepastaen:

HPIM0293.jpg

Kromglans:

HPIM0296.jpg

Nå begynner det og ligne noe: rock :

HPIM0295-1.jpg

Ferdig resultat:

HPIM0298.jpg

Gammelt VS Nye

HPIM0300.jpg

Montert på:

HPIM0301.jpg

 

 

Innsuget ble også renset:

Dieselbad

HPIM0292.jpg

 

Litt vasking mens eg har plass

HPIM0291.jpg

Ferdige resultatet:

HPIM0303.jpg

EGR-ventilen ble også blenda med originale stålplater fra Audi for 40kr

 

Etter Servicen min så ryker bilen en del mindre(mest sannsynlig fordi luftslangen er nå tett) bilen drar godt og jevnt over hele turtallsregisteret. Merker forskjell på bilen generelt. ikke noe sinnsyke greier men merker det.

 

overall ganske fornøyd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.