#1 Skrevet Juni 2, 2011 Har nylig solgt bilen med alle servicer fulgt og NAF salgstest, alt så bra ut. Men etter en uke etter salget ringer kjøper og sier at turboen er havarert (står bom fast). Rep for 15-20.000 snakkes det om (Møller). Litt fortvilende å selge bilen som jeg aldri har hatt problemer med (93.000km) og så selger jeg den og turboen havarerer etter en uke. Har påtatt meg å dekke noe av kostnadene. Men er det noe jeg burde se etter på bilen/Turboen? Tenker da på om vedkommende kan ha kjørt litt heftig og om dette er årsaken eller lignende. Kjøper har en kompis på Møller, om det er til fordel for meg vites ikke. Burde ikke NAF oppdaget dårlig turbo under salgstesten? (Manifold/innsug/eksos/turbo er krysset av som ok på sjekk skjema samt avgass er målt til 0,13. Hvordan kan turboen bare plutselig ryke, får man ikke noe forvarsel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2011 For å unngå tvil om de faktiske forhold så ville jeg som selger enten ha sett på turboen med egne øyne, eller fått et annet verkstet til å stille diagnosen. Det høres litt rart ut at en turbo som ikke har gått lengre havarerer slik på en uke. Er kjøper tvilsom nok så kan man ikke se bort i fra at kompisen på Møller har forsynt ham med en defekt turbo og at denne er montert i bilen. Nettopp derfor er en kontroll fra annet verksted gunstig, da de kan se om boltene er skrudd på. Hvis kjøper allerede har skrudd av turboen eller byttet den så har han muligens ikke overholdt sine plikter om å la deg som selger få mulighet til å rette feilen (dersom han hevder at dette er garantisak). Uansett så kan ikke kjøper kreve at arbeidet og delene kommer fra et verksted som han bestemmer, du bør derfor sjekke litt alternativer. Vil tro du kan redusere regningen med mange tusen dersom du går for en overhalt turbo som monteres en plass med rimeligere timepriser. Vedrørende din eventuelle plikt til å dekke noe eller hele utgiften så er det nok mange meninger om dette. Du stiller uansett sterkt i og med at den er solgt med NAF test som ikke indikerte noen feil. Feil som oppstår i ettertid er ikke ditt ansvar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...