Allroad 2,7 biturbo -> ferie tyskland -> for høyt turbotrykk? -> nødmodus. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Løst: Byttet N75 ventil

 

Tok en impulstur til tyskland idag. Vedgasspådrag hørte jeg plutselig et lite poff, bensinkutt? og bilen ble helt dau å kjøre etterpå. Null turbotrykk.

 

Jeg hadde tilfeldigvis med meg vag com kabelen og fikk feilkode sånn ca. "turbo pressure too high". Jeg slettet denne og bilen var sprek igjen i 10 sekunder før den ble sløv.

 

Jeg var ikke kommet til tyskland engang når dette skjedde så noe autobahn ser det ikke ut til at jeg får testet i venstre fil.

 

Bilen klarer å holde farten igjennom danmark så den kan kjøres.

 

Men hva gjør jeg? Tenkte jeg skulle prøve meg på Audi i Flensburg imorgen tidlig.

 

Hva kan være galt? En slange til wastegate som har sprukket eller hoppet av? Noen andre som har opplevd lignende?

 

Bilen som normalt er sprek+, føles nå som en helt vanlig bil:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke denne motoren i det hele tatt, så dette blir bare en gjetning:

 

På 2,5tdiV6 er det turbo med variabel geometri. Når den setter seg fast pga sot eller at vakuumklokka får hull så den ikke klarer å regulere VNT mekanismen så får motoren for høyt turbotrykk og går i nødmodus. Den blir da ufattelig sløv.

Dersom det er noen lignende mekanisme på dine turboer så kan det være en ide å gå over de tynne slangene for å sjekke mot hull, og suge/blåse for å sjekke om vakuumklokkene er tette. Kan også ta av/på slangene på tomgang, da skal armene trolig bevege på seg.

 

Igjen alle forbehold, da jeg ikke kan denne motoren....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkoden som kommer opp:

 

Friday,03,June,2011,08:51:38:26365

VAG-COM Version: Release 704.1

 

Address 01: Engine

Control Module Part Number: 4Z7 907 551 D

Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G01 0001

Software Coding: 10752

Work Shop Code: WSC 00785

Additional Info: WAUZZZ4BZ1N095872 AUZ7Z0Y1672798

1 Fault Found:

17963 - Charge Pressure: Maximum Limit Exceeded

P1555 - 35-00 - -

 

Readiness: 0000 1000

 

Hjelp, hva betyr dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke skremme deg for mye, men hadde samme problem med pappas 2,7. Der var det eksosventilen i den ene turboen som hadde satt seg fast. Resultatet ble turbobytte....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkoden som kommer opp:

 

Friday,03,June,2011,08:51:38:26365

VAG-COM Version: Release 704.1

 

Address 01: Engine

Control Module Part Number: 4Z7 907 551 D

Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G01 0001

Software Coding: 10752

Work Shop Code: WSC 00785

Additional Info: WAUZZZ4BZ1N095872 AUZ7Z0Y1672798

1 Fault Found:

17963 - Charge Pressure: Maximum Limit Exceeded

P1555 - 35-00 - -

 

Readiness: 0000 1000

 

Hjelp, hva betyr dette?

 

 

Betyr dette :

 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17963/P1555/005461

 

Ser ut til at de over her er inne på noe.

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør videre til Polen og få det reparert det, så slepper du å refinansiere huset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan være easy-fix, men greia med bilen nå er at den går i nødmodus siden det blir registrert for høyt turbotrykk. Dette for å skåne motoren. Har før byttet TDI-turbo da den hadde variabel turbogeometeri og var defekt.

Men 2,7 BiT har ikke dette, der er det kun vanlige K03-turboer.

La Audi i tyskland ta en sjekk på den, de kan fort gi deg en pekepinn om hva som er galt. Du kan ihvertfall trøste deg med at det uansett er mye billigere der enn her hjemme i Norge.

Jeg holder en liten knapp på at det er noe rundt turboene som gjør dette, fks defekt ventil eller slange til styring av turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

 

Audi i tyskland var hyggelige og kunne stille diagnose i løpet av dagen men uansett ikke fikse det så da kjørte vi videre... kjedelig:( hadde vært greit å finne ut hva det er uansett. Har sletta feilkoden noen ganger men den kommer tilbake så snart jeg gir gass og skal over 100km/t.

 

Najs butikk e flensburg... R8 utstilt på siden av RS5:) sånt har jeg ikke sett i norge...

 

Jeg sjekka pris på turbobytte i flensburg. 3 timer per side og de trengte ikke ta ut motor så spørs vel om det ikke er verdt å ta en tur dersom de må byttes. Men hvorfor får ikke møller til dette uten å ta ut motor?

 

Ross tech wiki sier jo ikke noe om å bytte turboer. Denne n75 ventilen, hvor sitter den? er det en eller flere?

 

Noen andre tips?

 

Bilen går dass, men klarer å holde 140 på cruisecontrollen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen peiling på dette? Hvor starter jeg?

 

Jeg har bytta y-slangen som sitter rett foran gasspjeldet. Denne var ikke sprukket men bytta likevel siden jeg hadde kjøpt den.

 

Bilen er akkurat lik, feilkode kommer ved gasspådrag.

 

Hvordan kan jeg eventuelt utelukke ting? Hva ser jeg etter? Hva er neste ting jeg kan bytte som ikke koster allverden? Noe jeg kan gjøre med vag com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville begynt med n75 ventilen for den er det jo ikke uvanlig at ryker og da går bilen i nødmodus. den er jo også kurant og bytte på disse 2,7tt motorene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror berre det er en felles n75 ventil,tror den ligger under det lille carbon dekselet på toppen der.på passasjer siden..Ska være 3 stk vacum slanger på den..Du kan nå prøve og kobble vekk n75 ventilen elektrisk,og se ka som skjer da.Ska da kun gå på grunntrykk = lavt trykk.Da ska den ikkje kunne overbooste så sant ikkje wastegaten er stucked på en av turboene eller en av slangene til wastegate har hoppet av.

Har noen peiling på dette? Hvor starter jeg?

 

Jeg har bytta y-slangen som sitter rett foran gasspjeldet. Denne var ikke sprukket men bytta likevel siden jeg hadde kjøpt den.

 

Bilen er akkurat lik, feilkode kommer ved gasspådrag.

 

Hvordan kan jeg eventuelt utelukke ting? Hva ser jeg etter? Hva er neste ting jeg kan bytte som ikke koster allverden? Noe jeg kan gjøre med vag com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror berre det er en felles n75 ventil,tror den ligger under det lille carbon dekselet på toppen der.på passasjer siden..Ska være 3 stk vacum slanger på den..Du kan nå prøve og kobble vekk n75 ventilen elektrisk,og se ka som skjer da.Ska da kun gå på grunntrykk = lavt trykk.Da ska den ikkje kunne overbooste så sant ikkje wastegaten er stucked på en av turboene eller en av slangene til wastegate har hoppet av.

 

stemmer det at den sitter under venstre deksel sett inn i motorrommet. er enkel og bytte for den sitter helt på toppen rett under dekselet. du kan kjøre en test med vag com om det klikker i ventilen men er ikke sikkert den er ok selv om den gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje symptomene på en dårlig eller en defekt n75 lavt trykk da som oftest da?,hadde det vært omvendt,så hadde vel ikkje n75 ventilen kunne senket turbotrykket når den gjekk i nødmodus pga overboost vel, vist den feks mer eller mindre står fast i lukket possisjon?.Kan du lese av det trykket hver turbo leverer i vagcom?.Eller er det totale trykket du leser av?. Vis en av turboene leverer 1.2 bar og den andre 1 bar,leser du da av 1.2 bar uansett?.

stemmer det at den sitter under venstre deksel sett inn i motorrommet. er enkel og bytte for den sitter helt på toppen rett under dekselet. du kan kjøre en test med vag com om det klikker i ventilen men er ikke sikkert den er ok selv om den gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.Er ikkje symptomene på en dårlig eller en defekt n75 lavt trykk da som oftest da?

2.Vis en av turboene leverer 1.2 bar og den andre 1 bar,leser du da av 1.2 bar uansett?.

 

1. Kan gå begge veier.

2. Korrekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det han over skriver. en kompis byttet n75 ventilen her om dagen for samme feilkode som trådstarter har. begge turbone går inn i et felles hovedrør så måler kun totaltrykket med vag com eller andre målere for den saks skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner jeg N75 ventilen? Det er syyyykt mange dubbedingser under panseret her...

 

Har noen bilde? av ventil og plassering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter under venstre deksel på toppen av motoren sett fra fronten og ned i motorrommet. sitter 3 slanger og en kontakt på den.

delennr 078906283b.

N75.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk:)

 

Har jeg funnet feilen nå? Tok av ledningen og slettet feilkoden, tok meg en kjøretur og bilen er som ny:)

 

Den ladet ikke for mye turbotrykk, men den gikk veldig bra. Ingen feilkode utenom N75 ventilen.

 

Bør det bare være å bytte ventilen så er alt i orden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok stor fare for at det er den da ja. Den skulle normalt gått i nødmodus men da har nok ventilen hengt seg opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikkje kor mye bilen din har i grunntrykk,men sikkert ikkje noe mer en 0.4 bar.Kor mye ladet den da?.Du sier den gjekk veldig bra,var det med n75 utkoblet?.ladet den mindre eller det samme med n75 utkoblet?.Har du en lekkasje i slangen som går i fra turboene til n75 ventilen,så vil og bilen lade for mye.

Håper berre det er n75 som har hengt seg som nevnt tidligere,da denne er enklest og skifte:p

Takk:)

 

Har jeg funnet feilen nå? Tok av ledningen og slettet feilkoden, tok meg en kjøretur og bilen er som ny:)

 

Den ladet ikke for mye turbotrykk, men den gikk veldig bra. Ingen feilkode utenom N75 ventilen.

 

Bør det bare være å bytte ventilen så er alt i orden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er problemet løst:)

 

N75 ventilen ble byttet og bilen ble bedre enn da jeg kjøpte den. Helt jevn akslerasjon, sprekere, finere giring... så har nok vært ødelagt en stund ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ordner seg altid for snille gutter:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som ateg også må bytte denne, og slanger.... er det dyre greier? Kun møller som har dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

600kr ca. Husk slangeklemmer da det står engangs på orginalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.