MKI/II 8V GTI topp - ventilklaring

Anbefalte innlegg

Fikk voldsomt med 'tikk' i motoren min i dag.

Rullet sakte til garasjen og pellet av toppdekselet og begynte å måle klaringer mellom 'bøttene' og kamakslingen som angitt i Haynes boka ('spiss ende' av kam pekende rett opp - standard GTI kam).

Eksosventilen på sylinder 3 er nok synderen, trykket ned 'bøtta' med kanskje 2kg trykk og fikk nærmere 1mm klaring til kam. Dette finner jeg mer ut av i morgen når jeg peller av toppen.

Men, de øvrige ventiler...

Jeg klarte ikke å presse inn det tynneste bladet (0.05mm) mellom noen av de.

1. Hva skal egentlig klaringen være? (mener det er 0.20 - 0.35mm kald).

2. Hvilke ulemper/fordeler er det med å fortsatt ha dette så thight?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil minnes at toppen har hydrauliske løftere. Om det tikker noe voldsomt så vil jeg tro at det det er lite oljetrykk eller slitte løftere som gjør at det tikker. Det er et lite stempel bak løfterene som oljetrykket presser ut så løfteren har "0klaring" på kammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke kunne klare og dytte dem ned noe særlig. får du trykka dem ned enkelt, så er det bare og bytte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke noe på elsawin på så gammel motor. Måtte på motor fra 93, da fant jeg dette:

Dette gjaldt for hydrauliske løftere, (varm motor)

‒ Start engine and run until the radiator fan has switched on once.

‒ Increase engine speed to about 2500 rpm for 2 minutes.

‒ Rotate crankshaft clockwise on toothed belt sprocket securing bolt, until cam of the tappet to be checked is pointing upwards.

‒ Determine play between cam and bucket tappet.

‒ If the play is in excess of 0.1 mm, renew bucket tappet. If the play is less than 0.1 mm or no play, proceed with check as follows:

-- Press tappet down with a wooden or plastic wedge. If free travel in excess of 1 mm is felt before tappet contacts valve, renew

tappet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javisst var det hydrauliske løftere på denne (antok bare at det var det samme som på MKI'ern min, men den gang ei...

Tok ut 'bøttene', alle var thight og fin unntatt denne ene.

La den i et bensin bad, og pumpet litt med tommelen, - ikke mye motstand å snakke om.

Har nå lagt den i oljebad og pumpet en god del ganger, den skal få ligge noen timer så får man se om det bedrer seg, eller om ny må bestilles.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har fått svar i grunn, men for tekniske spec på motorer o.l. så minner jeg om tråden jeg har laget under forumdelen "samletråder.....". Følg linken i signaturen min. Er det ikke dokumenter på rett motor, er det bare å legge ut et ønske så lager jeg dokumenter (med mindre det er en motor som ikke finnes i autohidden f.eks Golf mk4 R32)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lar den ligge til i morgen.

Noe annet, kamakslingen hadde et par stygge merker. Korresponderende bøtte hadde ikke noen merker, men tenker allikevel at det er greit å bytte denne.

Fra ETKA ser det ut for meg at EV toppen (den hydrauliske) som er benyttet har samme kamaksling som MKI DX toppen (mekaniske løftere); delenummer 049 109 101N. Kan noen som er mer dreven enn meg verifisere dette for meg?

(Har en 100% DX kam liggende og vil i tilfelle montere denne).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjellige kammer til Mekanisk og Hydraulisk topp og det er ikke mulig å sette i kam fra mekanisk topp i en hydraulisk topp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Null tikk etter remontering!

Per Jonny; men da skjønner jeg ikke helt delenummerne jeg får frem i ETKA da disse er identisk.

Har jeg rotet med motorkodene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett litt på dette før og jeg tok fysisk ut en kam fra topp med mekanisk og en fra hydraulisk. Sammenlignet de to og konstaterte det at diameteren på den delen av kammen som tar i løfterene er mye større på mekanisk kam kontra hydraulisk kam.

Er ikke verre om du måler dette selv. Mulig det passer mellom dine topper. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det får bli neste gang jeg har ting oppe igjen, nå nyter jeg bare lyden av 2litern med weber uten tikk : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøøft.. Hvordan Webere kjører du? 2stk 45?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.