Vibrasjon/risting i hele bilen S6 c4

Anbefalte innlegg

Begynner nå bli mektig lei av hele bilen:-( Har slitt med en vibrasjon / risting i hele bilen. Det er en svak risting som forplanter seg i hele bilen. Mener at den er verre på dårlig underlag ( grov asfalt).

 

Har gjort følgende utbedringer uten at det har hjulpet nevneverdig.

 

- Byttet skiver og klosser

- Byttet felg og dekk. La nylig på splitter nye felger og dekk

- Byttet olje og filter på automatkassa.

- Byttet olje på diffen.

- 4-hjuls-kontroll

 

Det jeg nå tenker på som ikke er gjort og som om mulig kan være problemet er:

 

- Dårlig opphengslager på midtdiffen. Vil dette kunne gi vibrasjon av lik karaktestikk??

- Dårlige dempere??

 

Er mildt sagt veldig lei. Å kjøre feltvogna på jobb fortoner seg som en mer avslappet tur:-)

Har mange ganger tenkt å kvitte meg med hele bilen til en billig penge, men det er noen der som holder meg tilbake:o

 

Håper at noen kloke hoder der ute med tidligere erfaring som kan gi litt innspill:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg hadde et problem med bilen min dersom eg passerte 120km/t. da rista heile bilen som ein vasketrommel og va redde heile tingen skulle falle fra hverandre. Når eg bremste ned ein ca 20km/t så forsvant det.

 

dette problemet forsvant etter eg skifta bærearmene fremme.

 

håper dette hjelper. pleier og være filleting som forårsaker problemer så bara til og smøra seg med litt tålmodighet så ordna det seg nok.

 

du kan jo sjekka det som er av forstillings slitasjedeler. ta noe sterkt ein liten spett av noe slag og prøv og vrikk på det du finne av foringer så ser du om de er slitte;) ta deg ein liten personlig EU-godkjening av bilen:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kjetil!

 

Takk for raskt svar.

 

Glemte å nevne det i mitt innlegg. har for et drøyt år siden byttet alt av forstillingsdeler, herunder også foringer. Det eneste som gjenstår er fjærer og dempere.

 

Bak er det kun byttet quattrostag og foringer til stabstag. Ser at de andre foringene bak begynner å bli morkne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kommer disse vibrasjonene? Er det under pådrag, vanlig kjøring eller nedbremsing? På c4 A6'a jeg hadde så var det store vibrasjoner i understell fremme ved pådrag. Viste seg da at bærekule høyreside var helt utslitt. Byttet denne og problemet ble borte. I senere tid kom en annen vibrasjon. Da var det svinghjulet (DM) som vibrerte under pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vibrasjonene er der hele tiden under konstantfart. Er nok mest merkbart i i hastigheter 60 -90. Er ikke spesielt merkbart under pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har nye helt avbalanserte felger med dekk på og du her 100% sikker på at det ikke er de som vibrerer så er det ikke så mange alternativ igjen. Varierer den med hastighet eller turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sant så sant. Nei det er det som gjør meg litt frustrert. Holder en knapp på mellomoakselopphenget, uten at jeg er noen stor ekspert på dette. Vil ikke et slitt lager her gi en slark og da en vibrasjon. Men som sagt hva vet vel jeg:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sant så sant. Nei det er det som gjør meg litt frustrert. Holder en knapp på mellomoakselopphenget, uten at jeg er noen stor ekspert på dette. Vil ikke et slitt lager her gi en slark og da en vibrasjon. Men som sagt hva vet vel jeg:-)

 

 

 

Du må nesten fine ut om det er hastighet eller turtall som framhever vibrasjonene.

Er det turtall er det mest bare fra clutch og fremover det kan være noe.

Er det hastighet er det drivlinje du må se på.

Har du prøvd å kjøre i den hastigheten det er mest vibrasjoner på for så å slippe gassen og trø inn clutch?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår. Har dog automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha.. Nøytral da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i resonnementet ditt om mellomakslingsopplagring. Hadde selv en lignende vibrasjon, men den kom bare under akselerasjon og var meget meget svak. Da ble det også konkludert med mellomakslingsopplagring. Men i dette tilfellet viste det seg å være katalysatorene som hadde fått seg en liten trøkk og lå å vibrerte imot hverandre under pådrag :P hehe... Men opplagringen koster vel rundt 1500 kroner tror jeg og du må ned med eksosanlegg hvis jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nøyaktig samme problem på min A6 i samme hastighet, jeg har også skiftet ut de delene du nevner, men i tilegg får jeg fram en sterk during/risting hvis jeg skrur opp tuningboksen maksimalt og gir full gass i 4,5 og 6 gir(Det høres ut som om mellomakselen går oppi tunnelen). I morgen skal de nye dekk og felgene rulletestes for å være helt 100 prosent sikker på at det ikke er der feilen ligger, skal oppdatere om evnt. bedring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problem, det er hjullager foran som har slakke. kan poste et svar her når jeg har fått bytta lager :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå testet felger og dekk samt skiftet støtdempere foran da de hadde litt dødgang, men alt er som før. Nå blir det full overhaling av mellomaksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde vertfall lignende vibrasjon som du beskriver i en audi 100 jeg hadde, der var det mellomakselfôringa som var gåen. Bytta opphenget på den og vips var vibrasjonene borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også dette problemet nå jeg kjører over 70km/t og bremser

har ei opphengskule som er ødelagt og som skal byttes på onsdag (delen kommer med posten i morra)

Håper det gir seg når jeg bytter dette.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skriv gjerne her igjen om du finner ut av det!

Har ett veldig om ikke helt likt problem med min S3.. Vibrerer og rister, ser det godt på passasjerstolen, og hvertfall om det ligger no i stolen. Humper som bare det. Men er litt opp og ned hvor sterkt det er.

 

Håper du finner ut av det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også drivledd for slark - ytre og indre, foran og bak. Har opplevd at et utslitt ytre drivledd bak ga slike vibrasjoner. Det var 1,5 cm slark, altså at man kunne rotere navet 1,5 cm før akselen begynte å bevege seg. Skiftet ledd, og lyden og vibrasjonene ble borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passatn min er også som en tørketrommel fra 90 å opp,mange nyttige tips her.skal begynne å forske.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg skiftet ut mellomakselen min med en med ett pent brukt eksemplar der opphengslageret og kryss er i god stand,( det gamle lageret var helt utslitt og hadde løsnet fra gummien.) Bilen ble jo mer behagelig å ta i gang med, men ristingen er nesten den samme. Jeg har tidligere eid en s4 93 modell og en 100 q 92 mod, og hadde stadige problemer med risting og vibrasjoner, så nå lurer jeg på om det virkelig finnes en helt vibrasjonsfri quattro????? noen der ute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du er litt ekstra følsom, men min er hvertfall helt vibrasjonsfri, og det med relativt tunge hjul, har aldri gått over drivverket, men foringer/bærearmer og endeledd er helt tipp topp seff :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en del vibrasjoner og "svømming" i min S4 C4.

Skiftet bærearmer, ytre drivledd, hjullagre foran, motorfester og gearkasse oppheng uten forbedring.

Så skiftet jeg alle foringer i hjelperammer, og alt ble fint.

Ikke en eneste vibrasjon, og bilen har helt sluttet med å "svømme", ved bremsing og pådrag.

Jeg fylte forresten de bakre foringene i fremre hjelperamme, med tech-7, ett par uker før jeg monterte dem.

Dette for å få den så stiv som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du foringer i bakstilling, travers foran (4stk) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.