#1 Skrevet Juni 7, 2011 Hei! Virker som om det er flere sensorer som slutter å virke på samme tiden her Vet fra før av at veivposisjonsføleren min mest sannsynlig er gåen. En god stund etter de første symptomene på dette begynte bilen med å "daue av litt" f. eks. når jeg gav gass etter fartshumper. Kom godt med svart røyk, men det gikk bort etter ett sekund eller to. En uke eller to etter at dette, begynte bilen å fjuske veldig noen minutter etter at jeg hadde startet når den var kald. Nå fjusker den mer og mer... av og til når den er varm, spesielt på tomgang. Et godt hint er nok at den bruker mye bensin. Kjørte tur/retur Haugesund med ganske fin kjøring og brukte litt under to liter på mila. Pleier å ligge rett under en liter på mila på denne turen. Hva tror dere er galt? Har søkt litt og det kan vel virke som om LMM eller lambdasensoren er dårlig? Håper på kjapt svar siden det nå haster litt... skal snart ut på tur med bilen Tusen takk for all hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 7, 2011 Du bør først og fremst lese av feilkoder. Vanlig feil er på første generasjons V8-motorer er: - trykkregulator til fuel rail - lambdasensor (bør byttes til en type med fire ledninger slik at man får et ekstra jordingspunkt) - det skjer at luftmassemåler bare "dør" (dette skjedde meg, noe som førte til et forbruk på ca 1,5 l/mil) - gasspjeldsensor kan bli lekk, noe som kan føre til tvilsomme signaler til ECU Dersom det i tillegg er mer enn 100 000 km siden lambdasensor ble skiftet er det bare å skifte. Lambdasensoren alene kan nok ikke skape et forbruk på to liter pr mil, du bør vel og merke sjekke de andre punktene jeg listet opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2011 Supert! Bilen har rundet 240 000 km. og jeg har i vertfall aldri byttet lambdasensor i løpet av de 60000 km. jeg har kjørt bilen. Når jeg skal sjekke trykkregulatoren, mener du da å bare sjekke om bensintrykket ser greit ut? Kan tenke meg at det er på tide å bytte bensinfilteret, men det burde kanskje ikke lage disse problemene? LMM: Da kan jeg vel bare prøve å dra ut pluggen når bilen fjusker? Hvis den da oppfører seg akkurat likt, så er vel det en god pekepinne? Gass-spjeldsensoren: Hvordan sjekker jeg denne? Hvor er det lurt å bestille sensorer til bilen? Jeg må bestille lambdasensor, veivposisjonsføler (blitt tipset om å bestille til femsylindret motor av Dag tidligere ). Ble en del spørsmål her, men takk for hjelpen så langt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2011 Har du korrekte plugger? Er de game? Hvor gamle og stive er pluggledningene? Trolig er de like gamle som bilen; bytt dem. En annen sensor du bør sjekke er temperatursensoren i bakkant i høyre topp, denne gir signal om kjølevæskens temperatur til ECU'en. Gasspjeldsensoren kan sikkert måles på noe vis, men jeg vet beklageligvis ikke hvordan. Den sitter noe utsatt til helt fremst på motoren, og kan bli lekk som nevnt tidligere. Sjekk også innsugslufttemperaturmåleren som sitter til høyre for den sorte platen foran innsuget. Det er ikke uvanlig at loddingene er gåene her. Ofte kan du lodde opp, men noen ganger må du også kjøpe ny sensor da selve sensoren er defekt. Om LMM får bilen til å fuske kan jeg ikke svare på; min brukte bare helt sinnsykt med bensin. For deler ville jeg bruke autohausaz.com og seekpart24.com De har nok alt du trenger til vettuge priser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 1, 2011 Ble det funnet ut av disse problemene på denne motoren? Jeg har noe all av samme problem, den starter og går helt fint når motor er kald og når den har stått litt, men så fort den bikker et sted mellom 60-80 graders motortemp, så begynner den å fuske og jage, jeg må holde liv i den med gasspedalen, slipper jeg gasspedalen og lar den justere tomgang selv, så kan den gå en stund før turtallet faller for lavt og den stopper. Den starter relativt greit igjen da, men fortsetter å fuske. Jeg har byttet begge veivposisjonsfølerene med splitter nye, det er relativt ny bensinpumpe på den, tatt fra den ene 200 10vt'n min, men oppførsel på motor var lik før og etter pumpebytte. Den har også fått nye tennplugger. Pluggledningene er ikke så gamle. Eneste feilkoder jeg får opp er 1111. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2011 Hadde samme problem på min. Høyt forbruk , Ikke serlig respons ved gasspådrag og fjuska/jaga litt på tomgang. Fikk opp feilkode på Veivposisjonføler , lambda sone og hallgiver mener jeg. Bytta Lambdasonde , og bilen ble som ny , feilkodene kom aldri tilbake og forbruket kom ned på 0.9 ved normal kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 2, 2011 Ny lambadasonde gjorde susen det Bare feilkode 1111 igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...