#1 Skrevet Juni 7, 2011 Har et lite problem på min Coupe med 20v 7A-maskineri jeg tenkte jeg skulle lufte litt før jeg feilsøkte videre. Bilen har fin tomgang på kald motor, men når motoren har blitt varm begynner tomgangen og jage mellom 1000 omdr og 1400 omdr (noen ganger står den også bare på 1400 omdr) Bilen går bra, drar jevnt og bruker ikke nevneverdig mye bensin (annet enn hva som er normalt for en rekkefemmer fra sent åttitallet ) Har hatt ut det meste av slanger uten å finne noe falskluft. Har hatt ut tomgangsventilen og renset denne, bilen kvæles når jeg drar ut pluggen så det er tydlig at den gjør jobben sin. Det er ingen feillager å få fram. Nye plugger. Noen som har vært borti et lignende problem på disse motorene før? Vanlige feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 8, 2011 Har du prøvd å ta diagnose å se om du finner noe feil? Kan kanskje være lambdasonden, hadde lignende feil på min en gang, men den stoppet nesten pga ujevn tomgang i lyskryss bl.a, da var det lambdasonden som var ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 8, 2011 Har du prøvd å ta diagnose å se om du finner noe feil? Kan kanskje være lambdasonden, hadde lignende feil på min en gang, men den stoppet nesten pga ujevn tomgang i lyskryss bl.a, da var det lambdasonden som var ødelagt. Har tatt feillager etter en lang kjøretur med både kaldstart og på varm motor - ingen feil. Hvis lambdasonden er synderen ville nok jeg kjent det under kjøring og den er byttet for ca 50.000km siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 8, 2011 Hadde same problem på min, der var det innsugslangen som var lekk. Lambdaen var også gåen men da hadde den eit bensinforbruk på 1,7l på mila med fin køyring:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2011 Hadde same problem på min, der var det innsugslangen som var lekk. Lambdaen var også gåen men da hadde den eit bensinforbruk på 1,7l på mila med fin køyring:p Jeg har hele tiden tenkt at dette var ett falskluftproblem, men har neimen ikke klart å finne noe falskluft etter å hatt ute alle slanger Bensinforbruket mitt er nogenlunde normalt. Rundt 0.8-0.9 på langkjøring og ca 1,2-1,3 på småkjøring. Er det noen steder disse har lett for å suge falskluft jeg burde dobbeltsjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 9, 2011 Sjekket innsugsslangen skikkelig? Den er god på å gøyme vekk sprekker. Pass og på at slangen som går inn på den på undersiden er skikkelig på (oljeåndinga). Etter eg gjekk tilbake til original luftfilterboks blei eg kvitt mykje av problema mine med bilen og, veit ikkje korleis din reagerer men er eit tips du kan prøve;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 9, 2011 spray stargass rund om på slanger for å finne ut om den drar falskluft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2011 Har hatt ute en del slanger, også den store belgen men finnes ingen rifter i den. Hadde ute gassspjeldet og renset det, samt byttet tomgangsstilleren som sitter under den. Ingen forskjell. Gjorde en liten oppdagelse her om dagen. Da jeg drar ut kontakten til tomgansregulatoren på kald motor så sliter motoren på tomgang (ganske normalt), men da jeg gjorde det samme på varm motor sank turtallet ned til normal tomgang og jagingen sluttet. Tror kanskje det var hintet om at jeg burde prøve å få tak i en ny tomgangsregulator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2011 Hørt at man i noen tilfeller kan vaske tomgangsregulatoren for å få den til å funke som normalt igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2011 pål, du vet at 7a har tomgangsjustering? dvs. at den skal kunne gå på tomgang uten tomgangsregulatoren i koblet, gitt riktig omstendingeheter.. tror den skal ligge på rundt 4-600 rpm.. husker ikke.. du må sjekke det opp. MEN dette vil variere om motorn er kald/varm og om det er vinter eller sommer.... Jaging som det du beskriver kan ofte komme av at du har en lekasje forbi gasspjeldet på en eller annen måte, turtallet stiger derav pga. den magrere blandinga, hjernen blir forvirra og prøver å kompensere for dette med å regulere på tomgangsregulatero, men regulerer for mye... /repeat Hadde det samme på min, men har fått roa det ved å justere tomgangsregulatoren min.. men siden du ikke har gjort noe som skal herpe standardoppsettet så bør du ikke gjøre det Hadde jeg vært deg hadde jeg gått over slangene og rensa tomgangsregulatoren godt en gang og sjekket at spjeldet lukker ordentlig. Når dette er gjort så ville jeg sjekket slik som at tomgangs bryter/tps (er vel i tps på din) fungerer ordentlig og at de ikke har noen irrebort/irra kontakter. For deretter når alt dette så ut til å være helt på g, justert tomgangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2011 Motoren går på tomgang uten tomgangsregulatoren, men det må jo være å merke seg at tomgangen ble helt jevn/slik den skal være da jeg plugget den ut ved varm motor. - Tomgangsregulatoren har vært ute, demontert og vasket to ganger allerede uten noe nevneverdig forskjell. - Alle slanger er sjekket for hull/rifter og alle klemmer/ eventuelle lekkasjesteder er tettet med slangeklemmer/strips - derfor jeg trenger litt hjelp til å lokalisere problemet - Hadde ute gassspjeldet forrige helg, renset det og så til at spjeldene fungere slik de skulle, samt jeg byttet tomgangsstilleren (som kan slå seg vrang pga varme fra manifoilen). - Microbryteren fungerer fint og ingen kontakter er irret. Hvis noen hadde hatt en tomgangsregulator jeg kunne ha prøvd hadde det vært topp, men er jo ikke så mange som har 7A desverre Å stille tomgang ser jeg ikke helt kommer til å hjelpe da den tross alt jager, og ikke er permanent for høy. Får kanskje prøve startgass-prinsippet, selv om det av erfaring ikke oppdager alle lekkasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2011 Nei, jeg har nok kun reserve til ng (og en drøss med andre motorer denne passer på) Ikke noe vits å stille tomgangen hvis den ikke dør på tomgang uten tomgangsregulatoren nei. Startgass er bare piss, det funker ikke litt engang... Det er hvert fall min erfaring. Men for all del, kan hende du kan få en erfaring som motstrider min Uansett, jeg kommer ikke i farta på noe annet som gjør at bilen jager på tomgang annet enn falskluft/for mye luft forbi spjeldet... vakuumslangene ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...