Erfaringer med å blinde EGR? - 2,5tdi V6

Anbefalte innlegg

Ønsker å samle erfaringer i denne tråden om å blinde EGR på 1998-2003 mod 2,5tdi V6 motorene.

Annen håndfast kunnskap er også velkommen.

 

Det er av enkelte påstått at hjernen kalkulerer målt luftmengde + kalkulert eksosmengde og på grunnlag av dette styrer mengde diesel. Når EGR blindes skal det visstnok bli feil i dette regnskapet. Noen som vet noe konkret om dette?

 

Vennligst oppgi:

Årsmodell, motorkode, metode for blinding, resultater (foruten at det ikke bygger seg opp masse sot i innsuget og motoren derav over tid kan bli lat og lite miljøvennlig)

 

Jeg starter:

Årsmodell 1999

Motorkode: AFB

Metode: Fjernet rørene og selve ventilen, satt på blindlokk. Blindet slangen til EGR.

Resultater: Merker ikke noen forskjell under kjøring. Får heller ingen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen flere erfaringer?

 

Hva med dere som påstår at det dukker opp feilkoder av å gjøre dette, er det bare antakelser eller vet dere noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at motoren får en helt annen lyd på tomgang når EGR lukkes.

Motoren går mykere og penere når EGR er åpen, i motsetning til litt hardere lyd og mer dieselkakling når EGR lukkes.

Det merker man når man med VCDS kjører komponent test der EGR åpner og lukker.

 

Flere erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har blendet er og merket ingen forskjell på noe. Største hovedgrunn er pga tilgang til veivhusfilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere med erfaringer her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men likevel:

01 allroad, ake. alt tilkoblet. Kun blokkert eksosen med plate. Fungerer bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men likevel:

01 allroad, ake. alt tilkoblet. Kun blokkert eksosen med plate. Fungerer bra.

Ja vet det men er jo ikke grunn til og lage ny tråd når det ligger eh her allerede;)

Har du den plata bare mellom eksos og flensen til egr da vis du skjønner hva jeg mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1998 mod

AKE motor?

Montert blindlokk mellom EGR rør og innsug, pakninger på begge sider.

Ikke noe feillmelding, og bilen ble sprekere og fikk bedre respons.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1998 mod

AKE motor?

Montert blindlokk mellom EGR rør og innsug, pakninger på begge sider.

Ikke noe feillmelding, og bilen ble sprekere og fikk bedre respons.

 

Hva er det som menes med pakninger her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er vel utelukkende et "miljøtiltak", og ikke en heldig funksjon for motor. Jeg har tenkt på å gjøre det samme med AKE på min 2.5 tdi, men da jeg gjorde det samme på en 1.9 tdi, så brukte den lengre tid på å bli varm. Siden 2.5en bruker lang tid på dette i utgangspunktet, er det noen som har gjort dette og kan si noe om oppvarmingstiden spesielt på vinter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har blendet EGR på A6 3.0 TDI`en 06 mod (C6) ?

 

1. Kødder et slik ingrep til for elektronikken? - eller annet...?

 

2. Har en blendet EGR noe å si for avgassmålingen...? - PKK...?

 

EGR.... enn å blande avføring i næringen til motoren... må jo bli dårlig stemning under panseret til slutt... dvs, det er blitt dårlig stemning under panseret : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.