Audi 100 2.3E - E85 (motorkode AAR)

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter å vurderer om jeg skal prøve å fylle 50/50 med Blyfri 98 og E85 på tanken min.

Kjenner igrunnen veldig lite til E85, så derfor lurer jeg litt på følgende :

- Hvilken positiv evt. negativ virkning vil dette ha på bilen min,

i og med at motor er dønn orginal, sett bort fra ett KN innsatsfilter i orginal luftfilterboks ?

- Hva gjør/hva er forskjellen på E85, iforhold til Blyfri 98 ?

- Vil jeg oppnå noe mer effekt/bedre akslerasjon, større/mindre oljeforbruk med 50% E85 ?

- Er det veldig viktig at blandingsforholdet er akkurat 50/50 ?

- Vil motoren kunne ta skade av dette ?

Jeg har ingen store forhåpninger om noe, men hadde vært artig å prøvt det ut : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Sitter å vurderer om jeg skal prøve å fylle 50/50 med Blyfri 98 og E85 på tanken min.

Kjenner igrunnen veldig lite til E85, så derfor lurer jeg litt på følgende :

- Hvilken positiv evt. negativ virkning vil dette ha på bilen min,

i og med at motor er dønn orginal, sett bort fra ett KN innsatsfilter i orginal luftfilterboks ?

- Hva gjør/hva er forskjellen på E85, iforhold til Blyfri 98 ?

- Vil jeg oppnå noe mer effekt/bedre akslerasjon, større/mindre oljeforbruk med 50% E85 ?

- Er det veldig viktig at blandingsforholdet er akkurat 50/50 ?

- Vil motoren kunne ta skade av dette ?

Jeg har ingen store forhåpninger om noe, men hadde vært artig å prøvt det ut : rolleyes

Er ikke noe å hente desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe å hente desverre.

Asj......Det var dumt : rolleyes

Men om jeg prøver det likevel. Motoren kan vel ikke ta noe skade av dette da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usannsynlig at noe tar skade, men du kan trolig fint blande 30-40% E85 og kjøre på en slik blanding uten at forbruket stiger veldig ihvertfall.. :) Å gjøre det et par tanker ihvertfall er gunstig, da det renser godt opp og kan f.eks. fjerne avleiringer fra dyser etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringen med vår '93 Passat 1.8 90hk, kjørt 170.000 viser økt oljeforbruk, som trolig kan skylles at E85 renser vekk sot og koks fra motoren, som egentlig holdt "tett" for olje..

Og hvis du blar deg inn i Tråder startet av deg selv, så synes jeg å huske at du har spørt om dette før :P

Karate-edit: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=204882

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usannsynlig at noe tar skade, men du kan trolig fint blande 30-40% E85 og kjøre på en slik blanding uten at forbruket stiger veldig ihvertfall.. :) Å gjøre det et par tanker ihvertfall er gunstig, da det renser godt opp og kan f.eks. fjerne avleiringer fra dyser etc.

Tror dette må testes ut : smil :

Etter nesten 240.000 kjørte km nå, hvor 140` av dem er kjørt på kun blyfri 95 bensin av min mor (1996 -2009), så har nok ikke bilen noe imot å få renset litt opp inni "hjernen" sin, nå etterhvert vil jeg tippe : rolleyes: vinke : !!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen ting i veien for å kjøre på E85 på en AAR, da denne motoren stort sett er veldig mottakelig for E85, men noen særlig effektøkning kan du ikke forvente deg.

E85 har et oktantall på 105, men en ca 30% lavere energiinnhold.

Dette vil føre til at tenningen stilles opp så langt det er mulig, men du må også forvente et høyere forbruk.

Noen biler tåler lite E85 før de begynner å fuske, mens andre biler tåler veldig mye før de fusker og hakker - opp mot 70-80%

Forøvig kan jeg bare si kjør på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan legge til at AAR fusker på 80/20 blanding av E85/98 oktan, men fungerer fint på 60/40 blanding :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette også fungere på 2.6 95 mod ? 12 ventiler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.