Støtdemperbytte Passat 3BG 4M/A4q/A6q

Anbefalte innlegg

Er det noe spesielt man bør vite om eller passe på når man skal skifte støtdempere foran og bak på en Passat 3BG 4Motion? Dette er jo samme hjuloppheng som bl.a. A4 quattro og A6 quattro fra samme tid, så er vel godt med erfaring her.

Har lest om den fryktede bolten som holder de øvre bærearmene, utenom den ser det relativt enkelt ut, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar litt ekstra tid hvis du må ta ut øvre bærearmer og den trekantplata som de sitter festa i. Dette ser du hvis du tar opp de to proppene som sitter mellom de tre boltene som stikker opp over fjørbeinet i motorrommet. Kjøp like greit med bolter til ytre feste på øvre bærearmene. Bak er det bare og slippe ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skiftet fjærer på min A6q så løsnet jeg ikke den beryktede bolten på de øvre armene foran. Husker at det var passe trangt å få ut fjærbenet, men det gikk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar meg ca. 10 min å nappe ut fjærbeinet.

Jeg skrur av lenkestaget i nedkant mot fronten. Løsner de to stagene som kommer ut fra trekantplaten (ikke løsne de fra trekantplata men på hjullagerhuset) Så tar ut bolten i nedkant av fjærbeinet. Når du da tar av de tre boltene i motorrommet, så er fjærbeinet løst. Husk å lag en linje nedigjennom fjærbeinet slik at når du monterer det nye at du ser at alt kommer identisk på plass. Lettere å skifte om du har spesialverktøyet til VW til å løsne mutteren på fjærbeinslageret. (finnes på biltema)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.