Anbefalte innlegg

Hei skal montere senk til helgen, er dette en helvetes jobb på denne bilen?

Noen sier det er et rent helvete mens noen sier det går 2 timer.

Hva trenger jeg av eventuellt spesialverktøy?

 

Er et supersport black evolution sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ligge brukervilledning med det settet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KAN være et rent helvette visst bolter osv sitter fast!, men får du dem løs så tar det noen timer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rask jobb det der.

 

Er det første gang, så ja, da kan det ta litt tid. Kan skrive en instruks på hva som må gjøres når jeg kommer hjem. (sitter på mobil nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør kjøpe inn de øverste boltene nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger bare løsne to muttere på toppen av fjærbeinet som ligger gjemt under to blind lokk samt krysbolten nede på bærearmen for så å løfte dem ut foran... Trenger ikke demontere noen armer i forstilling. Bak ser du med en gang hvordan det sitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sindre: Hadde vært kjempebra :)

Håkon: Hvilke bolter mener du, får kjøpt på Møller?

Tor Egil: Høres lett ut, regner med jeg trenger fjærklemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier nå å skru ut 3 bolter i vannkassa, den bolten som går gjennom øvre bærearmer og bolten nede. Har aldri brukt fjærklemmer, eneste som er at dempern skyter fart når det orginale demonteres for å få opplagringa i toppen løst. Det kan gjøres på gulvet, men ikke sikt dempern mot noe eller noen. Hehe, hender seg de er litt tight

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke skru ut tre bolter.. Innen denne trekanten finnes to blindplugger med to muttere. Løsnes disse så slipper du ta ut med toppdelen der øver bærearmer er festet. Tar bare ut dempern med fjær og fjærlagert da. Trenger ikke bruke klemmer som Bjørnar sier men jeg pleier nå å hekte dem på for sikkerhetsskyld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ugg virker bare mer og mer avansert, skal ta en titt idag å se hva jeg klarer å få til :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av nederste bolt på demper fremme og dra den over slik den står i fri luft nede.

Husk å skru av droplinksa til stabstaget slik du får mindre press på det hele :)

 

Skru av de tre boltene i motorrommet og det hele vil dette soppass ned til at du når tak i de to boltene oppå den trekantplata (husker ikke hva den heter). Har du orginale dempere på kan det være lurt å feste noen fjærklemmer ettersom dette vil skyte litt fart grunnet mye press.

 

Resten mtp tårnlager og slik skjønner du enkelt, no need to skrive noe der.

 

Når du monterer justerbare på igjen skrur du det helt i bunn slik at du har minst mulig press når det skal opp igjen.

Så er det bare å ta hele prosessen baklengs :)

 

Bak er det såre enkelt.

Skrur av først bolten helt nederst på demperen og fortsetter med å skru av armene som går ut til spindelen oppe.

Så er det bare å skru av boltene rundt demperhylsa eller hva det no enn heter :P

 

Når du har fått hele hylsa av skrur du av bolten som går tvers igjennom den og passer på du har noen plass å skyte det hele ettersom det også her er sikkert mye press ute å går. Også her skrur du settet i bunn og presser skiten oppigjen i hylsa.

Sistnevnte kan være litt stress å få festet bolten igjen, men etter litt kleiing vil du nok få det til.

Så er det bare å ta motsatt prosess igjen.

 

Er ikke så særlig flink å skrive, men håper det blir -litt- forståelig iallefall :P

Dette er iallefall metoden som jeg føler er raskest og enklest mtp montering igjen.

 

Hvis det er første gang så kan det virke ganske så komplisert, men egentlig er det såre enkelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips foran, er å huske å løfte bilen på begge sider samtidig :) .. Hvis ikke blir det mye spenn i stabstaget, og da kan det bli køddent å få på dempern på nedre bærearmen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i en garasje 5 mil oppi skogen å monterer senk, fikk det fint til bak men framme støte jeg på noen ting jeg ikke skjønner i det hele tatt. Virker som fjæra er for kort når jeg skrur det i bunn, skal jeg bruke noen deler fra den gamle demperen bortsett fra den gummi dingsen som er oppi den trekantplata? Bilen er en 1997 a4 b5 senken er supersport black evolution. Kan sikkert gi dere noen bilder om dere ikke skjønner :) setter pris på raske svar. Sånn som det ser ut nå vil fjæra bare hoppe løst om demperen får full strekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal du ha det i bunn da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at jeg ikke skulle det :P så tror jeg har gjort det rett, om det hadde vært i bunn ville laveste punkt ligge under bakken tror jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får be dem se over når du tar firehjulskontroll! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok 12 timer totalt med demontering, laging av verktøy og montering og justering :)

Takk for guiden sindre, neste gang bruker jeg nok 10 timer mindre hehe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.