Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med bilen min som jeg håper det finnes noen sjeler her som kan hjelpe meg med.

 

Starten:

I februar i fjor skulle jeg bruke bilen og blei møtt med at oljelampa lyste og alarmen gikk. Bilen sto i et par måneder før broren min fikk kikka på den, og da starta den uten problemer og skjønte ikke hva som kunne være feil.

 

Etter det har alarmen gått innimellom mens jeg har kjørt bilen, men den har gitt seg før jeg har rekki å stoppe bilen igjen. Detta har skjed med alt fra noen dager til et par måneders mellomrom.

Etter dette har den også mislikt sterkt køkjøring. Når turtallet går under 1000 begyner oljelampa å blinke som besatt igjen. Men så fort jeg får opp turtallet slutter den.

 

De siste par dagene har det skjedd enda mer. På tirsdag sto jeg i kø inn til Tønsberg, og det liker ikke bilen min helt. Etter et par hundre meter i saktegående kø, så sto jeg stille og venta på grønt lys. Plutselig hører jeg skraping og slåing som om det er en skikkelig dundre av en harley som omtrent står oppi øret på deg. Etterhvert skjønte jeg at det kom fra motoren min, og det hørtes ut som om det kom fra foran passasjersida. Det slutta før jeg rakk å få stoppa bilen.

 

I går igjen blei jeg stående stille i en slak oppoverbakke, og som vanlig liker ikke bilen min det. Turtallet blir lavt og oljelampa blinka. Så jeg fikk opp turtallet litt mens jeg sto der. Og plutselig begynner den med de skrapebankelydene igjen. Jeg kjente at det slo litt i bilen. Så stoppa det igjen.

 

Syns det er litt vel skummelt, og nå når den har begynt med det der, så har jeg litt lite lyst til å bruke bilen min.

 

Har fått forslag om at det kan være dårlig oljetrykk. Men forklarer det det nye problemet? Eller er det en skade bilen min har fått pga detta andre?

 

Hjelp! Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peila olja?

 

Er normale symptomer på oljetrykksføleren dette her, bortsett fra lydene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, forutenom de bankelydene tyder det på oljetrykksgiveren(e). Sjekk, som sagt over her, at du i det hele tatt har olje på motoren, for det lover ikke bra at det banker og låter når du står i oppoverbakke ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter vel 2 stk oljetrykksfølere på de fleste av disse golfene, 1 nede på oljefilter-braketten og en oppe i toppen (ene med hvit ring og den andre blå ring tror jeg!?). Den ene føler på turtall under 2200 O/min og den andre over. Alarmen i dashn tror jeg gir seg akkurat i det du passerer 2200 O/min..?

 

Kan være den som sitter der nede som er gåen kanskje.

Kan også være sila i pick-up`n til oljepumpa (i bunn av bunnpanna) som er litt tett etter tidens tann og kanskje trenger en rens.

Også kan det være slitt selve oljepumpa. Ny pumpe koster ikke allverden.

 

Fin beskrivelse du har av lydene btw..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er sånn på 8v, men på 16v sitter begge to på oljefilterbraketten:)

 

Kommer helt an på hvilken som er ødelagt, for er den for trykk over 2200rpm ødelagt begynner den ved å hyle og lyse over 2200rpm, noe som ikke er tilfelle her. Kjøp begge to nye hos Møller for å prøve, men mulig det er for seint for motoren din også:o Om motoren har overlevd, og det ikke blir stilt med nye oljetrykksgivere, ligger feilen i instrumentet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Jeg har nok olje, det sjekka jeg seinest på onsdag. Og det har vært sjekka stadig i løpet av det siste året siden det er oljelampa som har lyst. Så skal det iallefall ikke være mangel på olje som er grunnen.

 

Lampa begynner å lyse når turtallet er på under 1000, men det er ikke hver gang turtallet er så lavt at den lyser. Men den er mest truandes til å lyse om det har vært køkjøring først og så at den står på tomgang. Og om jeg står i litt oppoverbakke på tomgang.

 

Alarmen går ikke så konsekvent at jeg klarer å se hvilket turtall jeg kjører på når den går. Iallefall med tanke på at den ikke går hver gang jeg kjører med det turtallet.

 

Det er 8v. Så da sitter det sånn som Jon-Christer sa?

 

Men ok. Så sjekke oljetrykksfølere og sil altså. Er det mye jobb/vanskelig? Har en mekaniker til rådighet, men han har i grunn ikke rørt en golf 2.

 

 

Fin beskrivelse du har av lydene btw..;)

Hahah. Jo, tusen takk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er sånn på 8v, men på 16v sitter begge to på oljefilterbraketten:)

 

 

Er ikke bare mulig det er sånn på 8v...det er sånn Fossen..:)

 

Rart 16v bare har der nede men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi enige:) Tenkte bare at det kunne være 16v det var snakk om, siden Marianne har en sånn en også (ref. prosjekttråd og signatur).

 

Jepp, byttet mine opptil flere ganger på min 16v, og begge sitter der nede;)

 

Det er uansett kjekt å nevne hva slags motor det gjelder, for det er lagd mange forskjellige symaskiner til disse Golfene:p

 

Køkjøring = lavt turtall, så da har du enten lavt oljetrykk eller så er giveren for lavt trykk ødelagt. Få målt oljetrykket ditt, så ser du hvor problemet ligger. De lydene lover som sagt ikke bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en -86 golfII 1.8 gu-motor (90hk) selv for maaange år siden. Der blinka lampa og alarmen hylte etter litt hardkjøring og den ble varm.

Lurer på om jeg bytta til en "tjukkere" olje også..type mineraolje 10-40 og ikke sånn tynn del-syntetisk. Tror å huske at det ble borte da..: klø :

 

Hvordan er kjølevæske-temperaturen da...står nåla rett opp eller endel til høyre ved køkjøring, og hører du at kjølevifta går under kø-kjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sant. Motor er ikke dumt. :P

 

Det er en 90 golf 2, 1,8 l GX/RP. Noe mer som er interessant? :P Kan ikke si jeg har så peil på hva som er vettugt å vite. Hehe.

 

Under den lille køkjøringa jeg har drivi med i det siste så har måleren stått rett opp. Til vanlig ligger den litt mot venstre. Om kjølevifta begynner å gå har jeg egentlig ikke lagt merke til. Det må jeg faktisk si. :P Hjelper så mye det.

 

Men da får jeg kanskje starte med å måle oljetrykket og se hvordan det går.

 

Takker veldig for svar! :) Hjelper å få inn litt forslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viste seg at det var kjølevifta som var grunnen til at det hørtes ut som om bilen skulle knele helt. Denna er bytta, og jeg har ikke hørt noen nye lyder sia da.

 

I tillegg så har det blitt tatt en real sjekk og rens på oljesystemet. Sila er rensa, olja er bytta, oljetrykket er bra, og den ene føleren som lakk (høres mistenkelig ut som en grunn) har blitt bytta. Jeg har kun brukt bilen i et par uker etter at dette blitt fiksa på, men ingen ulumskheter enda. Håper på det beste.

 

Tusen takk for respons! Takk for hjelpa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.