#1 Skrevet Juni 10, 2011 På min B4 merka jeg at ene frontlykta ikke lyste på vei til Namsos på tirsdag natt. Viste seg at pæra var knust/eksplodert. Dermed tok jeg av lykteglasset som er festet med klips og gjorde rent for glasskår fra pæra. Jeg monterte så en ny pære i lampa uten at det ble lys. Prøvde nok en pære for å være ordentlig sikker, dette også uten hell. Parklyset fungerer helt fint og ingen sikring har røket. Noen som har vært borti liknende og har noen vink til hva grunnen kan være? Begge hovedlampene er ca. 3 år gamle DEPO-lykter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 10, 2011 er det strøm i kontakta?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 11, 2011 er det strøm i kontakta?.. Det er det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 11, 2011 Rett polaritet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 11, 2011 Rett polaritet? De pærene jeg prøvde å sette inn i stedet for den pæren som har eksplodert har vært brukt før (vinterpærer som jeg bruker for ørlitegrann bedre lys). Den andre pæra i settet hvor den eksploderte pæra var fungerer fremdeles. Vil tro de har + og - på samme sted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 20, 2011 Fant ut rett før jeg dro på jobbperioden min at jeg har fulltlys i lykta, selv om jeg ikke har kjørelys. Siden det er H4 er jo både fulltlys og kjørelys i samme pære. Prøvde med en tredje pære for å være sikker og dobbeltsjekka sikringer uten større hell. Såe.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 20, 2011 Er ledningsnettet til lyktene originalt, eller er det ettermontert releer? Hvis det er det, så kan et rele ha hengt seg opp, eller sluttet å fungere. Var ute for akkurat det på min C4 i går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 20, 2011 Alt er originalt. Eneste er at jeg byttet begge frontlyktene til DEPO-lamper for 2-3 år siden fordi de gamle var litt slitne følte jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 21, 2011 Er det både strøm i kontakten og fungerende pære *må* det jo lyse, da! Noe er det feil på! Prøv å måle med prøvelampe, kan jo hende du måler med multimeter, og da kan lampetesten (hvis du har det) gi deg feilmålinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 21, 2011 Har du fyskisk tatt ut sikringen å sjekka den? Hvis pæra sitter og du måler rett på sikringa vil du måle ohm fordi du måler da mellom pæra og tilbake til jord. Bare et tips hvor jeg kødda før 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 22, 2011 Er det både strøm i kontakten og fungerende pære *må* det jo lyse, da! Noe er det feil på! Prøv å måle med prøvelampe, kan jo hende du måler med multimeter, og da kan lampetesten (hvis du har det) gi deg feilmålinger. Vel, siden fulltlyset fungerer så må det jo være strøm, i tillegg til at jeg har målt. Pærene jeg har prøvd er også helt i orden Har du fyskisk tatt ut sikringen å sjekka den? Hvis pæra sitter og du måler rett på sikringa vil du måle ohm fordi du måler da mellom pæra og tilbake til jord. Bare et tips hvor jeg kødda før Sikringa har blitt sjekket opp og ned i mente. Jeg tar en ekstra runde med prøvelampa når jeg kommer hjem til helga. Hvis ikke blir det ny lampe (ikke at jeg ser hvorfor feilen skal ligge der heller) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 22, 2011 Du har ikke svidd et rele i samme slengen eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 22, 2011 At det er strøm på langlys betyr ikke at det er strøm på nærlys. Sjekk med prøvelampe på de forskjellige kontaktene i pæresokkelen mot jord. For som en tidligere skriver, ER det strøm der, og pæra er i orden.. Da trenger man ikke være Gud for å skape lys, da vil det være lys der.. Så du mangler nok strøm eller har gåen pære, bare finn ut hva som feiler, og ikke tro at så lenge det kommer strøm til fulltlys så kommer det automatisk strøm til nærlys også, det er to forskjellige reléer og to forskjellige ledninger som fysisk kommer frem i kontakta di. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 22, 2011 (endret) Du har ikke svidd et rele i samme slengen eller? Har ingen aning: klø : At det er strøm på langlys betyr ikke at det er strøm på nærlys. Sjekk med prøvelampe på de forskjellige kontaktene i pæresokkelen mot jord. For som en tidligere skriver, ER det strøm der, og pæra er i orden.. Da trenger man ikke være Gud for å skape lys, da vil det være lys der.. Så du mangler nok strøm eller har gåen pære, bare finn ut hva som feiler, og ikke tro at så lenge det kommer strøm til fulltlys så kommer det automatisk strøm til nærlys også, det er to forskjellige reléer og to forskjellige ledninger som fysisk kommer frem i kontakta di. Jeg trodde siden det kom strøm til lykta i det hele tatt, så var strøm i orden. Men da skal jeg gå over igjen, så takk for oppklaringen! Jeg kom forøvrig til å tenke på om det kan være selve bryteren som kan være gåen? Hvordan sjekker man eventuelt det? EDIT: Hvis bryteren er gåen vil vel kanskje BEGGE nærlysene være mørke?? Bare resonerte litt for meg selv her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 22, 2011 Bgynn med å sjekke at det kommer strøm frem til lykta, før du begynner å bekymre deg om lysbryteren kan være defekt. Å måle med en prøvelampe er bra. Det er 4 ledninger som går inn til hovedlykta, brun er jording, hvit er fjernlys, gul er nærlys og grå er parklys. Slik er det på alle VW og Audi siden tidenes morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 22, 2011 Og ja, bryterne på 80/90-karrosseriet har en tendens til å gi opp.. På 100/A6/C4 også, for så vidt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...