Lekker fra tannstangen (A6 C4 2.4 V6)

Anbefalte innlegg

A6 C4 m 2.6 V6

 

Ser at det er fuktig på oversiden av girkassen, mistenker at det lekker fra tannstangen. Noen som har en prosedyre for å nappe denne ut? Evnt noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være at motoren din lekker olje fra toppakningene, et ikke ukjent problem på 2,6/2,8 12v :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja begynner å lure litt. Tok litt på oljen og den var ikke akkurat rød. Har funnet ut at det skal gå fint å skru den ut og dra den igjennom passasjerhjulbrønnen. Skal høre med møller ang overhalingskit til denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja begynner å lure litt. Tok litt på oljen og den var ikke akkurat rød. Har funnet ut at det skal gå fint å skru den ut og dra den igjennom passasjerhjulbrønnen. Skal høre med møller ang overhalingskit til denne.

 

...ja, om du har rød olje (ATF) på hydraulikksystemet så er det i alle fall bare et tidsspørsmål før du kan kaste pumpe, tannstang og - om du er riktig uheldig - slangene på dynga.

Hydraulikksystemet skal ha limegrønn olje du kjøper hos Møller. IKKE ATF (Automatic Transmission Fluid), eller Power Steering Fluid og lignende oljer. Kun oljen du får kjøpt hos Møller, og intet annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker?? Oljen som var i da jeg kjøpte bilen var rød, pluss at jeg har flushet hele systemet og også helt på rød olje. Faen i helvete!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpe 4 liter og flushe systemet helt to ganger. Forbannade irriterende at bilextra insisterte på at det skulle være rød olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av det jeg alltid har hørt er at det ikke spiller noen rolle hvilken farge det er på den. Det som er veldig viktig er at du ikke blander disse. Jeg kjører med rød, men det er et annet bilmerke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød olje er automatolje (ATF) og det MÅ IKKE brukes på dette hydraulikksystemet. Det er den sikre død for det meste av tetninger, spesielt i pumpe og tannstang. I tillegg er viskositeten helt feil, ATF er vesentlig mer tyktflytende enn den riktige oljen. Hydraulikkolje med originalt delenummer G002000/G004000 eller tilsvarende (vanskelig å skaffe i mindre kvanta i Norge utenom originalt) er det eneste som skal brukes. De rette oljene er enten grønne eller helt klare/lys gule.

 

Mange andre biler har ATF i servostyringen, men det gjelder *ikke* VAG-produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster en slikk og ingenting for riktig olje på Møller. Ihvertfall billigere og bedre enn å måtte skifte tetninger, tannstang og pumpe etc, etc;)

 

Klag gjerne til Bilxtra i samme slengen også - det hadde jeg gjort om de hadde prakket på meg noe som potensielt kan ødelegge for flere tusen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, problemet er at nå knepper det i tannstangen når jeg svinger. Det gjorde det ikke før. Så jeg har kjøpt en brukt fra tyskland for 1000 inkl frakt (drittbillig).

Ang bilextra så har jeg lite lyst å gjøre meg til vanskelig kunde og kreve erstatning :S Jeg er liksom ikke en sånn person :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, får lage en DIY når jeg skifter hele greien om noen ukers tid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang bilextra så har jeg lite lyst å gjøre meg til vanskelig kunde og kreve erstatning :S Jeg er liksom ikke en sånn person :S

Sier ikke at du nødvendigvis skal kreve erstatning, men hadde jo vært greit å sagt ifra på en saklig måte sånn at de ikke ødelegger for mange andre som kjøper olje i god tro også, eller? ;) Jeg er ihvertfall en sånn person.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang bilextra så har jeg lite lyst å gjøre meg til vanskelig kunde og kreve erstatning :S Jeg er liksom ikke en sånn person :S

 

Tror ikke det var meningen at du skulle kreve eller klage, men si ifra på en slik måte at de slutter å anbefale dette produktet til fremtidige VAG kunder. Jeg har også lært noe nytt idag det at VAG biler MÅ ha grønn. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke at du nødvendigvis skal kreve erstatning, men hadde jo vært greit å sagt ifra på en saklig måte sånn at de ikke ødelegger for mange andre som kjøper olje i god tro også, eller? ;) Jeg er ihvertfall en sånn person.

 

Hmm, ja god idè! Grei måte å bringe det opp på iallefall. Er greie folk som jobber der så unner ikke de noe pes :P Ellers, takker for innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.. Det står at det skal være mineralolje eller noe på disse..?

 

Hvor nøye er dette med riktig olje nede på disse eeegentlig? Jeg bytta en bremseslange på bilen til tanta mi i dag, en C4 2.5tdi. Og når jeg drev å skrudde av hjulet så skulle ho være flink å fylle bremseveske på beholderen, og fylte den inn i servo-tanken i stedet.. Ble ikke så jeg tømte hele tanken etter å ha snakka med fattern på telefon, han påsto at bremseveske er omtrent som servoolje, så han mente det gikk greit om vi bare fikk av igjen så det ikke spruta utover hele motorrommet..

Og ja, kjøpte en ny kanne med bremseveske for å fylle på bremseveskebeholderen.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæske er absolutt ikke det samme som servoolje, det er ihvertfall sikkert. Få det av ASAP. Bremsevæske får normale gummipakninger til å svelle og bli porøse, og det er som kjent dårlig deal i et servosystem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta meg en tur på møller i morgen tidlig og høre med de. Kjøper noen flasker og flusher systemet inntil den nye tannstangen kommer.

 

Har også justert "justerings" skruen på snekken men styringen ble utrolig hard på tomgang og drittlett ved turtall. Veldig klossete så justerte den tilbake.

 

Noen som har vært bordi 605 relèet på disse bilene? Til servotronicen? Mange "over there" som napper denne ut og mener at styringen blir fastere. Selv liker jeg at den føles som en gammel Buick!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, problemet er at nå knepper det i tannstangen når jeg svinger. Det gjorde det ikke før. Så jeg har kjøpt en brukt fra tyskland for 1000 inkl frakt (drittbillig).

Ang bilextra så har jeg lite lyst å gjøre meg til vanskelig kunde og kreve erstatning :S Jeg er liksom ikke en sånn person :S

 

1000 kr for en brukt? Da tror jeg at jeg hadde kostet på meg noen ekstra kroner og kjøpt en overhalt for 300 dollar + frakt og mva - så vet du hva du får.

Husk at du også må koste på deg å skifte belgen på tannstangen når du først skal montere den, og den koster jo noen kroner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1000 kr for en brukt? Da tror jeg at jeg hadde kostet på meg noen ekstra kroner og kjøpt en overhalt for 300 dollar + frakt og mva - så vet du hva du får.

Husk at du også må koste på deg å skifte belgen på tannstangen når du først skal montere den, og den koster jo noen kroner...

 

hmm.. jaja, det får gå som det går :P Byttet olje og flushet systemet to ganger i dag morges. Nå er styringen faktisk mye lettere, og knakelyden er veldig svak. Nesten ikke hørbar! Jeg får kjøre noen uker og se hvordan ting utarter seg. Igjen, takker for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.