Temp måler stiger til ca 70C når tenning settes på (VR6)

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hva som kan være årsaken til dette.

 

Selve instrument panelet er i orden - har testet det i en annen VR6.

 

Temp sensorer er også byttet, så heller ikke denne, jeg mener å huske at dette signalet kommer fra den hule temp sensoren. På Corradoen (som problemet er på) målte jeg ca 6V på en av pinnene på pluggen som går inn på denne sensoren, mens på Passaten jeg har (som det fungerer greit på) målte jeg 12V, så av en eller annen grunn virker det som det er et spennings tap over en ledning, men uvisst av hvilken grunn.

 

Om det er andre ting som kan gjøre at den viser feil så er det bare å komme med tips (er ikke spennings regulatoren, den er målt/sjekket også).

 

Ser forøvrig ut som temperatur måleren øker litt etterhvert som motor faktisk får temperatur, altså når den kommer over 70C så beveger nålen seg litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg "bumper" denne, da problemet fortsatt ikke er fikset, og tenkte å prøve å få en fiks på det nå til våren når Corradoen går ut av vinter dvale igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig jording på sensoren kanskje? Vet ikke om denne har tilført jord på en ledning eller om det er gjennom metallet på selve sensoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil så vil den nok ha tilført jording, uten at jeg er 100% sikker - men skal ta en sjekk på det når jeg tar den ut igjen - er vekke for vinter lagring nå. :)

 

Om det er andre tips her så er det bare å skrike ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig jording vil hvertfall gi for høy visning på instrument, men det finner du fort ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, skal ta å få målt den - tilfeldigvis noe andre tips om hva som evt kan gjøre noe slikt?.

 

ER 100% sikker på at det er noe feil fra sender og inn til instrument panelet, da panelet fra passaten også viser det samme i corradoen - mens begge displayene er helt ok i passaten.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål ledningene inn, fra ende til ende ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bumper denne igjen, da jeg ikke har gjort mye med problemet før nå, følgende er allerede prøvd:

 

- De 2 jordings kabelene inn på sensor har god kontakt mot jord - OK

 

- Testet et instrument panel fra Passat VR6, får akkurat samme problem i corradoen - nålen stiger.

 

- Testet Corrado instrument panel i Passat - fungerer fint OK

 

- Testet annet ledningsnett som går fra instrument panel til sikringsboks - uten noe forskjell.

 

- Ohmet ledning fra panel til sensor (blå/hvit) - motstand ca 2-3 Ohm

 

Jeg mistenker at det er en form for jordingsfeil men er noe lost med hvor man skal fortsette feilsøkingen.

 

En ting jeg ser som skjer er om jeg måler motstand mellom kontakten til sensor (blå/hvit) mot jording på batteri får jeg uendelig med ohm (altså ingen kontakt) når instrument panelet er helt frakoblet MEN om jeg kobler til instrument panel vil jeg få kontakt mellom jord på batteri og sensor med en motstand på ca 166 Ohm.

 

Jeg tror ikke det er normalt, så om noen har noen formeninger om hvordan den skaper seg denne kontakten så kom gjerne med tips! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vridkontakten fra bilen til motorelnett.. jeg fikk mange rare feil i intrument da det var dårlig kontakt imellom den koplinga på min golf 3...

Ta ut intrument og mål ledningene imellom den og vridkoplingen.

Er alle ok, måler du fra vridkopling og til stikkene til sensorene..

er det og iorden, vill jeg tru feilen ligger i vridkoplingen.. (ta dette i forbehold at det er slik på corradoen.. jeg loddet alle ledningene og fjærnet den koplingen, of har ikke hatt problem siden) jeg har da en golf 3 tdi 94 modell dette var problem med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok slik vridkobling her også ja - men kontakten helt frem til sensor virker å ha god kontakt hele veien fra instrument panel.

 

Sjekket litt mer, og

 

Corrado har følgende ohm verdier:

 

Sensor ledning : 166 ohm

Ledning som går til "Fan control module": ca 1.6 Kohm

 

Passat har følgende verdier:

 

Sensor ledning: 266 Ohm

Ledning til fan control (eller noe slikt): 23 Kohm - Stor forskjell her i allefall, men tror ikke den lesningen går gjennom skru koblingen.............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk til slutt fikset dette - gikk vel egentlig ut fra det var en bagatell - men kanskje verre å finne feil som mer eller mindre er "plantet"....:) - vet det var det vanlige problemet med temperatur/drivstoff måler når jeg kjøpte den (spenningsregulator), så regner kanskje med at forrige eier har feilsøkt det problemet, så av en eller annen grunn hadde det dukket opp et relé som ikke hører hjemme der det var plassert.

 

Har nok skapt seg en liten krets via spolen i releet og gitt motstand til nålen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.