#1 Skrevet Oktober 30, 2010 Vurderer en 99 mod 2,4 V6 Bensin (165 HK) med Quattro. Hvordan er det med forbruk på denne? Kjente svakheter? Dyr service? Anbefales denne, eller bør jeg styre unna. Kmst er 200 000. MVH ERWI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2010 Den bruker en del bensin, og du får lite igjen for det:) den er veeeldig lat.. MIN mening... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 30, 2010 + Comfy... Sikker..god plass.. skikkelig kjøremaskin.. - Sluker bensin.. MANGE kjente feil... dyr service.. Tiptronickassa er jo kjent for å være litt kranglete på denne årgangen.. Motoren bruker mye olje, og det hjelper ikke at toppdeksel og kamdekselpakninger har en tendens til å ryke.. Multilink/knirk.. vindusheiser... mikrobrytere i dørlåser .. mye dyrt som har en tendens til å ryke på 4B .. hvertfall på modellene før facelift.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 30, 2010 + Comfy... Sikker..god plass.. skikkelig kjøremaskin.. - Sluker bensin.. MANGE kjente feil... dyr service.. Tiptronickassa er jo kjent for å være litt kranglete på denne årgangen.. Motoren bruker mye olje, og det hjelper ikke at toppdeksel og kamdekselpakninger har en tendens til å ryke.. Multilink/knirk.. vindusheiser... mikrobrytere i dørlåser .. mye dyrt som har en tendens til å ryke på 4B .. hvertfall på modellene før facelift.. Oups! Såpass. Dette er riktignok manuell, men det du skriver om motoren er ikke lystelig lesning. Når det gjelder andre feil så har jeg selv hatt en 2000 mod A6 med chipet 1,9 Tdi (Ca 140 HK) Den kjørte jeg til den var passert 270 000 Km. Den lever fortsatt og har nå gått 340K. På den bilen hadde jeg lite problemer med forstilling m.v. Dog var vindusheisene et problem. Takk for svar. Kanskje jeg går for den 99 1,9 Tdi jeg så på idag istedenfor? Var "rustfikset" og hadde nye skjermer. Kanskje en god erstatning for dagens 95 mod. 1,9 Tdi som dessverre ble påkjørt....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 30, 2010 Om du ikke bryr deg om å bli frakjørt av en micra så er den type 2,4 helt ok:) og du bør helst ha egen bensinstasjon:) + kan være endel feil som er dyrt å fikse:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2011 Hvordan er egentlig Audis 2.4 bensinmotorer? de med 165 hk fra slutten av siste årtusen? Ønsker erfaringer, og om folk er fornøyd med ytelse, forbruk, feil osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2011 Vel, har en A4 98 med 2.4 motoren. Første erfaringen jeg egentlig har er at den er stabil som fjell. Hvor mange med 1.8 turbo eksempel har ikke hatt problemer med turboer som ryker, coiler som blir spist opp, fjusking og dritt? Mange! Min har godt snart 150k og har ikke merka en eneste ulåt i motoren, Den er sterk over hele registret, og du får en behagelig og fin v6 lyd som ikke bråker for mye. Vet mange har beskrivet motoren her som lat og tørst, men etter min erfaring er den verken lat eller veldig tørst, ja den bruker jo litt om du gir full gass hele tia, men til normalt bruk er det helt overkommelig, uten at jeg har noen eksakte nummer på det. Men ja, jeg er vertfall strålende fornøyd med min motor, går som ei klokke og har aldri hatt noen store problemer, Deler er dyrt som på alt annet som det står Audi på, men om man behandler det fint er det ikke noe fare. Jeg ville nok vertfall anbefalt 2.4 motoren før 1.8t motoren når det kommer til stabilitet, Broom kåra vel 1.8t motoren til en av de dårligste noensinne? Nå sitter jo min i en a4, mulig den blir noe mer "lat" i en A6 da jeg regner med den er litt tyngre, Men er vel bare og prøve og se hva du synes? Jeg har vertfall ingenting og utsette som sagt, morsom motor etter min smak, Skal man ha en motor som gidder litt må man beregne at den er litt tørst også, men er helst bare når man virkelig kjører hardt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2011 Hadde 2.4Q tip i min A6 og var kjempe fornøyd. Hadde bilen i 9 år så sier litt det også. Bilen hadde gått litt over 290 når jeg solgte den. Snitt forbruket lå på ca 1.1 mens på langkjøringer var den 0,8. Eneste min ikke var noe glad i var småkjøringer (opp og ned til butikken) og måte bytte plugger pga. dette. Alle servicer hadde jeg på bilen og kjørte aldri bilen "hardt" når den var kaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2011 Kjente problemer er oljelekkasje fra kamkjedestrammerne. Enkelt å fikse med spesialverktøy og ikke dyre pakninger som må skiftes. Ellers er oljeforbruk en gjenganger. Utover dette er det stabile saker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2011 2,4 passer mye bedre enn 1,8T i en "stor" A6. Ikke noe kraftmonster men kommer forbi uten problem, og er en veldig komfortabel motor. Grunnen til at 1,8T er favoritisert er pga trimmingsmulighetene og enkel effektøkning ved chip, men regner med at det ikke er et emne her. Er ikke så mye som kan gå galt, men 2,4 er rammet som andre V6ere fra den tiden med svetting rundt kjedestrammerene, og noe oljeforbruk kan nok forekomme. Gjelder å finne et godt holdt eksemplar med liten km-stand, så kommer du nok til å bli fornøyd. Fordelen med en 2,4 er at den som regel ikke er hardkjørt som en eventuellt 2,8 da eiergruppen gjerne er noe anderledes. Er vel litt værre med kvaliteten på selve bilen, A6. Så få tak i en nyest mulig modell der alle barnesykdommene er fjernet. Sjekk også at regreimen er byttet hvis bilen har gått langt da det koster litt mer på en V6, hvis ikke du bytter den selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2011 Dette skal være en av de få sugemotorene man får noe ut av å chipé. Testet MTM chip i år 2000, i en 2.4 Automat, som hver helg pendlet fra Drammen..Oslo..Gudbrandsdalen. Før chip, giret den opp og ned i Lierbakken + noen andre bakker i Gudbrandsdalen. Ganske irriterende. Etter chip, gikk bilen merkbart bedre. Den holdt et gir i bakkene, og forbruket gikk ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2011 Jeg hadde en 2.8, som er samme motoren bare med litt større hull i blokka (etc). Min dyre erfaring var at en av kjedestrammerne gikk i oppløsning, med ventilkrasj som resultat. Måtte bytte ett stempel og ene toppen. Jeg skal ikke påstå at dette er et kjent problem, men det skal has i bakhodet da det like gjerne kan skje på en 2.4 eller en 2.7T. Eksoskammen drives av registerreima, innsugskammen via kjede fra eksoskammen, med elektrisk justering for variable kamtider på innsuget. Plastskinnene gikk i oppløsning, kjedet ble for slakt og hoppet over på tannhjulet... Tørst var den ja. Småkjøring med A6 2.8en med Tip og quattro viste seg i et forbruk på ca 1.4/mil og langkjøring ca 0.9/mil. 2.4 er nok litt snillere. Har hørt at man kan senke forbruket drasisk med chip. Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt meg en 30V-V6 igjen, dels pga min sure erfaring, dels pga forbruket. Men, det er en nydelig motor hvis man har råd til å betale bensinen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2011 Takk for innspill! Er litt skeptisk til disse V6-motorene, de fleste kjenner vel til 2.5 TDi(180 hk), og en bekjent som hadde 2.6 i en A4 betegner dette som skit. Oljesvetting forekom ikke på denne A4-en, noe som var sjeldent på disse motorene, fikk han høre på verksted. Grunnen til at jeg lurer på 2.4 er at jeg synes 1.8T blir for tam, og motoren gjorde skam på GTi-navnet da den ble plassert i Golf. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 13, 2011 Vi har 2.4, 2.6 og 2.8 (12V), og Eyvind har vel summert opp det som er over her. 2.6 kan forøvrig ikke sammenlignes med de andre motorene, den ER tørst og lat Jeg har en kompis som dessverre har vært ute for det samme som Per Henrik på en 2.8 30V...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 14, 2011 hei jeg har en a6 2,8 avant med tip ligger på 1,1 på by kjoring ca 0,9 på landevei, samme forbruk med henger å full bil anbefales sterkt spør en meg ps den har rullet 325 å bruker ikke en dråpe olje å deilig drag ålyd:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 14, 2011 Grunnen til at jeg lurer på 2.4 er at jeg synes 1.8T blir for tam, og motoren gjorde skam på GTi-navnet da den ble plassert i Golf. Hva med Golf 3 GTI 2.0l 8v da? Går jo mye dårligere..... Personlig ville jeg kjøpt 1.8T å chippa den. Går mye bedre enn den late 2.4'en da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 18, 2011 Skaffet en 2.4 i dag, så nå blir det spent Om denne motoren er lat, må original 1.8T leveres med hjertestarter, i hvertfall de 10-12 jeg har prøvd Må si meg enig i den Thomas, GTi-light... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 18, 2011 Skaffet en 2.4 i dag, så nå blir det spent Om denne motoren er lat, må original 1.8T leveres med hjertestarter, i hvertfall de 10-12 jeg har prøvd Må nesten leveres med hjertestarter ja. Er sinnsyk forskjell på orginal 1.8T og chippa 1.8t 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...