#1 Skrevet Juni 15, 2011 (endret) har prøvd og søke meg frem litt. men fant ikke noen tråd som beskrev dette. har vært og hentet meg en "ny" audi 100 2,3 aar. med ant deffekt hallgiver. hvordan får jeg skiftet rotoren? det liggen en skinne over låse bolten virker det som. hvordan får jeg løs denne? er det bare og dra ut fordeleren og sette inn den nye. må vell være nøye med hvilken rettning den peker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 15, 2011 kan det være så enkelt? Har denne motoren en blikkplate over mutteren som holder fordelerklaven? I såfall må du bøye blikkplaten opp slik at du kommer til med en 13mm fastnøkkel. Skru så mutteren helt av og ta bort fordelerklaven. Blikkplaten er naglet fast (om montert på din), nå er et perfekt tidspunkt til å fjerne denne. Slip bort naglen med vinkelkutter og fjern blikket. Ta ut fordeleren, trekkes rett ut. Pass på papirpakningen mellom fordeler og topp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2011 da skal jeg ut i garasjen og prøve dette.. Før du tar av fordeleren så rotér motor slikt at rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset. Enklest å rotere med en 27mm pipe på senterbolten på veiva, roter motor kun med klokken. Nå må du bøye opp den blikkplaten over mutteren til fordelerklaven, her kommer skiftenøkkel og vannpumpetang inn i bildet. Bøy opp blikkplaten slik at du kommer til å skru med en 13mm fastnøkkel. Skru av mutteren og fjern klaven. Trekk så fordeleren rett ut, husk bare å ta ut pluggen/ledningen til fordeleren først . Det er en tynn papirpakning mellom topp og fordeler, sett denne på toppen om den henger fast i fordeleren. Nå fjerner du blikkplaten på fordelerklaven, tar 10 sekunder å slipe bort naglen med vinkelkutter Finn frem den nye fordeleren. Når du setter fordeleren inn i hullet i toppen så hold den slik at kontakten på den peker på skrå ned/bakover mot torpedoveggen (ledningen må rekke). Rotoren holder du slik at den peker ca mot merket i fordelerhuset. Når du fører den inn så vil tannhjulet på fordelerdrevet gå i inngrep med tannhjulet på kamakselen. Her er det hypoiddrev slik at rotor vil vri seg noe når fordeleren trykkes helt inn der den skal sitte. Når fordeleren er helt inne, vri så fordeleren slik at rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset. Sjekk nå om ledningen til fordeler får en fin og naturlig bane til fordeleren og ikke blir stram på noe vis. Om ikke så ta fordeleren ut igjen og juster. Når du er fornøyd, og rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset, så sett på fordelerklaven og tighte til mutteren (15-20 Nm). Sett på fordelerlokket og pluggen til fordeleren (hallgiver). Om vi har regnet riktig så skal bilen starte nå satser så at den starter da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2011 Er mine innlegg du har limt inn ser jeg, klippet fra Bilforumet Er vel hele fordeleren du skal skifte, ikke selve hallgiveren? Rotoren trekkes forresten rett av, nr. 3 på bildet under. Men ja, om ny fordeler en i orden så skal motoren starte med grovinnstilt tenning (rotor mot merke i fordelerhuset når veiv i ØD), men du må fortsatt stille tenningen riktig etterpå. Hvordan den skal stilles er det uenighet om, men den riktige oppskriften ligger på bilforumet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 15, 2011 jepp. da startet den. stilte inn ca på streke i fordeleren. merket godse toppen på ett ca merke på den gamle fordeleren. byttet. grovstilte den nye. og startet. får ta fin justeringen i morgen. så da blei det billig audi 100 på meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 15, 2011 Er mine innlegg du har limt inn ser jeg, klippet fra Bilforumet Er vel hele fordeleren du skal skifte, ikke selve hallgiveren? Rotoren trekkes forresten rett av, nr. 3 på bildet under. var mye nyttig du hadde skrevet der Hermann. takker og bukker for det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...