#1 Skrevet Juni 15, 2011 Går med tanker om å få skiftet motoroljen for første gang etter at jeg kjøpte bilen nå som den har rundet 6000 km, har hørt at dette er lurt når bilen er ny. Det blir nok ikke til at jeg skifter oljen hvert kvartal fremover, men skjønner at det kanskje blir litt lenge å vente til long-life-programmet går ut.. Aner egentlig ikke hvilken ojle jeg skal velge, dyrt/billig? Her er i allefall de alternativene jeg har funnet, men trenger noen innspill til hva som er et fornuftig valg mtp at jeg sikkert vil ha den i bilen de neste 10.000+ km. I dag er det vel Shell på bilen om jeg ikke tar feil. Det hadde også vært fint om noen har tips til hvor det evt er "billig" å handle olje Bilen er en VW Scirocco 1.4 TSI 160Hk. Castrol Edge 5W-30 Bilextra LONG LIFE 5W-30 Statoil LazerWay LL 4L Agip Formula Future Shell Helix Ultra Extra 4L Titan GT1 longlife III SAE 5W-30, 4 liter Mobil 1 ESP Formula 5W-30 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 16, 2011 Hvorfor blir det lenge å vente til Long-life programmet går ut? Oljen er jo god nok til å takle det. Sitter jo sensor som føler av om kvaliteten på oljen er god nok Skal snart skifte olje for andre gang på min. Gått 56000 km nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 16, 2011 Long life-programmet går vel ut om 1,5 år / 30.000km? Tenkte som sagt ikke å skifte olje hver 5000km, men skjønner det slik at det kan være lurt å bytte nå etter at de første kilometerne er lagt ned? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 16, 2011 Hei enig med trådstarter, bytt heller en gang for mye.(billig forsikring) longlife er vel både pluss og minus etter erfaring med mye firmabiler på longlife. Jeg ville gått for Castrol oljen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2011 Der ikke så viktig hvilket merke olja er. Men det skal være 5W-30 viskositet og VW 504 00 kvalitet (507 00 på dieselmotor). Det ser ut som de foreslåtte oljene er sånne. I så fall kan de brukes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2011 På min 2011 Touran 1.6 TDi, står det gravert "Castrol" på oljepåfyllingslokket. Så, da blir det Castrol (Edge 5W-30 longlife). Måtte etterfylle 1l olje her om dagen. Bilen var da rullet 23.500km. Betalte 150,- på Mekonomen for én liters flaske med ovennevnte merke. Sulland Gruppen bruker Castrol olje, så gamle "Møller Bil Tromsø" har byttet ut Shell-skvipet med Castrol olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2011 Ser ikke helt poenget med dette..? Alle vet at du ikke kan skade med ny olje og filter. Men du har en helt ny bil, håper du ikke har tenkt å gjøre det selv, for da ryker garantien din. Det er en del kloke mennesker nedi i Tyskland som har funnet ut at dette med longlife fungerer helt fint med originale biler. I tillegg som nevnt tidligere er det en egen sensor som måler renheten på oljen til enhver tid, har du mye små kjøring kommer kanskje lampa opp på 20k istedet for 30k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2011 Hvis dere leser instruksjonsboka vil dere se at det står man ikke skal kjøre LongLife intervall i land med veldig variert klima. Jeg vil nå påstå Norge faller under den kategorien.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2011 Hvis dere leser instruksjonsboka vil dere se at det står man ikke skal kjøre LongLife intervall i land med veldig variert klima. Jeg vil nå påstå Norge faller under den kategorien.. Så lenge VW Audi er garantister for long life så spiller det dessverre lite hva vi mener, som sagt tidligere bilen har ikke vondt av det. Er absolutt ikke uenig at Norge er i den kategorien, men det er ikke opp til enhver og ta den avgjørelsen. Skjer oljeskiftet i garasjen så ryker garantien uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2011 Så lenge VW Audi er garantister for long life I 3-5år/100000km ja. Etter det er bilene utrangerte i de fleste land, og sendes til Norge. Da bryr de seg fint lite om kammer, oljepumper og vippearmer som går fløyten. Kan jo hende at noen vil ha bilen lengre enn garantitiden, og da er det en fordel å ikke kjøre på longlife. Siden trådstarter har ny bil anbefaler jeg at han lar verkstedet utføre service, slik at han beholder garanti og reklamasjonsrett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2011 I 3-5år/100000km ja. Etter det er bilene utrangerte i de fleste land, og sendes til Norge. Da bryr de seg fint lite om kammer, oljepumper og vippearmer som går fløyten.Kan jo hende at noen vil ha bilen lengre enn garantitiden, og da er det en fordel å ikke kjøre på longlife. Som sagt flere ganger tidligere, bilen har absolutt ikke vondt av og få skiftet litt oftere enn det long life tillsier, jeg er ikke uenig. Men trådstarteres overskrift er "Olje til VW Scirocco 2011" som han har planer om og ha i 10k/km til, i tillegg blir det ramset opp en del forskjellige oljer. Jeg kan ikke møte opp på Møller og ha med meg en olje jeg vurderer som bedre enn den de bruker og få de til å skifte?? Min oppfatning av problemstillingen er at trådstarter har lyst til å gjøre det selv, men det kan kanskje han svare på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2011 Takk for svarene! Jeg hadde faktisk tenkt til å gjøre dette selv, men tror kanskje jeg lar mine ti tommeltotter være etter å ha lest det dere sier om garanti/reklamasjon... Pleier å tenke litt selv, men i akkurat dette tilfellet falt det meg ikke inn at dette vil ha effekt på garantien. I så tilfelle er det selvfølgelig helt uaktuelt! Det er litt kjedelig å betale noen for å gjøre det når det tilsynelatende er ganske enkelt selv (må sies at jeg ikke har gjort dette selv før, men har en bror som kan en del), men det kan jo ikke sammenliknes med å miste garantien. Takk for gode innspill her. Tror da jeg legger oljeskift på egenhånd på vent en stund. Skulle olje-abstinensene bli for store får jeg heller be Møller om å gjøre det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 23, 2011 Skulle olje-abstinensene bli for store får jeg heller be Møller om å gjøre det Jeg detter av stolen. Tror du gjør klokt i det valget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 24, 2011 Mister man garantien om man skifter oljen utenom uautorisert verksted, selv om man følger oljeanbefalingen fra produsent? Er det bare meg, eller høres det veldig rart ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 24, 2011 Mister man garantien om man skifter oljen utenom uautorisert verksted, selv om man følger oljeanbefalingen fra produsent?Er det bare meg, eller høres det veldig rart ut? Selv om det kom fri valg av verksted for ganske mange år siden, er jeg ganske sikker på at de store aktørene kommer til å lage hæ**** for deg uansett, skulle det dukke opp et motorhavari eller noe annet alvorlig.(har da selvfølgelig ingen ting med at du har pleiet og godsnakket med bilen hele veien) VW/Audi mobilitetsigaranti er jeg ganske sikker på du må på Møller/Audi for å beholde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 24, 2011 Du forlenger mobilitetsgarantien hos Volkswagen med en ny periode hver gang du har service som ligger i serviceprogrammet for din bil. Du kan bytte motorolje så mange ganger du vil selv mellom servicene i programmet uten at dette påvirker garanti eller mobilitetsgaranti. Dersom du bruker andre verksteder enn Volkswagen autoriserte verksteder vil ikke dette påvirke garantien på bilen, men mobilitetsgarantien vil da gå ut på dato eller km siden andre enn Volkswagen ikke kan fornye den. Jeg ville ikke vært redd for å bytte olje selv så lenge du i tillegg følger Volkswagens serviceprogram for bilen. (Så lenge du mestrer oljebytte da) Edit: Spør gjerne Møller om hvilken olje som er beregnet for din bil. Så handler du den der du vil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 24, 2011 Hvor har du det fra at Garanti frafaller ved å ta oljeskiftet selv ?? Det er det største sludder jeg har hørt ! For at garantien skal frafalle må verksted/importør/produsent bevise at det ikke er en medfødt fabrikasjonsfeil som har ført til skaden. Norske forbrukere har en så sterk beskyttelse at der får de problemer. For å beholde mobilitetsgarantien så må bilen følge servicene hos merkeverksted, men du kan uten problemer skifte oljen selv og ta resten av servicen hos verkstedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 24, 2011 Men trådstarteres overskrift er "Olje til VW Scirocco 2011" som han har planer om og ha i 10k/km til, i tillegg blir det ramset opp en del forskjellige oljer. Beklager, akkurat det punktet om at han ikke skal ha bilen lengre har blitt fullstendig oversett. Da hadde jeg spart de pengene selv iaffal. Hvor har du det fra at Garanti frafaller ved å ta oljeskiftet selv ??Det er det største sludder jeg har hørt ! For at garantien skal frafalle må verksted/importør/produsent bevise at det ikke er en medfødt fabrikasjonsfeil som har ført til skaden. Nå siterte du ikke meg direkte, men siden du skriver DU og jeg er den eneste som har nevnt at han bør ta SERVICE på verksted for å være sikker på å beholde garanti/reklamasjonsrett, antar jeg at dette er myntet på meg. Nå var du jævlig bastant og sikker i din sak, men har du prøvd å diskutere med et verksted der du ikke kan vise til at service er fulgt? Det har jeg, og siden de hadde fagteknikers vurdering om at skaden skyldtes feil olje, og jeg ikke kunne dokumentere hvilken olje som var brukt, måtte jeg ta støyten selv. Med 2.5tdi og defekte kammer, 1.8t'er og tette oljesiler og lavt oljetrykk, samt 2.0tdi på B7 med havari på oljepumpe friskt i minne, føler jeg at det er en sjanse å ta på nye biler, for å spare seg noen få hundrelapper i året. Du må gjerne være uenig, og da er vi nettopp det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 24, 2011 Jeg ville heller aldri i verden stolt på Longlife på en bil som brukes normalt i Norge med lav hastighet, lite turtall (daukjøring), korte turer, moderat kjørelengde og temperaturer som varierer fra -30 til +30. Hadde man tilbakelagt 30000 km i året på Autobahn er det en helt annen sak, men under slike forhold som de fleste privatbiler i Norge opererer under er Longlife-intervallene for lange. Det holder sikkert uansett fem år (ut reklamasjonstiden), men hva om det blir havari når bilen er 6 år? Moro å sitte med en regning på 50 lapper i verste fall når det kunne vært unngått for 1500 kroner i året i ekstra oljeskift.. Om man dropper servicene som er satt opp i serviceheftet, evt. bilen ber om selv ryker selvfølgelig garanti og man kan glemme å få noe på reklamasjon, men om man skifter olje selv en gang midt mellom dette ser jeg ikke helt problemet. Såvidt jeg vet ber bilen om service etter en viss tid selv om oljekvaliteten er bra nok, så det vil være greit. Strengt tatt mener jeg at biler som brukes som normalt i Norge ikke skulle hatt Longlife-intervaller i det hele tatt, det blir "shortlife" i praksis.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 24, 2011 For å beholde mobilitetsgarantien så må bilen følge servicene hos merkeverksted, men du kan uten problemer skifte oljen selv og ta resten av servicen hos verkstedet. Hva er resten? Plugger er lett å skifte, kan man gjøre det? Eller luftfilter tar 10min å skifte er det noe man kan gjøre? Har snakket med en del forskjellige verksteder gjennom årene, og får at de skal stemple en f.eks 30k km service så skal de gjøre alt som står på denne servicen. Har du gjort deler av dette kan ikke de gå gode for at arbeidet har blitt gjort tilfredsstillende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 24, 2011 Knut Arne jeg sikta ikke til deg. Jeg sikta til den bastante konklusjonene av Najib om at garantien frafaller med å skifte olje selv. Jeg bygger mitt inlegg på min erfaring fra mine 13 år i Møller konsernet. Deriblandt som mekaniker,Fagtekniker og kundemottaker. Når du Knut Arne nevner V6 TDI kammer, oljesil 1,8T osv så er dette kjente feil som jeg absolutt vil tro skal dekkes av garanti om bilen fortsatt har det når problemet oppstår. Har faktisk vært borti en sak der en bileier fikk oljealarm og rød lampe pga. oljesil på 1,8T.Han valgte å kjøre til verksted(ca 2mil),med motorhavari som resultat. Han fikk dette dekket på garanti selv om han overså oljevarselet. De fleste biler er vel kjørt så langt og så mange år at de desverre ikke har garanti når disse oppstår. Najib ... Tror du en service er å skifte olje,plugger og luftfilter??? Det er bare tre punkter av en service som består av diverse kontroller i større eller mindre grad på det meste av bilen. Disse kontrollene er viktige for at forhandleren skal kunne gi deg en Mobilitetsgaranti. Får du en "mangel" på vesentlige deler og ikke ønsker å utbedre dem så vil du heller ikke få fornyet mobilitetsgarantien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 25, 2011 Tror du en service er å skifte olje,plugger og luftfilter??? Ja dette er ALT Dette var eksempler siden du ikke skjønte dette Cato. Det jeg prøvde å få frem er hvor går grensen for at du skal beholde garantien hvor mye kan du gjøre selv? Det er strålende at han med oljelampa fikk erstatning, tror dette heller er unntaket heller enn regelen. Det er mange her inne som har hatt mye problemer med Møller for mye mindre saker enn den spesifikke saken. Men sier du at det er bare å bytte olje så skal ikke jeg krangle videre på det, dette vet du sikkert bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 25, 2011 Tror i mange tilfeller så er det ikke Møller sentralt som er problemet ,men en del "småkonger" som sitter ute hos forhandlerne og skal ha "heile vettet ". Erfaringen tilsier at det nytter å krangle og være pågående overfor forhandler. Men det er ikke sant at all garanti forsvinner om du tar deler av servicen selv , heller ikke om du velger å hoppe over servicen. Men hvis det kan påvises at manglende vedlikehold er medvirkende årsak til problemet ,så har du selvsagt ett problem . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 1, 2011 I alle tilfeller er det vel ganske vanskelig for verkstedet å se at kunden har byttet olje selv før standardservicen? Har selv byttet olje på mine biler og du skal være god for å se at jeg har vært der i hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 1, 2011 Det er ikke noe du ikke kan gjøre med egen bil så lenge du følger serviceintervaller oppgitt av produsent. Men hvem bytter vel for eksempel regreim etter 45000km når den skal byttes på 90000km. Oljen er så viktig å ha skikkelig atman bør ta ett intervall ekstra når produsentens intervaller ikke henger på greip for vårt bruk og klima i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...