#1 Skrevet Juni 16, 2011 Hei! Jeg har etterlyst en girkasse i en annen tråd, pga en jeg kjenner som har havna i en litt kjei knipe der han blir kasteball mellom et verksted som bytta girkasse for han og forhandleren som solgte han girkassen. Jeg stiller først spørsmålet, og legger ved noen bilder, og så tenkte jeg å synse litt etterpå selv. Men håper at noen her inne med litt ånkli peiling kan uttale seg. Her er bildene: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 16, 2011 Som sagt, nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men for meg så kan det se ut som differensialen her har gått med alt for lite olje. Grunnen til at jeg syns det kan se sånn ut er at det ser ut til å være et ganske tykt og seigt belegg på overflatene her. Og om det er for lite olje, så vil oljen hverken smøre eller kjøle ned noe, dermed vil man oppleve masse avleiringer som da setter seg i den lille oljen som er, som da igjen blir veldig klissete og setter seg på overflatene akkurat slik jeg synes disse bildene viser. For mine tanker sier at om det hadde vært nok olje inni her, så ville oljen ha "vasket" overflatene til enhver tid, og det ville vertfall sett annerledes ut enn dette. Er jeg helt på bærtur eller er det spor av fornuft i det jeg tenker..? Håper dere som kan mer om dette enn meg kan dele deres syn på dette. På forhånd takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2011 jeg har glemt og fylle olje på en diff en gang.. og jeg kan si at den bilen klarte ikke og dra seg opp en bakke mange minuttene etterpå til tross for sine 1050 kg og 218 hk med masse nm du vil absolut høre det om du har kjørt med for lite olje men om man klarer og se det aner jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 17, 2011 tror nok det desverre blir svært vanskelig å påvise noe entydig tegn til at kassa har gått uten olje. avleiringer blir det for uansett hvis kassa har gått for lenge med samme olja. noe jeg ville påstå gjelder de fleste kasser desverre. så når man da fyller ny olje skal man ikke vente lenge før man atter en gang bytter siden den nye olja vil få driten til å løsne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 17, 2011 Saken her er jo at fremre differensial - som dette bildet viser - ikke har samme olje som selve girkassen. Fremre differensial har egen olje som skal kontrolleres og skiftes/etterfylles som en vanlig differensialolje. Dersom den lekker, må det skiftes simring og evnt andre tetninger som ved en annen lekkasje. Det beste du kan gjøre her er å reklamere på kjøpet ditt, såfremt du kjøpte girkassen fra et firma. Selv en skrot må følge lovverket. Det verste som kan skje er at du får "vi driter i loven", også er du like langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 17, 2011 tror nok det desverre blir svært vanskelig å påvise noe entydig tegn til at kassa har gått uten olje. avleiringer blir det for uansett hvis kassa har gått for lenge med samme olja. noe jeg ville påstå gjelder de fleste kasser desverre. så når man da fyller ny olje skal man ikke vente lenge før man atter en gang bytter siden den nye olja vil få driten til å løsne. Hvor kjapt snakker vi da? verkstedet som gjorde jobben hadde fakturert kun en type olje nemlig, de fleste verksted ville vel ført på de forskjellige oljene hver for seg. Så en hvilken som helst differensial ser sånn ut innvendig et par uker etter påstått oljeskift? Jeg bare syntes at dette så veldig grumsete ut med tanke på at den var bytta olje såpass nylig. Jeg skal spørre om den i tillegg hadde vært overhalt siden han sendte sin defekte kasse i retur. Det tyder jo på byttekasse mot en overhalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 17, 2011 Kassa ble kjøpt overhalt. Og han rakk ikke kjøre mer enn 1500km før den gikk av med døden, den ble kjøpt av et anerkjent firma i tyskland, som fikk kassa i retur etter havariet igjen og de sier også at denne kassa må ha vært så godt som tør etter montering. Og mener at verkstedet som satte den inn må ha glemt å fylle olje på differensialen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 17, 2011 jeg har glemt og fylle olje på en diff en gang.. og jeg kan si at den bilen klarte ikke og dra seg opp en bakke mange minuttene etterpå til tross for sine 1050 kg og 218 hk med masse nm du vil absolut høre det om du har kjørt med for lite olje men om man klarer og se det aner jeg ikke Firmaet som overhalte den fylte på en halvliter eller noe slikt for å dra den rundt manuelt. Mulig det kunne forlenget levetiden litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 19, 2011 Hvor kjapt snakker vi da?verkstedet som gjorde jobben hadde fakturert kun en type olje nemlig, de fleste verksted ville vel ført på de forskjellige oljene hver for seg. Så en hvilken som helst differensial ser sånn ut innvendig et par uker etter påstått oljeskift? Jeg bare syntes at dette så veldig grumsete ut med tanke på at den var bytta olje såpass nylig. Jeg skal spørre om den i tillegg hadde vært overhalt siden han sendte sin defekte kasse i retur. Det tyder jo på byttekasse mot en overhalt? Jeg vet ikke hva slags rutiner verkstedet har når det gjelder overhaling, men skulle tro hvis de skrev at den var overhalet så var det ordentlig gjort med vask osv. Hvert fall hvis de er seriøse, men det finnes vel de som ikke åpner kassa engang, vasker den utvendig, kanskje bytter olje og evt dårlige simringer for så å kalle den for overhala. Nei, det tar endel lengere tid for avleiringer å oppstå, men når den først har oppstått så renner ikke den ut første gang du bytter olja. Kan jo nevne at jeg har bytta olje både på kassa og diff på min og det som kom ut andre gangen jeg bytta olja var vel verre, hvert fall for diffen, enn det som kom ut første gang. Husker ikke hvor lenge jeg kjørte før jeg bytta andre gang, men var vel rundt 500km+- tenker jeg. Men ja, for at den skal være overhalt så ser det veldig "grumsette ut". Kan du ta et bedre bilde av pinjong-giret? Jeg synes det ser helt feilslitt ut for at kassa skal være nyoverhalt. Om man sender en defekt kasse og får en annen i retur så sier det ikke noe annet enn at man får en annen kasse i retur? Må jo være sagt at den kassa man får i retur skal være overhalt? Dette gjelder vel også hvis verkstedet skulle ha fylt olje på kassa før montering. Vet ikke hva man kan legge i montering bortsett fra å fysisk skru den på bilen, men burde helt klart også være å påse at den er operasjonell og i god form. Så hvis det stemmer som Dag sier at disse kassene har separert olje fra fremrediff og girkasse så tyder det på slurv fra verkstedets side hvis kassa kom "tørr". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 19, 2011 Det _er_ separert framdiff og girkasse, det sier verkstedet som byttet den også. Og de skulle sørge for at oljen var påfylt til riktig nivå osv. Jeg får ikke gitt deg fler bilder, det der er bilder som er sendt fra verkstedet i tyskland som overhalte kassa, etter at de fikk den i retur igjen. OG som sagt, firmaet ble anbefalt her på forumet og andre forum, da han som eier bilen surfa sidene(han er ikke medlem) og søkte litt rundt før han tok den sjansen på å kjøpe kasse fra tyskland. Jeg har ikke firmanavnet, men det har ikke vært noe tull med de, de har heller ikke vært ufine eller noe, men sier rett og slett at de bildene beviser at den er kjørt med bare den lille oljen de har putta inn etter overhalingen. Og jo, de har rensa kassa skikkelig når de overhalte den. Ordnung musst sein.. Men ok, da er det ingen som tenker likt som meg da, så da er det vel bare å vente å høre hva NAF-advokaten får til i saken da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...