#1 Skrevet Juni 16, 2011 Hei. Har en kamerat som skal bygge om sin golf 4 1.4l bensin til 1.9 tdi 110hk fra golf 4. Dieselmotoren har automat girkasse, mens 1.4l har manuell, passer 1.4l girkassa på tdi motoren? bør vel ha en litt forsterket clutch isåfall. Hva med bremser? må han ha større bremser mtp godkjenning? På forhånd takk! Mvh marius 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 16, 2011 Nei, girkasse passer ikke, og det gjør ingenting annet i motorrommet eller noe som helst av ledningsnettet heller. I tillegg er det praktisk talt umulig å få det godkjent uansett hva man gjør. Selg bilen og kjøp en original TDI. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 24, 2011 Okei, hvorfor er det nesten umulig å få det godkjent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 24, 2011 fordi Møller ikke kan utstede ombygningspec etter tidlig 1990 engang. og SVV vil nok da henvise deg til labratorium som ikke finnes eller tüv. umulig er det selvsagt ikke, men forbered deg på mye papirarbeid, tlf'er og reising. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 24, 2011 Trafikkstasjonen kommer til å kreve dokumentert at hele bilen, inkl. karosseri, hjuloppheng, bremser og lignende er 100% identisk med en originallevert bil med TDI-motor. Hva som skiller de forskjellige modellene finnes det ingen oversikt over fra VW engang for såpass nye biler, så dette er umulig å få til med mindre man drar til TÜV, men kostnaden inkl. reise, kontroller og lignende for en slik enkeltgodkjenning derfra er trolig nesten like mye som en bra, norskregistrert Golf IV med TDI koster, og det er allikevel ingen automatikk i at dette godkjennes av Statens Vegvesen. Om det skulle bli godkjent har man allikevel en bil som er "død" på bruktmarkedet siden ingen med vettet i behold kjøper en bil som er bygget sammen hjemme i en garasje fremfor en original med mindre bilen er nærmest gratis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 25, 2011 Trafikkstasjonen kommer til å kreve dokumentert at hele bilen, inkl. karosseri, hjuloppheng, bremser og lignende er 100% identisk med en originallevert bil med TDI-motor. Hva som skiller de forskjellige modellene finnes det ingen oversikt over fra VW engang for såpass nye biler, så dette er umulig å få til med mindre man drar til TÜV, men kostnaden inkl. reise, kontroller og lignende for en slik enkeltgodkjenning derfra er trolig nesten like mye som en bra, norskregistrert Golf IV med TDI koster, og det er allikevel ingen automatikk i at dette godkjennes av Statens Vegvesen. Om det skulle bli godkjent har man allikevel en bil som er "død" på bruktmarkedet siden ingen med vettet i behold kjøper en bil som er bygget sammen hjemme i en garasje fremfor en original med mindre bilen er nærmest gratis. Svært så negative vi var her nå da, må være mulig å få til dette på en grei måte, alle å en vær veit jo at golf 4 ble lagd med tdi/bensin. Finnes vel noen som har gjort dette? Å har dessuten ikke nevnt noe om at dette skal skrus sammen hjemme i en garasje. Er bilen godkjent bygd om så ser ikke jeg noen grunn til at det skal være vanskelig å få solgt den, den har jo selvsagt ikke verdt like mye som en org en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 25, 2011 Svært så negative vi var her nå da, må være mulig å få til dette på en grei måte, alle å en vær veit jo at golf 4 ble lagd med tdi/bensin. Ja men som Eyvind skriver må det dokumenteres i huet og ræva at de er identiske. Finnes vel noen som har gjort dette? Ingen i Norge som har fått dette godkjent så vidt jeg vet. Er bilen godkjent bygd om så ser ikke jeg noen grunn til at det skal være vanskelig å få solgt den, den har jo selvsagt ikke verdt like mye som en org en. Ombygde biler er alltid tungsolgte så sant det ikke er gibort pris. Men lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 25, 2011 Ja men som Eyvind skriver må det dokumenteres i huet og ræva at de er identiske. Ingen i Norge som har fått dette godkjent så vidt jeg vet. Ombygde biler er alltid tungsolgte så sant det ikke er gibort pris. Men lykke til! Ja, men umulig er det vel ikke. Skal stå på får å få til dette, man må ha trua:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 25, 2011 Det er ikke verre enn å bygge den om å dra ned til Tyskland å få den tuv godkjent enten ved å bare møte opp eller via kontakter og betale litt for det. Så er det hjem igjen å håpe på at den blir godkjent av SVV og få skilter på den. Rent praktisk. Økonomien i det vil nok tilsi at det er billigere og enklere å kjøpe seg en orginal TDI til 50 lapper... Evt bygge om å bare kjøre i vei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...