Bilen sporer, gå ned i dimensjon?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Bilen min trenger sårt noen nye dekk og jeg tenker å gå for noen 215/40/17.

 

På bilen står det nå 225/45/17. Jeg lurer på om det kommer til å bli merkbart mindre sporing om jeg velger 215?

Det er eventuelt kun derfor jeg velger å gå ned i profil. Om det er minimal forandring ser det jo finere ut med 225.

 

Bilen er også senket 40mm, og jeg klarer ikke vri hode til å se det for meg med 40 profil, blir vel større 'hulrom' i hjulhuset?

 

Jeg har forresten ikke klart å oppdrive noen bilder av en B5 med 215/40/17, noen andre som vil gjøre et forsøk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken dekktype kjører du på nå?

Tatt hjulstillingskontroll i det siste? Etter senk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilen står det nå 5 år gamle Pirelli Pzero Rosso.

Har hatt bilen på 4hulskontroll etter at senk var montert også.

 

Kan det at dekkene nå er såpass harde av alder, at det å få ny gummi kan hjelpe på sporingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tippe at et bra dekk, med runde dekkskuldrer vil fjerne det meste av sporing :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis ikke jeg husker feil så er det ett ganske markert skille der ja, at det smalere dekket har mye rundere kant, burde hjelpe en del på sporing, men er sikkert store forskjeller fra merke til merke og.

 

Men det er 3cm mindre diameter på det 215 dekket, så du burde holde deg til 45 i profil.

Du kan sjekke litt selv her: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere noen konkrete dekk dere mener har en rundere kant kontra andre?

Ser på ContiSportContact og Pzero Nero/Rosso.

 

Men ser jo at tilbudet ble betraktelig dårligere på 215/45 og at prisen gikk opp ett hakk grunnet det lille utvalget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporing trenger ikke skyldes dekkene, det kan og skyldes at demperne dine begynner å bli slitne. Klart det er forskjell på dekkskulder og sånt, men Passaten min er gått 85' og sluttet å spore etter demperskift. Kjører PZero Rosso 235/45/17 på godt brukte vestlandsgater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, jeg ble anbefalt toyo for runde kanter, men det gjalt vinterdekk, kan likevel være verdt å sjekke litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

foringer i understellet har også mye og si på sporing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/45 skal ikke være voldsomt sporete på en A4, så jeg hadde ikke gått ned i dimensjon. Dersom dekkene du har er så slitt som du gir uttrykk for i første post så er det garantert det som er hovedårsaken og du vil merke stor forskjell med nye dekk (uansett type).

 

Understell (foringer,dempere etc) har også en del å si hvis det er utslitt, som de andre skriver her, men utslitte dekk er nok den største årsaken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode forslag folkens, setter pris på det!

Tror jeg da går for 225/45.

Noen spesielle foringer som kan være slitt? Føler bilen har blitt litt gelé i det siste. Skjer når jeg treffer hull.

 

Skal få sjekket opp i foringer/dempere uansett. Demperene framme har jeg en mistanke om at ikke vært byttet på en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har kjørt på P-Zero Rosso selv. Fine og veldig stillegående dekk, men de sporet veldig! Merket det spesielt etter bytte til to forskjellige dekk i ettertid, hvor jeg ikke merker sporing i det hele tatt. Kjørte før på 245/40-18 og nå på 245/40-19. Har prøvd de som bare heter P-Zero og nå Dunlop SportMaxx, har ikke merket noe sporing.

M.a.o. så har dekk veldig mye å si, vil nok hjelpe betraktelig å bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter du til 215/40-17 på en A4 vil rulleomkretsen reduseres drastisk. Det ser idiotisk ut og misvisningen på speedometeret vil bli enorm. Mer korrekt dimensjon som er smalere vil være 205/50-17, men det forutsetter at du har max 7.5" brede felger. Er de 8" eller mer er 225/45-17 alternativet. Skal ikke være noe problem med sporing når du har gode dekk og korrekt justert forstilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.