#1 Skrevet Mars 21, 2005 Motor: 2.3E 5 cyl.. NG Kan noen forklare meg trinn for trinn hvordan jeg skal gå frem? Skal samtidelig skifte kjølevannstanken ettersom det er sprekk i den..! Kommer det til å renne ut mye væske, eller sitter termostaten lett til? Hvordan enkelt lufte systemet etter bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 21, 2005 Her er ihertfall et bilde av "vassausa" og termostaten, så har du - litt - å gå etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 21, 2005 Først må du få vekk ting som er i veien for registerreimdekselet. Dvs av med dynamoreim, servopumpereim osv. du kan godt løsne servopumpe og legge denne litt til siden, for den kommer til å komme i veien senere (løsne festene, la slangene henge på). Så tar du av regreimdekselet. Da skal du se vannpumpa nede til høyre. Den er festet med skruene 3 (x1) og 5 (x2) som på bildet til Tormod. Før du begynner å løsne noe kan det være greit å vri på reimhjulet nederst slik at du får tenningsmerkene frem på kamhjul og veivhjul. Du må nemlig av med registerreima, og denne må jo på igjen helt likedan. Hvis du nå løsner slangen fra vannstussen på baksiden av vannpumpa slipper du at alt vannet renner ut gjennom hullet til vannpumpa etterpå. Du kommer til å måtte tømme omtrent hele systemet for vann mens du holder på. Når alt er justert slik at det går an å finne igjen riktig stilling på reima løsner du vannpumpa med skruene som vist på bildet. Så vrir du vannpumpa slik at du slakker ut registrerreima. Vannpumpa kan sitte litt i pakninga, bare rikle og vri litt så kommer den. Smett av reima, skru laus vannpumpa helt og ta den ut. Montering i omvendt rekkefølge. Pass på når du strammer vannpumpa at regreima på det lengste strekket skal kunne vries 90 grader, men ikke mer. Viktig å ikke stramme for mye eller for lite her. Ideelt sett bytter man gjerne regreim og strammehjul i samme prosessen her, siden alt må av likevel. Du ser jo tilstanden på reima når du holder på. Edit: Nå kommer jeg på at det sannsynligvis også er et blikk som må skrues av etter du har huka løs regreima. Dette sperrer for vannpumpa slik at du ikke får den ut. Det går fra rundt vannpumpa og oppover mot kamhjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 21, 2005 Først må du få vekk ting som er i veien for registerreimdekselet. Dvs av med dynamoreim, servopumpereim osv. du kan godt løsne servopumpe og legge denne litt til siden, for den kommer til å komme i veien senere (løsne festene, la slangene henge på).Så tar du av regreimdekselet. Da skal du se vannpumpa nede til høyre. Den er festet med skruene 3 (x1) og 5 (x2) som på bildet til Tormod. Før du begynner å løsne noe kan det være greit å vri på reimhjulet nederst slik at du får tenningsmerkene frem på kamhjul og veivhjul. Du må nemlig av med registerreima, og denne må jo på igjen helt likedan. Hvis du nå løsner slangen fra vannstussen på baksiden av vannpumpa slipper du at alt vannet renner ut gjennom hullet til vannpumpa etterpå. Du kommer til å måtte tømme omtrent hele systemet for vann mens du holder på. Når alt er justert slik at det går an å finne igjen riktig stilling på reima løsner du vannpumpa med skruene som vist på bildet. Så vrir du vannpumpa slik at du slakker ut registrerreima. Vannpumpa kan sitte litt i pakninga, bare rikle og vri litt så kommer den. Smett av reima, skru laus vannpumpa helt og ta den ut. Montering i omvendt rekkefølge. Pass på når du strammer vannpumpa at regreima på det lengste strekket skal kunne vries 90 grader, men ikke mer. Viktig å ikke stramme for mye eller for lite her. Ideelt sett bytter man gjerne regreim og strammehjul i samme prosessen her, siden alt må av likevel. Du ser jo tilstanden på reima når du holder på. Edit: Nå kommer jeg på at det sannsynligvis også er et blikk som må skrues av etter du har huka løs regreima. Dette sperrer for vannpumpa slik at du ikke får den ut. Det går fra rundt vannpumpa og oppover mot kamhjulet. Eller... 1. Skru løs plast-dekselet over radiatoren. 2. stikk hånda ned mellom radiatoren og motoren (ganske TRANGT), og løsne kjølevanns-slangen som går inn på termostat-huset (slangeklemme) --- nå vil det renne ut en del kjølevæske, så du bør vel peke slangen vekk fra dynamo o.l. --- 3. skru løs termostathuset (nr. 9 på bildet), to skruer (nr 10 på bildet), tror det var 10mm pipe.. 4. ta ut termostaten (nr. 7) 5. sett inn ny termostat (husk ny gummi-pakning..nr. 8) og monter sammen igjen, fyll på kjølevæske.. Lufting er jeg ikke sikker på, tror jeg slapp unna det på min.. Men det er en lufteskrue på toppen av slangene som går inn i kupèen til varmeapparatet.. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 21, 2005 Det som også kan være greit når en skal lufte, er å stå i en bratt bakke (el.l.) med fronten på bilen oppover, da vil vannet "renne" bakover i blokk o.a...... Gjorde dette mye før på en Ascona B jeg hadde. Funket hver gang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 21, 2005 Jeg ville gjort som Peder Grande forteller.. Det går helt greit.. Er litt trangt enkelte steder, men med ledd og forlenger på skralla går det fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 22, 2005 Takker for MEGET gode svar! Dette forumet er bare så genialt!! Så da blir det vel skruing til uka da;) Møller skulle ha 2500 for dette + skifte av dynamoremm... og da stillte JEG med delene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 22, 2005 Hvor i landet holder du til? Hvis du holder til på østlandet og du trenger hjelp så får du rope ut, så kan jeg bistå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 25, 2005 Holder til i trøndelag... Men takk uansett! Har fikset termostaten og tanken nå, var ikke så vanskelig Tok også dynamo og servoreimene...!! Hvor stramme skal de være? Skal man klare å presse inn ca 1 cm med moderat kraft midt på remma? Takk igjen gutter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 25, 2005 En kvart omdreining (vridning) ved strammet reim er vel passe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...