Sveising av rust....hvilken måte er best ?

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig ny her inne og har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan søke opp emner som tilsvarer det jeg nå lurer på, men.....

 

Når man skal sveise inn "f.eks en hjulbue" hvilken måte er best....kappe så likt med den nye hjulbuen at man bare sveiser de kant i kant.....eller false den nye hjulbuen slik at falsen overlapper der man kappet ut den gamle på innsiden ?

 

Og da er spørsmålet.....hvis man falser den nye hjulbuen.....hva da med åpningen på innersiden ? Har sveiset rust på mange forskjellige biler opp igjennom årene, men aldri hatt dem lenge nok til og se om arbeidet jeg har gjort er bra nok at det holder seg fri for rust i mange år fremover.

 

Har en Golf 1èr som jeg skal begynne på nå, og den har jeg planer om og beholde i mange år, men trenger synspunkter og erfaringer fra noen som har gjort dette før og sett hvilken metode som er best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er temmelig ny her inne og har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan søke opp emner som tilsvarer det jeg nå lurer på, men.....

 

Når man skal sveise inn "f.eks en hjulbue" hvilken måte er best....kappe så likt med den nye hjulbuen at man bare sveiser de kant i kant.....eller false den nye hjulbuen slik at falsen overlapper der man kappet ut den gamle på innsiden ?

 

Og da er spørsmålet.....hvis man falser den nye hjulbuen.....hva da med åpningen på innersiden ? Har sveiset rust på mange forskjellige biler opp igjennom årene, men aldri hatt dem lenge nok til og se om arbeidet jeg har gjort er bra nok at det holder seg fri for rust i mange år fremover.

 

Har en Golf 1èr som jeg skal begynne på nå, og den har jeg planer om og beholde i mange år, men trenger synspunkter og erfaringer fra noen som har gjort dette før og sett hvilken metode som er best.

 

 

Velkommen inn i klubben: vinke :

 

Det jeg har lært etter ett år på skolen som biloppretter så er det best og kappe rusten. Lange ny plate med riktig passform, også sveiser du det kant i kant: ) Så ville jeg ha tinet det. Kanskje hatt på ett strøk med glassfibersparkel og ha på vanlig poliester sparkel til slutt: )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kant i kant er greiest ja, bruk magneter for og holde hjulbuene fast. bruk så liten varme du klarer for gjennombrenning og bruk lang tid. kjøl ofte så stålet ikke slår seg. med vann og en klut f.eks :)

 

i selve hjulbuen legger du sikaflex/ tek-7 etc.

 

slip ned sveisen etterpå og bruk epoxy grunning på sveisen.

 

er enkelt og pensle epoxy på baksiden også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for flotte innspill. Jeg har pleid og false kantene, men har altid lurt på hvordan det vil påvirke tidens tann da det altid vil bli en glippe på baksiden. Da blir det og kappe kant i kant på Mk1èrn :) Det og tinne etter sveisingen har jeg aldri prøvd på, men har hørt at det skal litt trening til for og få til uten at platene slår seg. Kansje best og prøve og feile litt på en bil som det ikke er så farlig med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.