#1 Skrevet Juni 18, 2011 Hallo folkens.. Svigerfar har fått seg Transporter 2,5tdi 4motion 2005 modell. Det kommer av og til heftig røyk når den startes. Ikke alltid, men han snakka om at d var mest når den hadde stått en stund, og akkurat var blitt kald. Hva kan dette være? Bernt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2011 Ofte røyk med diesel på kaldstart, men dersom heftig ville jeg tro dårlig gløding f eks... Kanskje ikke virker på alle syl. Eller dårlige dyser dersom det er en så gammel bil. Kanskje denne var en såpass ny at der var injektorer/pumpedyse? Det har i så fall ikke jeg rota noe særlig med. Dersom dårlig gløding/dyser så blir det masse uantent diesel som skaper røyk. Det skal man høre på gangen på motor, litt fusk og rare lyder de første minuttene gjerne. Er motor lett å få i gang? Dersom det er slitte ventiltetninger, evt slitt turbo kan det komme motorolje som lager hvit røyk. Hvilken farge på røyken? hvit,svart? Min r5 2,5 TDI kan ha slike tendenser på vinter dersom start på iskald motor. Men med nye glødeplugger og korrekt eller litt for tidlig tenning så starter den stort sett uten fusk. Nå har jeg skjemt bort bilen med webasto og Defa Warmup så da er slike problemer nesten så de er glemt. Motor er varm uansett om jeg er hjemme eller andre steder. Det kan anbefales på det varmeste! Tar man med batterilader i defa-systemet så er batteriet alltid vedlikeholdsladet og i toppform hele vinteren. Motor har veldig godt av å startes varm for mindre slittasje og lettere start, mindre strømforbruk på oppstart, mindre drivstofforbruk, etc... -Og varmeapparatet leverer varme med en gang...! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...