Sette inn bakseter i Allroad med grønne skilter

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal nå kjøpe meg en Audi A6 Allroad 2001 mod med grønne skilter.

Bakseter medfølger - tenkte derfor å montere inn disse og omregistrere den til personbil.

Noen som vet hvordan dette gjøres rent praktisk?

Tenker da på om dette er noe jeg selv kan gjøre, hvem som må kontrollere etc.

Dersom dette er noe jeg selv kan gjøre - hvordan gjøres dette?

Blir glad for innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips er å omregistrere bilen på deg som varebil først, er billigere omregistreringsavgift på varebiler en personbiler :)

Sparer vel etpar tusen på det, så bygger du om bilen etter at du har registrert den.

Om du har setene er det bare å skru i desse selv, samt montere setebeltet og så vise den til biltisynet, da må du vel betale rundt 500kr så får du nytt vognkort og den er registrert som 5 seter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette selv i januar i år. Bare å montere setene og bestille time for kontroll på biltilsynet. Husk også å bestille hvite skilter på forhånd, slik at de har de inne når du kommer til kontrollen. Jeg glemte å bestille skiltene, og måtte kjøre enda en uke med grønne skilt og baksetet på plass. Du må betale et kontrollgebyr som nevnt (ca 500) samt noen hundrelapper for nye skilt. Husk også nye skiltplater til de tykke plastskiltene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at det er eksakt dato som gjelder for ombygging, altså om bilen er førstegangsregistrert f.eks. 15. oktober 2001 er det fra og med 15. oktober 2011 du kan bygge om til personbil gratis. Husk også det med omregistreringsavgiften, så du registrerer bilen på deg selv som varebil først og så bygger om.

Selve ombyggingen er bare å ta ut gitteret og montere inn baksetet, ikke noe mer enn det. Som nevnt er det lurt å bestille hvite skilter på forhånd så du kan bytte skilter på stedet når bilen er godkjent som personbil. Husk skiltrammer til de nye skiltene så du ikke trenger å lage hull i dem - skiltrammer til gamle skilt passer ikke. Skiltrammer får man gratis hos de fleste bilforhandlere, evt. kan de kjøpes på trafikkstasjonen til en noenlunde kurant pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt. kan de kjøpes på trafikkstasjonen til en noenlunde kurant pris.

Det var ikke noe alternativ her i byen. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte skaffe, siden de ikke hadde. Mulig de har fått dette siden januar da, men de hadde altså ikke for 5 mnd siden. Uansett så er det jo klubbens skiltramme som er tingen å ha. Ta kontakt med lokallagsleder for å skaffe denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som de sier, montere selv og vise hos tilsynet! Husk og sørg for at airbag lamper etc ikke lyser.... er vel side airbag i baksetet på din. Regner med det er satt inn motstand i pluggene bak hos deg (var det på min A6).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke noe alternativ her i byen. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte skaffe, siden de ikke hadde. Mulig de har fått dette siden januar da, men de hadde altså ikke for 5 mnd siden. Uansett så er det jo klubbens skiltramme som er tingen å ha. Ta kontakt med lokallagsleder for å skaffe denne.

Nok en ting som er forskjellig fra sted til sted ja, har fått spørsmål både på Gjøvik og i Elverum om jeg vil kjøpe skiltrammer (uten noen logo) til 50,-/stk.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Da blir det som dere sier - registrere på meg som varebil, bygge om selv, deretter vise hos biltilsynet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.