Problemer med motorgange, boble.

Anbefalte innlegg

Har stått ute og puslet med bilen idag. Men får den ikke til å gå som den skal på tomgang. Når den har stått natta over, starter den lett og går fint. Men så fort den blir varm (5min elns) begynner den å harke og stopper til slutt. Siden tenninga er stilt på gefühlen kjøpte jeg meg pistol og sjekket idag. Når motoren går som renest, er tenningspunktet 3-4cm til venstre for ød-punktet. Justerte så i henhold til Haynes og nå skyter og smeller det.

 

Har sjekket vakum til fordeleren. Når jeg holder tunga eller fingeren inntil, kjenner jeg ikke noe vakum. Men når jeg tok slangen av, var det nok til at tenningstidspunktet endret seg 0,5cm til høyre.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har justert forgasseren 100%, men det kan vel ikke være årsaken til dette?

 

Iflge bruksanvisningen til tenningspistolen kan jeg sjekke slitasje på akselen til fordeleren ved å bytte fra plugg nr 1 til plugg nr 4 (180grader på hverandre på fordeleren) og se om tenningen da er på akkurat samme plass. Det var den ikke, den var noe senere. Men det skal den vel og kanskje være?

 

Alle tips og forslag mottaes med takk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen? *skuffa*

 

Har alle forgasser-guruene tatt påskeferie eller. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med en boble på jobben nå selv. Og veteranene på jobben(delelageret) sier at disse boblene må ha høy CO for å gå. Jeg justerte på 3,5% co og ca 900 o/min. Og den går som en klokke nå. Har heller ikke spes peiling på boble, er ikke så ofte vi har det inne på møller. Bare et tips. Og motoren må justeres med luftfilter på.

 

MVH Thomas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, skal prøve å justere mer på forgasser og tenning imorra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sylinder nr 3 er forsinket i tenningen, men nr 4 er ikke det. Grunnen til at VW lagde forsinkelsen var at syl 3 hadde en tendens til å gå varmere enn de tre andre pga den fikk varm luft fra oljekjøleren til å kjøle med (noe nr 4 også gjør), dette gjorde at ventilene raste, spesielt eksosventilen på 3eren. Derfor forsinket de tenningen for å få denne sylinderen til å gå kaldere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når jeg måler en noe seinere tenning på nr 4 iforhold til nr 1, skal det ikke være slik? Da er det et tegn på sliten aksling til fordeleren ifølge Haynes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker, for jeg har aldri prøvd å sjekke på nr 4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipset med å sjekke nr 4 sto i bruksanvisningen til tenningslampa. Kan jo og fortelle at han jeg handlet hos på BilXtra ville prøve å selge opp til en som var dobbelt så dyr. Hovedargumentet var mulighet for avlesning av kamvinkler/kamtider elns. Jeg kontret med "Støtstenger gutten min, støtstenger!" :D

 

Det ser forresten ut til at jeg har "løst problemet" idag.

Har idag justert tenningen 100% og justerte litt på den skruen som er til venstre på forgasseren. Er det den som er mengejustering elns kanskje? Uansett har bilen aldri gått så lenge på tomgang og gått så fint som den gjorde idag. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo og fortelle at han jeg handlet hos på BilXtra ville prøve å selge opp til en som var dobbelt så dyr. Hovedargumentet var mulighet for avlesning av kamvinkler/kamtider elns. Jeg kontret med "Støtstenger gutten min, støtstenger!" :D

 

Da kontrer jeg med at du ikke vet hva du prater om ;)

 

Kamvinkelen er en mere nøyaktig måte å måle stiftåpningen på enn med et følerblad. Du måler altså vinkelen på åpningen av stifta, som går på en kamaksel i fordeleren. Det har ikke noe med kamaksel og støtstenger å gjøre.

 

Husker jeg ikke helt feil, så er skruen på forgasseren mengden ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha! : haha :

 

Han sa ingenting om det etter at jeg nevnte støtstenger, bare "Åja, du har det du ja." :D Så da tenkte jeg at det måtte være korrekt. :D

 

Bra du minte meg på stiften, tenkte jeg skulle trippelsjekke åpningen på den idag men har glemt det.

 

Når du skur skruen inn får den mindre bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mindre åpning når skruen skrus inn betyr at du får mindre bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Den går iaffal bedre med mindre bensin. :D

 

Rene økonomiraceren nå. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.