Kjente feil/info og ting å se etter på Audi V8?

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaringer ved Audi V8? Er en kar som er interessert i og bytte i min 97 Audi cab v6, men er usikker på om den V8'rn er verdt det, og om dette bare er en trøble bil.

 

Litt om Audi V8'rn:

-Ble skjøtet i 1990 ifra en 84 Audi 200 til audi V8, står i vognkort

-Km:299.000

-3.6 liters motor

-Akkurat eu godkjent

-S6 bakstilling og forstilling og de store S6 bremsene

-Nyoverhalt automatkasse

-Lakkert for 3år siden og stått parkert i deler i garasje siden da, til i år da den ble kjøpt og satt sammen igjen, mangler kun og montere et par deksler innvendig.

-Skinn interiør

-Bruker litt olje men ikke mye sier han

-Rustfri

 

 

Litt om cab'n:

-Km. 179.000

-2.6 V6

-Bruker ikke en dråpe olje

-Skinn

-Automat

-El.tak

-S2 front fanger,ratt og sportsunderstell

-18" Momo felger

-Focal stereo k2 power og performance series

-Slitt bakrute

-99% strøken og 99% rustfri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger ved et bilde eg fikk tilsendt.

003.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorene er kjent for litt oljeforbruk.

 

Rustfri, sier han.... Har han sjekket dette nøye? Disse bilene som er skjøta kan faktisk være så og si opprusta der den er skjøta, uten at man ser det! Jeg hadde en skjøta v8 for noen år siden, den så meget bra ut. Men hadde den ikke lange tiden før jeg merka at hjulstillinga bak begynte å bli veldig rar. Viste seg at hele bilen holdt på å dele seg i 2 der den var skjøtt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo 3.6 motorene en god del bedre enn de gamle 4.2L motorene , de trenger ikke være av de værste med tanke på oljeforbruk :)

 

Og er skjøtinga gjort på en skikkelig måte , trenger ikke dette være noe dårlig kjøp :)

Selv om jeg også har dårlig erfaring med halveis opprusta skjøta 200 :)

 

Få han til å skaffe frem en tilstandsrapport fra Møller , eller om ikke annet en NAF test .

 

Morsomme biler er det iallefall , deilig lyd og gromt bensinforbruk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får skyte inn at denne V8en har vært i eie til Trond Gundersens (lilla S6 sedan) lillebror (Frode) de siste årene, det er han som har pusset den opp. Så, den har vært i en "god" Audi-familie. Nåværende eier er en kamerat av brødrene Gundersen. Frode G. var veldig fornøyd med bilen, så vidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørest jo forsåvidt bra ut her, utenom det med skjøytinga da. Men han mente dette var gjort ordentlig, så burde vere i orden enda, men en tilstandrapport hadde ikkje vert feil nei. Men hva mener dere denne kan vere verdt om den er så bra som det sies? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og km standen, er den noe og si på? At den nærmer seg noe høyt for disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et viktig punkt på V8 er automatkassa, at det faktisk er tilfelle at den er overhalt. Det ligger en god del slike til biler til salgs i Sverige med havarert automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil man sette inn en forstilling og bakstilling fra S6?

Forstillingen passer ikke no matter what (andre festepunkter), og Audi V8 har noen deler i bakstillingen som gjør at sporvidden blir bredere enn på noen annen typ44 og C4. Høres mest ut som noe tullprat.

 

4HP24-girkassen er en god girkasse, en av de får girkassene ZF har laget uten konstruksjonsfeil, men den er avhengig at at man ikke bedriver kickdown-orgier samt skifter olje og filter hver 60 000 km konsekvent. Blir det lekkasjer må de utbedres umiddelbart.

 

At 3,6-literen er bedre på oljeforbruk enn 4,2 er strengt tatt en halvveis sannhet. 89-91-modellene var kun tilgjengelig med 3,6, og da hadde man etsede sylindervegger. Disse motorene er bedre med tanke på oljeforbruk. 92-94 har Nikasilbehandlede sylindervegger, både på 3,6 og 4,2, og da er de like ille uansett.

Motorene kan lekke olje fra bakre simring, fremre simring, toppakninger, kamtetninger etc etc.

Merk deg også at å skifte registerrem streng tatt krever spesialverktøy og ca 5-6000 kr i deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal jeg sjekke med selger. Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pratet med selger, og han nevner at det ikkje var hele forstillinga som var S6, men S6 fjærbein forran og S6 bakstilling. Kassa hadde han ikkje kvittering på da dette var gjort svart. På bilen er det nye tåkelys, blinklys, baklykter, lister rundt og deksel på motoren. Er også montert BN pipes på den, som vist var kostbart også.

 

Men lurer fortsatt på hva disse kan vere verdt, ifølge han er den et veldig bra eksemplar, eneste er att det gjennstår noe montering av interiør, men fikk med alt av deler.

 

 

Ingen som har hatt noen slik bil og kan fortelle verdi på en slik? Og er dette en grei bil som kan brukest som dags bil? Veit den koster i bensin med det er ikkje så nøye ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De bilene som er noe verdt er biler etter facelift (altså 92-94-modeller), helst 4,2-liter, mye utstyr og god tilstand. Biler før facelift( 89-91) er lite verdt, da må det være noe helt spesielt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan veit man om det er facelift? Veit ikkje forskjellen men du kan vell se om det er det på bildet på toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsmodell 89-91 er før facelift og har det gamle klimaanlegget som f.eks Audi 100/200 typ44. Da vil det også stå 44 i chassinr. Årsmodell 92-94 har samme klimaanlegg som C4, og her vil det stå 4C i chassinr, da Audi V8 fikk egen produksjonskode etter facelift.

 

Det er i tillegg en rekke andre detaljer, men de er ikke så lette å oppdage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pratet med selger, og han nevner at det ikkje var hele forstillinga som var S6, men S6 fjærbein forran og S6 bakstilling. Kassa hadde han ikkje kvittering på da dette var gjort svart. På bilen er det nye tåkelys, blinklys, baklykter, lister rundt og deksel på motoren. Er også montert BN pipes på den, som vist var kostbart også.

 

Men lurer fortsatt på hva disse kan vere verdt, ifølge han er den et veldig bra eksemplar, eneste er att det gjennstår noe montering av interiør, men fikk med alt av deler.

 

 

Ingen som har hatt noen slik bil og kan fortelle verdi på en slik? Og er dette en grei bil som kan brukest som dags bil? Veit den koster i bensin med det er ikkje så nøye ;)

Hvis han ikke har kvittering så er den overhalingen lite verdt da du kun har hans ord på det : rolleyes Sjekk nøye at ALT av lys og elektriske ting virker slik det skal. Den minste tegn til fjusking og/eller overledning er et dårlig tegn da ofte ledningsnett på skjøta biler ble kutta og skøyta også.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal høre med han om han har chassie nummeret, men tviler ettersom fronten som er ifra 200, og er vell der nummeret ligger. Eller ligger det andre plasser som reservehjulsbrønn?

 

Begynner egentlig og tvile litt på denne bilen etter hva dere skriver her, har lite lyst og brenne meg på at det skal vere noe feil med den, med tanke på skøytinga og automatkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skjøte en V8 med en 200/100 foran er nok ikke mulig, da V8 er en helt annen bil. Den har blandt annet doble dempertårn foran og er en mye stivere konstruksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner egentlig og tvile litt på denne bilen etter hva dere skriver her, har lite lyst og brenne meg på at det skal vere noe feil med den, med tanke på skøytinga og automatkassa.

 

Ta en telefon til Frode Gundersen. Han eide bilen i flere år, og var, så vidt jeg husker, godt fornøyd med den. Hils fra meg! (sender tlf-nummer i PM)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skjøte en V8 med en 200/100 foran er nok ikke mulig, da V8 er en helt annen bil. Den har blandt annet doble dempertårn foran og er en mye stivere konstruksjon.

 

En ofte brukt metode var jo å "skjøte" bilene. Sparte masse i avgift.

En annen metode var å bruke rammevangene bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med han mente at den måtte vere skjøtet en annen plass en selve fronten. Ikkje at den ikkje var skjøtet.

 

Får se om det blir telefon til forrige eier, er fortsatt ikkje 100% sikker på om dette er bilen for meg, uansett tilstand. Har mest lyst på noe nyere med lavere km stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er fortsatt ikkje 100% sikker på om dette er bilen for meg, uansett tilstand. Har mest lyst på noe nyere med lavere km stand.

 

Jeg har selv hatt en gammel, skjøtt Audi 200 og erfaringsmessig trenger det ikke være noe galt med bilen.

Felles for V8 og 200 20v er at det i sin tid var luksusbiler, med mye elektrisk utstyr. Det er en helt syk forskjell å gå fra en cab fra midten av 90-tallet (som i ditt tilfelle) og inn i en eldre V8 - i V8'ens favør.

Mye mer motor, mye mer komfort, mye bedre støydempet og små detaljer overalt som viser hvor forseggjort disse bilene egentlig er.

 

Men klart, det er en gammel bil. Og slitedeler vil melde sitt behov for erstatning. Eneste jeg stusser litt på er verdien på cab'en vs Våttern, og om det er tenkt å bytte likt. Ligger kunstig høyt i pris mange av de gamle audiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitedeler er greit nok og bytte, men motor har jo tross alt 300.000km på seg og girkaasen er jo overhalt, men er jo generelt en svakhet på disse.

 

Er snakk om å bytte likt ja, men er usikker ja på verdi av disse mot hverandre ja. Min er jo tross alt en del nyere, lave km stand osv....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha i bakhodet at sikkert mange deler til en så gammel bil er utgått ifra Møller. Audi V8 gies jo nesten vekk i Tyskland mtp på prisen. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm stemmer. Spørst og jeg revurderer dette da, så slipper ein og ha noe trøbbel med og få tak i deler og ellers i framtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Km:299.000 - Dette er jo faktisk en god del mer en din som har gått lite med tanke på modell

-Lakkert for 3år siden - Rust som er pussa og lakkert over?`Kommer som regel igjen

-Rustfri - Tvilsomt, det er alltid rust og finne om man ser godt nok :D

 

Jeg ville vært VELDIG forsiktig vertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.