#1 Skrevet Juni 22, 2011 Hei Noen som vet om det er noen mekaniske forskjeller mellom en 2011 143 HK og en 170 HK Common Rail på en Audi Q5? Er 143 HK kun en SW nedtrimmet versjon av 170 HK slik at den er tilpasset norske avgifter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 22, 2011 Det er kun softwaren som er forskjell på 120, 143 og 170 ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 22, 2011 Det er kun softwaren som er forskjell på 120, 143 og 170 ja Kan du underbygge påstanden med dokumentasjon av noe slag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 22, 2011 på transporter/caravelle er det vel kammer,dyser,dieselpumpe og software som er forskjellig?..må da være noe mer enn software som utgjør 50 hk på det meste?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 22, 2011 Kan du underbygge påstanden med dokumentasjon av noe slag? Jeg lurte på det samme for en tid siden da jeg lurte på forskjellen mellom 140 og 170hk i B7'en, og forhørte med da med Stian Frilseth her inne på forumet, han er fagtekniker hos Møller. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1912583post1912583 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 22, 2011 Jeg lurte på det samme for en tid siden da jeg lurte på forskjellen mellom 140 og 170hk i B7'en, og forhørte med da med Stian Frilseth her inne på forumet, han er fagtekniker hos Møller. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1912583post1912583 Men Stian Frilseth skriver at det er en mekanisk forskjell (dyser, turbo, kjøler+++) og avslutter med at det kun SW som er forskjellig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 22, 2011 Men Stian Frilseth skriver at det er en mekanisk forskjell (dyser, turbo, kjøler+++) og avslutter med at det kun SW som er forskjellig... Ser du litt nærmere på det som står , så skriver han at det er motorene som sitter i B7 generasjonen de mekaniske forskjellene gjelder ! På B8 er det kun software forskjeller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 22, 2011 Ok, flott... Takk for info. Da er det bare å se seg om etter en SW oppgradering... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2011 Vet ikke om Stian har helt rett der når det gjelder CR motorene. VAG sin egen dokumentasjon sier noe annet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2237875post2237875 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 25, 2011 (endret) Det er ikke noe større turbo feks på 170hk enn 143hk som noen fast regel, mekanisk sett så er motorene like om de tre første bokstavene i motorkoden er de samme, den fjerde bokstaven sier hvilken SW motoren har (mao hvor mye hk) Man får 120hk med samme mekaniske motor som 170hk feks. Men ja det finnes variasjoner. Forskjellene går på generasjon, avgassnorm, hvilken bil type den sitter i osv. Dette gjelder audi i allefall. Ja det finnes forskjeller, men som sagt om de tre første motorbokstavene er like så er det samme motor med annen SW bare. Feks Bjørn, man får 143hk a4 allroad med nøyaktig samme motor forruten sw som med 170hk:) Men ja det er klart det er en annen turbo på tverrstillt og langsgående motorer. Men uansett, om man har de 3 første motorbokstavene like i en 120hk som også finnes som 170hk, så er det samme motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 25, 2011 Så, på min (ikke leverte) 2012 Q5 2.0 TDi 143 hk, så skal den kunne "oppgraderes" til 170 hk uten noen videre utfordringer med tanke på den ekstra påkjenning på hovedkomponentene da utsettes for... fordi bilen er lik en 170 hk i utgangspunktet. Ganske greit i grunn... Jeg ser at flere tar motoren til 191 hk, men jeg har ikke noe ønske om å gå lengre enn 170 hk dersom dette blir aktuelt... noen som kjenner til anerkjente selskap med trinn som stopper på 170 hk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 25, 2011 Så fremt den motoren du får har like 3 første motorbokstaver som en av 170hk utgavene så er motoren lik mekanisk ja:) Dette er også grunnen til at de får ut samme hk uttak av 143hk med chip som 170hk med chip. De med noe annet resultat enn 191hk her er PD motorer http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/audi/a4/2.0tdi/ http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/audi/q5/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 27, 2011 på dei litt eldre PD motorane som kommed 140 og 170, så var det vertfall en ekstra balanseaskel på 170hk motoren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 27, 2011 på dei litt eldre PD motorane som kommed 140 og 170, så var det vertfall en ekstra balanseaskel på 170hk motoren.. Men her er det snakk om 2011-2012 2.0 TDi CR motorene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 27, 2011 Det samme gjelder vel også på "norgesvennlige" 1.8 TFSI 120 hk vs 1.8 TFSI 160 hk. Importer en A4 1.8TFSI 120 hk, få 210 hk med en liten omprogrammering. Da har du mye effekt for lite penger. (og mange skattekroner snytt - fyyyy!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 27, 2011 (endret) Det er ikke noe større turbo feks på 170hk enn 143hk som noen fast regel, mekanisk sett så er motorene like om de tre første bokstavene i motorkoden er de samme, den fjerde bokstaven sier hvilken SW motoren har (mao hvor mye hk) Man får 120hk med samme mekaniske motor som 170hk feks. Men ja det finnes variasjoner. Forskjellene går på generasjon, avgassnorm, hvilken bil type den sitter i osv. Dette gjelder audi i allefall. Ja det finnes forskjeller, men som sagt om de tre første motorbokstavene er like så er det samme motor med annen SW bare. Eksempel på motorkoder som jeg hentet frem tidligere: Tverrstilt: 143hk: CBAB 170hk: CBBB Langsstilt: 143hk: CAGA 170hk: CAHA 3dje bokstav er forskjellig mellom 143 og 170hk utgaver på begge her, dvs mekanisk forskjell? Jeg ser også i delekatalogen (linken ovenfor) at på hver turbo så er det også motorkoder med både A og B som fjerde bokstav, dvs forskjellig SW utgaver som du sier (Er dette med A og B som fjerde bokstav slutten 143/136hk og 170/163hk versjoner tro?). Feks Bjørn, man får 143hk a4 allroad med nøyaktig samme motor forruten sw som med 170hk:) Men ja det er klart det er en annen turbo på tverrstillt og langsgående motorer. Men uansett, om man har de 3 første motorbokstavene like i en 120hk som også finnes som 170hk, så er det samme motor. OK? Har du noe eksempel på motorkoder hvor 170 og 143hk har samme motorkode på 3 første bokstaver? (evt også 120hk)? Jeg fant ingen i delekatalogen/motorkodeoversikten. Jeg har slått opp i motorkodeoversikten i delekatalogen, se vedlegg nedenfor. Jeg kan ikke se at noen 170hk utgave har samme tre første bokstaver som 120 og 143hk (tittet også litt på andre motorkoder enn de vedlagt, men korriger meg gjerne). Jeg ser også at 2.0TDI finnes i en 110hk utgave (som også fås som 136/140hk utgaver), antar at det er den som ble solgt som bluemotion i Passat en kort periode (før 1.6TDI kom på plass). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 27, 2011 Skal sjekke opp i det jeg Bjørn, har ikke alle disse motorkodene i hodet:) Men jeg veit at når 2.0tdi cr kom, så var det ikke mekanisk forskjell på 143 og 170 , kun SW. Info på teknisk møte fra fabrikk. Det er nå kommet nyere generasjoner av disse motorene. Skal få satt meg ned en dag jeg har tid på jobb og finne frem noen eksempler:) Mekaniske forskjeller kan gå på ting som biltype, girkassetype osv osv.. alltså veldig mange ting som ikke har noe som helst med styrken til motoren feks. Men skal sjekke litt mere konkret oppimot motorkoder, sitter ikke med all den infoen her hjemme:) BTW så det ikke blir noen missforståelser, det jeg sier omhandler Audi.. vw har utgaver av disse motorene audi ikke bruker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 28, 2011 Det er nå kommet nyere generasjoner av disse motorene. Skal få satt meg ned en dag jeg har tid på jobb og finne frem noen eksempler:) Ser at det er noen relativt nye 2.0TDI motorkoder i katalogen for A4, A6 og Q5 med kode CGL (163/170/177hk), CMG (170/177hk) og CJC (136/143hk). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 29, 2011 En forskjell jeg vet om er at de siste Q5'ene med 170HK s-tronic har AdBlue.. Det har ikke 143hk'ern:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 30, 2011 Ser også at 1.6TDI CR i Golf er CAYB og CAYC med 90 og 105 hk, så det er nok en gang bare software som skiller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 5, 2012 Vel, er på gang med å handle meg en 2009 Audi A4 120hk diesel, motorkode CAGC. Da er spørsmålet: Er det bare software som er forskjell på denne, 143hk og 170hk? Samme clutch, svinghjul, etc? Litt viktig mtp videre oppgradering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 5, 2012 Mener å huske at disse ikke er like. Er vel annen turbo på 170hk'ern blant annet. 120 og 143hk skal være like:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 5, 2012 Slik som jeg har forstått det så var CR motorene av 2.0tdi lik. Etter å ha lest igjennom tråden, men dette hadde vært meget interessant å visst. Vet at 120hk og 143hk er lik ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 5, 2012 (endret) I følge specs i verkstedmanualen så har 163/170hk utgaven lavere kompresjon, skulle tilsi at det er mer enn evt turbo som er forskjellig? EDIT: Bladde litt i delekatalogen, det var veldig lite der som tilsier forskjeller i selve motoren, men det er forskjell på delenr på turboene (170hk turboen koster også ca et par hundre euro mer i følge katalogen). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 15, 2012 Men her er det snakk om 2011-2012 2.0 TDi CR motorene... Er 2009 2 liter TDI med 143hk en PD eller CR? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...