Anbefalte innlegg

kobling av voltmeter..

 

har koblet voltmeter idag i golfen , for å ha en viss oversikt over batteriet som har en tendens til å dø sometimes.

KOR e beste plassen å koble +...alså på tenninga f.eks slik at måleren begynne når e starta bilen, eller kor??! kobla rett på batteriet først, MEN da står den jo å drar strøm sjøl når tenninga e av ....

 

PLUSS, som eg lurte på i en annen tråd "klokka/kjørekomputer nullar seg ut"

, der va det en som sa at kanskje grunnen til at den nuller seg ut for kver gang eg vrir om nøkkelen kan vere at batteriet er svakt.

sjekka idag, batteriet står på 12v , vrir om nøkkel, faller heilt ned på under 10v...får start og den hopper opp på 16v nesten og blir der...er det vanlig;)

 

takk for gode svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det eksakt 12 volt eller er det litt høyere...eller lavere?

 

Voltmeter kobles på tenningsnøkkele slik at det får spenning når tenningen står i posisjon 1 eller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du hvilken farge ledningen er da , der er jo maaaaaaange jo, hehe

tenkte kanskje noen viste fargen, da kan jeg bare koble meg innpå med en strøm stjeler;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød med hvit stripe på er _muligens_ tenning 12V. er ikke helt sikker.

 

Men 16V er altfor mye, bytt laderegulator! Kan være det som har drept batteriet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ladespenningen på bilen skal være på ca 14,4 V, nærmere 10V så er batteriet "dødt", har flaks viss du får startet bilen da... batteriet begynner å bli dårlig bare det nærmer seg 11 V....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja når jeg har fått start kan det nok stemme at batteriet ligger på rundt 14.4 volt...men når jeg starter ja faller voltmeteret til under 10 volt...men den starter da , bare litt treig....

 

hmm, men takk for gode ideer og tips til en som ikke kan såååå masse ,) hehe

skal ta å investere i et nytt batteri, kanskje gele batt e bedre, vedlikeholdsfritt og alt;)

 

 

den laddereg. kor det sitte da ? kan jo kanskje sjekke den og i samme slengen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at spenningen ramler til 10 volt etter start.

 

Mål ladespenningen med et digitalt multimeter, alt annet er totalt ubrukelig...hvis det ikke er et analogt av god kvalitet da.

Voltmeter av type Biltema, Wema, VDO og lignende er ubrukelig for å si noe om ladespenningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.