#1 Skrevet Juni 23, 2011 Skulle skifte dempere forran da jeg så at de nye er 4 cm kortere enn de som stod på. Selger garanterer at jeg har fått riktige dempere, men jeg synes dette virker litt rart. Det er stanga på dempern som er for kort. Jeg må stramme fjæra 4 cm for å få på den nye demperen. Hva skjer vist jeg setter på den nye dempern? Blir bilen lavere i front eller bare sykt stiv? Er ikke ute etter å senke bilen nevneverdig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2011 Bil dette er ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2011 Audi A6 1.9 tdi avant 2003 mod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2011 Bilen blir ikke lavere. Det er det fjøra som bestemmer og ikke demperen. Har i utgangspunktet ingen ting å si om den er kortere. Det værste som kan skje er at når du fjærer helt ut så vil du få en dunkelyd da demperen ikke er lang nok til å dempe de største bevegelsene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2011 I see. Bare det blir bedre enn de som står på nå, får de er totalt utslitt. Takk for svaret :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2011 spørs jo om du klarer og dra stanga meir ut på nye demperen? som regel har eg sett at nye dempere har ei stilling dei står i som nullpunkt, altså litt lavere enn fullt utdratt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2011 spørs jo om du klarer og dra stanga meir ut på nye demperen? som regel har eg sett at nye dempere har ei stilling dei står i som nullpunkt, altså litt lavere enn fullt utdratt. Ja mest sannsynerlig så vil den ikke gå helt ut. Bare merket dette når jeg hevet Tahoen. Når jeg hopper på fartsdumper nå så smeller det i bakdemperne da jeg strekker demperen helt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2011 Er det slikt at de gamle demperan er så utslitt, at stanga kommer lengere ut nå enn når de var nye? Stanga kommer ikke opp igjen når jeg trykker den i bånn på de gamle utslitte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2011 Er det slikt at de gamle demperan er så utslitt, at stanga kommer lengere ut nå enn når de var nye?Stanga kommer ikke opp igjen når jeg trykker den i bånn på de gamle utslitte. Trodde engang at det var slik, men ble fortalt av litt mer bil kyndig hold at så lenge det er motstand, er det som regel gode greier. Visst du trykker eventuelt drar i den skal det være motstand. Demperen sin jobb er å ta opp ujevnheten etter at fjæra har tatt belastningen, eller så ville det blitt en kenguru bevegelse i lang tid etterpå. Btw: så er jeg ikke mekaniker, men tror det er slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 24, 2011 Tror ikke det er rett at det er ulik lengde på demperne. Det kan være at du har sportsunderstell originalt og at demperne derav er kortere. Har byttet endel dempere opp gjennom og aldri hørt om at det skal være slik du sier her. 4 cm er jo endel og det vil gå utover demperkarakteristikken. Dette bør du sjekke opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 26, 2011 Satte på de demperne etter å ha sjekket og dobbelt sjekket med selger og leverandør. Har nå kjørt 35 mil, og bilen er helt ny:-) Merker ingen slag/ulyder over humper og slikt, noe vi har nok av her oppe i nord :-/ Det er ikke sportsunderstell på min bil, det er den altfor høy til. Syns den ble litt lavere etter jeg byttet, kanskje bare innbildning. Skulle ha målt høyden før og etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 26, 2011 Med en demper som er 4cm lavere enn den orginale, blir den garantert stivere og lavere:) Du får mere press på fjøra, men ikke at det er noe dumt:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 26, 2011 Med en demper som er 4cm lavere enn den orginale, blir den garantert stivere og lavere:) Du får mere press på fjøra, men ikke at det er noe dumt:p Alt du sier her høres rart ut, jeg mener at Knut-Eriks påstander i post 4 stemmer bedre enn dette. Når bilen står på hjulene og kjører normalt så har det ingen betydning om demperne er noe kortere. Man vil neppe merke noen forksjell før kjører i stå store ujevnheter at bilen vil "hoppe" slik at fjærene blir strukket helt ut. Men det skal en del til. Det som evt kan være grunn til bekymring er dersom de nye demperne er en form for "logiske" dempere som demper mer jo lengre fra midtpunktet de er. Monroe sensatrack er et eksempel på slike. Når de er 4 cm kortere enn orginale så kan det tyde på at de er beregnet på fjærer som holder bilen litt lavere opp, slik at hvilkehøyden er noe lavere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 26, 2011 Høres logisk ut det du skriver Steinar. Nå satt jeg på samme type som stod på (Sachs). Alt var identisk utenom lengden på stangen. Men er fornøyd nå som jeg slipper å justere hele tiden på rattet, for at bilen skal gå rett frem. Støtdempere har MYE å si på kjøreopplevelse og sikkerhet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...