Hva kan du fortelle meg om 2.0l femmer?

Anbefalte innlegg

Solide motorer? Bruker de mye suppe? Er det no' futt i disse? Er egentlig bare litt nysjerrig, og hadde vært flott om noen har ork til å dele litt kunnskap : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid: Ja

Mye suppe: Relativt mye i forhold til effekten (sikkert pga tung høyrefor = go lyd!)

Futt: Nei

Go lyd: JA!!!

Er lyden verdt bakdelene? JA

 

(Må ha effekt anlegg for at lyden skal slippe ut!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sitter den motoren i a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri hørt om 2l femmer ? Hvilke motorer er dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iaffal levert i typ44 100. 115hk elns, syns den gikk helt greit sist jeg prøvde.

Husker også at det en gang var snakk om at eneste forskjellen på 2.0 og 2.3 var stemplene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa den for ca 10år siden i en typ85 Audi 90.

115 eller 126hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble vel levert i Audi 90 115hk fra 1984.

I Coupe GT ble den også levert, faktisk og i en versjon på 1,9 100hk med forgasser! Denne ble først introdusert i 1976 i Audi 100 som verdens første 5 syl rekke bensin!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes også en 2.0 20V 160hk i Audi 90 :) , samme motoren som 7A , men mindre motor volum og effekt (sikkert for miljø landene sveits å østerike)

 

Husker ikke motorkoden i øyeblikket (6A?) , men husker det var en Rød 90 quattro som hadde denne motoren i klubben en gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor kode 6A er det ikke, da dette er 2.0 16v, langstilt versjon av 9A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NM heter 2.0 20v.

 

Forskjellen på 2.0 og 2.2 er slaglengde og stempler. 77.5mm vs 86.4 mm mener jeg.

 

Skulle hatt en sånn veiv og laga turtallsmotor ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må være forholdsvis sjelden, Bård Even! Tror ikke jeg har sett noen i Norge med 20V 160HK.

2 liter 10V 115HK ble også levert i Passat på midten av 80-tallet. Riktig som Rune og Knut Arne sier at den også ble levert i 90 og Coupè typ 81/85 og 100 typ44. Like fin lyd som 2.2E 136HK;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens! På 80-tallet kom det vel fire forskjellige femmere, hhv. 1.9, 2.0, 2.1 og 2.2. Motoren det er snakk om er 2.0 som kom i Passat 32b med motorkode HP og JS.

 

Jeg begynner egentlig bare å ha lyst på en litt annen lyd en diesel. Og har jo hørt femmerlyd før, og den er jo helt :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Audi 100 med 2.0 femmer. Gått 448.000 Bruker ikke en dråpe olje! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det ikke dukket opp en 5'er i VW santana også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok riktig det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk 2,2 5E i Passat også ;) Både sedan og stv. Den 2.0 femmeren er ikke så mye slappere enn 2,2 femmeren. 1,9 forgassermotoren i Coupe GT er faktisk overraskende kvikk i den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også at Audi 90 med 2.0 motor har trommelbrems bak, og 2,2 skivebrems. Iallefall har det vært slik på de to 2.0 jeg har hatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også at Audi 90 med 2.0 motor har trommelbrems bak, og 2,2 skivebrems. Iallefall har det vært slik på de to 2.0 jeg har hatt.

 

Det stemmer.

 

Som en digresjon kan det også nevnes at nevnte 1,9-femmer kom i 80 CD også (i tillegg til QP GT). Disse to hadde tromler bak og 4X100-boltsirkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes også en 2.0 20V 160hk i Audi 90 :) , samme motoren som 7A , men mindre motor volum og effekt (sikkert for miljø landene sveits å østerike)

 

Nei, den var for avgiftslandene Belgia og Italia. Hadde Norge hatt avgift basert på motorvolum (blant annet) tilbake på 80-tallet, hadde vi garantert hatt denne vi også. Disse landene fikk også andre hyggelige biler, som Audi 100 med 1,6-liters motor :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid: Ja

Mye suppe: Relativt mye i forhold til effekten (sikkert pga tung høyrefor = go lyd!)

Futt: Nei

Go lyd: JA!!!

Er lyden verdt bakdelene? JA

 

(Må ha effekt anlegg for at lyden skal slippe ut!)

 

 

Er litt uening over her i et par av tingene...

 

Har selv hatt Passat GT 86 for maaange år siden med med 2,0 5E og den gikk utrolig bra til bare å ha 115 hk. Den fikk piska seg noe ganske brukbart av flere brukere, og sist jeg hørte hadde den gått ca. 400 tkm og gikk fortsatt fint og brukte ikke olje. Futt : I forhold til 115 hk: absolutt ja! Go lyd er det selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også huske på at en Passat GT 2.0 5E (i likhet med 80/90/Coupe) knapt veier over tonnet, så da er det ikke så aller værst med 2-literen. Fetteren min hadde også en slik Passat 2.0 5E (GL-utgave) og han kjørte fra meg når jeg kjørte min 2.2-liters Coupe quattro, mye pga den lavere vekten.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det forøvrig en slik 2.0-20V som Tresko-Hans brukte som grunnlag til motoren i sin Golf...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk 2,2 5E i Passat også ;) Både sedan og stv. Den 2.0 femmeren er ikke så mye slappere enn 2,2 femmeren. 1,9 forgassermotoren i Coupe GT er faktisk overraskende kvikk i den bilen.

 

Den 1,9 gasseren, 1921ccm og motorkode WN, hadde jeg i Coupe GT'n min. Den gikk relativt godt, siden bilen bare veide 1025kg og forbruket på langkjøring var under 0,7 på mila (oppgitt 0,59 faktisk), men det var med finvær og med god flaks når forgasseren ble justert :) En helt fantastisk lyd i alle fall, noe helt annet enn 2,3E som jeg senere hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den var for avgiftslandene Belgia og Italia. Hadde Norge hatt avgift basert på motorvolum (blant annet) tilbake på 80-tallet, hadde vi garantert hatt denne vi også. Disse landene fikk også andre hyggelige biler, som Audi 100 med 1,6-liters motor :D

 

Ja ,nei hvilke land som er "besserwissere" når det kommer til miljøpolitikk er jeg ikke inne på gitt :D

Men hadde nå rett at de var til disse typen land iallefall :)

 

Audi 80 B4 kom vel med 1.6 i disse landene også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor stort dreiemoment det er i disse motorene? Hvis det blir femmer på meg, så kommer jeg fra turbodiesel med mye moment tidlig, og vil gjerne ha litt trøkk. Kompisen min har 1.8 gasser i 2ern' sin og det er ganske greit push i den. Men skal jo helst slå han da.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WN 1,9 forgasser hadde mellom 155 og 160nm i moment, 2,2E lå vel rundt 180-190. Men husk at disse bilene gjerne er både 2 og 300kg lettere enn tilsvarende biler i dag, så det funker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.