Hva kan du fortelle meg om 2.0l femmer?

Anbefalte innlegg

Hadde store deler av øvelseskjøringen min i en typ 44 audi 100 89 mod, da denne var flett ny i 1990, Var en suveren bil, føltes både seig og sterk. 0.7 på langkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

79mod Audi 100 kom med 1.9gasser 5S. RÅ lyd!

 

Audi-100_1979.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk veldig fin lyd av 5D diesel også :) Serlig på turtall :D

Faren til en kompis hadde en slik 1980mod , og den fikk gå seg noen mil da vi var nyoppkjørte :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5E var alltid 5-sylindret injection (E = Einspritz = injection), 5S var alltid 5-sylindret forgasser og 5D naturlig nok 5-sylindret diesel. :) 200 med turbo het i tillegg 5T, og det var da (selvfølgelig) 5-sylindret turbomotor. (200 type 43 var også å få med 5E-motoren, men det var sjelden å se)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte 100 hadde vel også ett gir som het "E" ? (Economy?)

1-2-3-4-E + reversj :)

 

Var det noen spesiell utveksling på dette ?, eller var det bare ett vanlig 5 gir som de kalte "E"? (pga uvanligheten med 5gir)

5trinns var vel noe uvanlig på den tiden type43 kom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5E var alltid 5-sylindret injection (E = Einspritz = injection), 5S var alltid 5-sylindret forgasser og 5D naturlig nok 5-sylindret diesel. :) 200 med turbo het i tillegg 5T, og det var da (selvfølgelig) 5-sylindret turbomotor. (200 type 43 var også å få med 5E-motoren, men det var sjelden å se)

 

Helt riktig : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5E var alltid 5-sylindret injection (E = Einspritz = injection), 5S var alltid 5-sylindret forgasser og 5D naturlig nok 5-sylindret diesel. :) 200 med turbo het i tillegg 5T, og det var da (selvfølgelig) 5-sylindret turbomotor. (200 type 43 var også å få med 5E-motoren, men det var sjelden å se)

 

Du glemte den som bare het 5, dette var også en forgassermotor. Denne betegnelsen (5) ble kun brukt på 100 og Passat, ikke på 80 og Coupe.

 

5: 1921 ccm, 100 hk (svart grillemblem)

5S: 2144 ccm, 115 hk (blått grillemblem)

5E: 2144 ccm, 136 hk (rødt grillemblem)

5D: 1986 ccm, 70 hk (grønt grillemblem)

5T: 2144 ccm, 170 hk (svart grillemblem)

 

5x-merkene forsvant ved overgangen til Type 44.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du glemte den som bare het 5, dette var også en forgassermotor. Denne betegnelsen (5) ble kun brukt på 100 og Passat, ikke på 80 og Coupe.

 

5: 1921 ccm, 100 hk (svart grillemblem)

5S: 2144 ccm, 115 hk (blått grillemblem)

5E: 2144 ccm, 136 hk (rødt grillemblem)

5D: 1986 ccm, 70 hk (grønt grillemblem)

5T: 2144 ccm, 170 hk (svart grillemblem)

 

5x-merkene forsvant ved overgangen til Type 44.

 

I hvertfall i Audi 80,Audi Coupe og Passat 81-84 mod så fikk du femsylindra 5S-motor på 115 hk og den var 1,9 liter : klø :

 

Dessuten kom Passat GT syncro med en sær motor på 120 hk oxo...

 

Husker godt jeg fikk sitte på med en Audi 200 5T i min barndom ja, gikk godt den vogna etter datidens "familiebil-norm".. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den var for avgiftslandene Belgia og Italia. Hadde Norge hatt avgift basert på motorvolum (blant annet) tilbake på 80-tallet, hadde vi garantert hatt denne vi også. Disse landene fikk også andre hyggelige biler, som Audi 100 med 1,6-liters motor :D

 

Audi 100 med den 1,6 literen ble det faktisk levert noe få av i Norge også. Det var samme motor som 1,6 75 hk -motoren i golf, bare med to-trinns forgasser (solex 2B2)og 85 hk.

Offtopic :Faren min hadde en av 3-4 golfer i norge spesialbestillt med denne forgasseren fra fabrikk på en 77 Golf GLS (senere fikk den transistor-tenning og annen kam slik at den ble en skikkelig GTI-wannabe ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte 100 hadde vel også ett gir som het "E" ? (Economy?)

1-2-3-4-E + reversj :)

 

Var det noen spesiell utveksling på dette ?, eller var det bare ett vanlig 5 gir som de kalte "E"? (pga uvanligheten med 5gir)

5trinns var vel noe uvanlig på den tiden type43 kom :)

 

4+E ble levert mye på en del vag + - 1980. E - stod for economy og bilen hadde da alikevel toppfart på 4.gir pga. den ikke klarte å dra ut på e-giret. Samme opplegg som Volvo kallte for "overdrive" .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I hvertfall i Audi 80,Audi Coupe og Passat 81-84 mod så fikk du femsylindra 5S-motor på 115 hk og den var 1,9 liter : klø :

 

Dessuten kom Passat GT syncro med en sær motor på 120 hk oxo...

 

Husker godt jeg fikk sitte på med en Audi 200 5T i min barndom ja, gikk godt den vogna etter datidens "familiebil-norm".. :)

 

Kan bekrefte at 80, Coupe og Passat kom med motorkode WN og 115 hk.

 

Per/Eyvind: Er denne 100hk-utgaven (5) noe spesielt for typ43? Når jeg var liten hadde vi en 81-modell 5S, denne var på 2144ccm og 115hk. Hvorfor samme motorvolum som 5E, men fremdeles samme effekt som WN 1921ccm?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det fryktelig mye å lære! Takk for innspill folkens; nå kan jeg mye mer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at 80, Coupe og Passat kom med motorkode WN og 115 hk.

 

Per/Eyvind: Er denne 100hk-utgaven (5) noe spesielt for typ43? Når jeg var liten hadde vi en 81-modell 5S, denne var på 2144ccm og 115hk. Hvorfor samme motorvolum som 5E, men fremdeles samme effekt som WN 1921ccm?

 

Som du og ROar påpekte så var det også en 1921 ccm på 115 hk i 80/Coupe, mens 100 altså hadde samme effekten på 2144 ccm. Hvorfor vet jeg ikke, antagelig at de monterte en større motor i 100 for å få mere Nm (154 Nm i 80, 170 Nm i 100) til den tyngre bilen (1020 kg vs 1170 kg)? 100-hesteren ble, så vidt jeg vet, bare brukt i 100 T43 ja. Den ble ikke brukt i 80/Coupe. Trolig en lavprismodell?

 

Roar: 1,6 fantes i eldre 100 ja, men den jeg tenkte på, som ikke kom hit til Norge, var i C4-chassiet på 90-tallet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0 femmer dieselen i Audi 100 kom også med turbo senere (DE på 87hk og NC på 102hk), mye lik 1.6TD bare ett stempel ekstra. Jeg stemmer selvsagt for en slik : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en 2.1 5s 115 hk liggende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.