tenningsproblemer på golf 1980modell

Anbefalte innlegg

Hei: vinke :

 

Jeg har et problem med min 1,6 liter golf mk1 1980 modell. Motorkode HN.

 

Bilen begynte å gå fryktelig dårlig og jeg fikk hakket meg hjem..

 

Har nå byttet stift, coil og kondensator. Bilen går fint på tomgang, men når jeg setter bilen i gir og gir motstand til motoren så hakker den like herlig : bh :

 

Gummipakningen mellom forgasser og grenrør ser bra ut, og vacumslangene ser helt "greie ut", men forrige eier har byttet noen av dem ut med noen veldig myke noen i gummi..

 

Hva kan være galt?? Hva er det vi har oversett??

 

Noen gode tips!?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er tilstanden til registerreima? Kan denne ha hoppet noen hakk, slik at akselen til fordeleren kan ha kommet ut av lage? Dermed kan tenningspunktet plutselig ha blitt feil...

 

Og, hvordan er tilstanden til bensinfilteret? Kan det ha kommet rusk i forgasseren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er tilstanden til registerreima? Kan denne ha hoppet noen hakk, slik at akselen til fordeleren kan ha kommet ut av lage? Dermed kan tenningspunktet plutselig ha blitt feil...

 

Og, hvordan er tilstanden til bensinfilteret? Kan det ha kommet rusk i forgasseren?

 

Har sjekket registerreima, og den ser bra ut og merkene stemmer...

Bensinfilteret er ok. For det er vel ikke fler filter enn det "lille" i motorrommet(?)

 

Sukk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger og pluggledninger kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakker den direkte når du gasser på eller kommer det etter noen sekunder?

Vis mulig film det med mobilen, lettere å se det for seg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen stikkord her KAN være : løs / defekt vakuslange til fordeler, løs fordeler,feil stiftåpning eller feil innstilt tenning.(Tenning bør justeres på nytt etter stift-skifte)

 

Aller helst ville jeg ha montert tenningsanlegg fra et par år nyere golf da den ha transitortenning (mye mer stabilt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har byttet til myk gummi.....kan det være det at når du gir gass så blir vakumet så stort at slangene kan rett og slett bli sugd i sammen og strupes ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakker den direkte når du gasser på eller kommer det etter noen sekunder?

Vis mulig film det med mobilen, lettere å se det for seg da.

 

Går fint på tomgang, men ved belastning/igangkjøring orker den ikke å dra før den nesten "dør":confused:

Skjer med en gang jeg slipper ut clutchen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har byttet til myk gummi.....kan det være det at når du gir gass så blir vakumet så stort at slangene kan rett og slett bli sugd i sammen og strupes ?

 

Kan være at de er for myke(?) skal bytte de til mandag. Men den har jo gått greit før, med de slangene på så det burde egentlig ikke være det.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen stikkord her KAN være : løs / defekt vakuslange til fordeler, løs fordeler,feil stiftåpning eller feil innstilt tenning.(Tenning bør justeres på nytt etter stift-skifte)

 

Aller helst ville jeg ha montert tenningsanlegg fra et par år nyere golf da den ha transitortenning (mye mer stabilt)

 

Vakumslangen ser grei ut, men skal byttes til mandag. Fordeleren er godt montert og stift er justert til 0,4. Stift,coil og kondensator er ny. Pluggledninger og plugger er også sjekket.

Snart ikke flere muligheter igjen: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg byttet alle vacumslanger, bensinslanger, bensinfilter og pakningen mellom manifoilen og forgasseren.

I forrige uke byttet jeg coil, stift og kondensator samt rotor.

Har sjekket med startgass i dag og det er ingen lekkasjer..

 

Likevel går ikke bilen bra: bh :

 

Den går fint på tomgang, men lar jeg bilen stå i fri og holder gassen inne på f.eks. 2000 omdreininger jukser den noe helt sykt og vil ikke holde seg på turtallet (dør ut). Det går fint å ruse motoren skikkelig opp men ikke å holde turtallet jevnt....(?)

 

Noen ideer om hva dette kan være? Håper dette var litt bedre forklart enn tidligere. Nå skjønner jeg ikke en dritt: klø :: klø :

 

Hjelp!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinpumpa som begynner å ta kvelden kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet løst!: ja :

 

Da har jeg endelig funnet feilen med at bilen gikk så dårlig!

Bensinpåfyllingsrøret hadde et stort rusthull i overkant og har gitt all mulig dritt og vann fri adgang til bensintank og forgasser: bh :

 

Så nå har jeg byttet bensinpåfyllingsrør, bensinslanger og vasket tanken samt renset forgasser og bilen går som en kule! :glad:

 

Takk for alle gode tips som gjorde at jeg kunne eliminere feil og komme frem til svaret.

Takk takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og, hvordan er tilstanden til bensinfilteret? Kan det ha kommet rusk i forgasseren?

 

Vel, jeg var inne på noe der ;) Fint at du fant feilen og har fått reparert det!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.