#1 Skrevet Juni 25, 2011 bilen drar ikke før ved 3-4000 omdreininger.får opp feilverdier på egr ventil. har hatt oppe hele egr styret og der så det strøkent ut,klarte å åpne og lukke ventil bare med å suge på den.vakuum blir vel det neste jeg må sjekke.noen som vet hva ellers som går på den vakumpumpa.ville jeg fått feilmelding på kun egr ventil hvis vakuumpumpa er gåen. klarer jeg å kjenne med tunga om den suger vakum når bilen står og bakker på tomgang? noen som har en god ide?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 25, 2011 Bremsekraftforsterkeren går vel fortsatt på vakum.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 26, 2011 Hvaslags bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2011 det er en 2006 A6 2.0tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 26, 2011 På a6 4f styres EGR av en el-motor.. Trolig deffekt..Sjekk stikker til EGR ventil, om det er olje i den så er EGR ventilen deffekt pga utett tettning på spjeldaksel inn i EL enheten, med følgende oljesøl på elektronikken inni denne. Veit ikke hva du har sjekka:) EGR ventilen ser slik ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2011 nei den styres av vakum.har nå sjekka opp og ned hele driten og finner ingen feil.nappa ut lmm og bilen går som ei kule. så da blir det ny lmm.noen som vet hvorfor det gir feilmelding på egr ventil?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 26, 2011 Ok så du har en a6 2006 mod med vacum styrt EGR? Lyst til å legge ut et bilde av den motoren uten motordeksel på toppen? Aldri sett det før:) Hvor på bildet av denne 2,0tdi a6 4f er ventilen du har sjekket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 26, 2011 er vell der som det 9 tallet på bildet ditt er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 26, 2011 Det er isåfall ikke EGR, det er eksoskjølern. EGR sitter på innsuget ditt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 26, 2011 trivelig:) hvor sitter denne egrventiilenda?? burde bilen gå som normalt hvis jeg napper ut luftmengdemåleren hvis det er noe feil med egr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 26, 2011 okai.da har jeg hvert å sedd og forhåpentligvis lokalisert egr ventil.ser den svetter endel. er det noe hokuspokkus å skru av denne og rengjøre den selv.lite lyst til å sette den inn på verkstedet,når dem ikke vet hvor ventilen er engang:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 26, 2011 Enkelt å demontere og rense EGR. Stian: mener jeg har sett vakum EGR til 4F i delekatalogen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 26, 2011 ja vist det er bare å løsne noen bolter og ta den av.hva med pakninger må ikke dem byttes.men er det sikkert at det er egr som er tett når bilen går som normalt når jeg napper ut luftmengdemåleren?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 26, 2011 Sjekk stikkeren på EGR som jeg sa.. Er det olje i den så er EGR deffekt og det er da ingen vits å ta et feilsøk på motor drift noe videre før en eventuel EGR feil er utbedret. Der jeg har satt en rød prikk er EL- delen på EGR ventilen din, på undersiden av den sitter en grå stikker, ta av denne og se inni det grå stikkerhuset etter spor av olje. Dette er den samme delen som jeg la ut lengre opp her. EGR driften er avhengig av lmm signal for å vite hvor mye eksos den slipper tilbake, så det at den går bedre uten lmm tilkoblet betyr nødvendigvis ikke at det er lmm som er deffekt, da resten av motoren går i nøddrift når den nappes ut. Rune: Har aldri sett dette på en 4f 2.0tdi. BKD i feks A3 har det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 26, 2011 kunne vel se ut som det er en dråpe olje på stikkern.er det et tegn på at den er gåen?var ikke rare greiene som var på den stikkern.kan jeg kjøre med lmm utkoblet til jeg får fikset dette.noen som vet delenr på egr ventilen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 26, 2011 Om det er olje i stikkerhuset så er det olje innvendig i elektronikken i egr ventilen, og den er da deffekt. (somregel litt sort olje i en tynn film på stikkerhuset innvendig) Det er ikke optimalt å kjøre uten lmm, hvor vidt det skader noe over tid skal jeg ikke påstå, men ville ikke anbefale det.. spess ikke om det er multitronic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 26, 2011 var en liten dert mitt på.kunne har kommet av noe utvendig når jeg dro den ut.får se om jeg finner delenummer og så blir det ebay neste.får dra innom verkstedet i morgen å skrive opp disse feilmeldingene som kom.var noe med en lavverdi på egr. nei det er en manuell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 26, 2011 Ny ventil finner du også her: http://www.seekpart24.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 20, 2011 takk for nettsiden Isak.trengte bare å bruke 1300.-kr på ny ventil, istedefor 4000 som dem skulle ha på vw Sortland. å bytte den var jo en grei sak,45 min med skruing:) så nå går bilen som den skal igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 20, 2011 Bra det løste seg. Slapp av, moms regningen kommer i posten den. Kan ta litt tid fra du har fått pakken, til MVA regningen kommer, men den kommer, det kan du være sikker på. Men det er fortsatt under halv pris ivertfall:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...