#1 Skrevet Juni 25, 2011 Da jeg startet bilen min på arbeide fredag 24/6-11 virket den veldig tregstartet, men jeg tenkte ikke mer over det og kjørte hjem. Den virket enda mer tregstartet i dag morges, og da jeg kjørte hjem etter jobb 25/6 var det såvidt jeg fikk liv i den. Jeg stoppet bilen og skulle starte den ca et minutt senere, og da var det såvidt motoren gikk rundt. Den startet ikke. Nå, noen timer senere skjer det ingen ting når man vrir på nøkkelen. Det er strøm til alt mulig, men man hører ikke engang at starteren slår inn. Følgende er konstatert: Når man prøver å starte bilen går spenningen over batteripolene ned ca 0,6-0,7 Volt (13,1 -> 12,5 +/-) Jeg får ikke målt strømtrekk (trolig defekt multimeter, viser bare 0,00) Da jeg kjørte hjem i dag, stod fremdeles voltmeteret i bilen på rett under 15V, ladespenning er målt til ca 14,85V for ikke lenge siden Det er ikke mulig å starte bilen ved hjelp av startkabler fra en annen bil Hva tror dere? Gåen starter? Ledningsbrudd til innslaget? Jordingsfeil? Har ingen andre elektriske feil, så... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 26, 2011 Hadde tippet på dårlig solenoid på starteren, selv om det hadde vært mer sannsynlig på kald vinter.. Prøv å få noen til å kakke litt på starteren med en stokk mens du vrir om, ofte det ikke skal så mye til. Bakstykket på tenningslåsen er jo også en god kandidat, kjapp å skifte og ikke så veldig dyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 26, 2011 Dersom det var bakstykket på tenningslåsen burde vel ikke motoren blitt tyngre og tyngre å dra rundt, akkurat som om batteriet var dårlig? Burde ikke det være mer en feil som kom plutselig, ikke gradvis? Som nevnt tidligere har jeg forsøkt å jumpstarte bilen med startkabler, men det er *helt* dødt. Iflg CTEK-laderen er nå batteriet toppladet, men bilen er like død. Det lyser i instrumentet og alt som er. Voltmeteret går ikke nevneverdig ned når jeg vrir om. Det er også verdt å nevne at bilen har begynt å fuske den siste 1-2 uken før denne feilen inntraff, og fuskingen ble stadig verre, uten at det kommer noen feilkoder. Kan dette være jordingsfeil mellom f.eks motor og karosseri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2011 Slik jeg fortsår det så går motorn helt fint, men det den blir dratt rundt for tregt til å få start. Så da gjetter jeg at det er starter/tenningsbryter og evt. alarmen som sliter. Kan være solenoiden i startern også for den sakens skyld. Hvis du lurer på om det er tenningsbrytern så bare koble deg direkte på starten og se om den vil da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2011 Dra motor rundt for hånd og sjekk om det er noen unormaliteter? Jeg også tipper på gåen starter, høres ut som noe av det samme jeg hadde før jeg byttet starteren på 100n engang, men min starter slo inn, men gikk så vidt rundt, var ikke kraft nok igjen i starteren til å dra rundt motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 27, 2011 Utslitte børster i starteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2011 Jaja. Jeg har jo bare akkurat kjøpt ny ac-kompressor, hydraulikkpumpen har begynt å lekke som en sil, jeg har kjøpt bil til 130 000 kr, og nå har starteren kveldet på Audien. Er'e så nøye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 27, 2011 Kan ordne brukt starter jeg Eller så kan du ta ut stareren, åpne den, ta ut børstene og dra til elektroverksted og kjøpe nye til.... hundrings? Smør opp og skru sammen så har du en starter som fungerer 500 000 km til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 27, 2011 Bestiller vel en ny/overhalt. Skal ned med sumpen og skifte bunnpannepakning samtidg som registerremmen skiftes i løpet av et par-tre uker og litt sånt, så.. får vel bare ta det samtidig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...