max innsugs temp på turbobiler

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva max innsugs temp på turbo biler er? Eller hva er øvre grense ved fek kø-kjøring?

Kanskje litt teit spørsmål men har en mistanke om at innsugstempen min er litt for høy ved kø-kjøring:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng å måle innsugstemp ved kø-kjøring.. det har ikke noe å si da du får så mye strålevarme fra motor og alt annet at intercoolerne som trenger fartsvind for å kjøle, ikke kjøler noe som helst. Skal du sjekke om innsugstempen din er OK eller ikke så må du måle ett drag i 3. eller 4. gir så du kan hvordan utviklingen blir når turboen lader oppover turtall registeret. Vet ikke helt hva maks temperatur er, det kan nok variere litt også, men 50-60 grader er vel ikke unormalt for en chip'a 1,8t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemer med at bilen blir veldig kranglete når det er varmt på kø/tomgangs-kjøring serru og jeg mistenker at jeg har en sky høy innsugstemp. Det er kunn når det er over 5 grader ute og problemet er borte på vinteren og ikke noe problem når jeg kjører uansett vær. Jeg kjører med den orginale IC'n enda, men har en fmic liggende som skal på etterhvært. Har btw K04 oppsett:)

Det er derfor jeg lurer på hva max tempen kan være:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 1.8T med org.IC kjøler veldig dårlig, ikke uvanlig at dem er oppi i 60-75 grader ved f.eks bremsing og under pådrag, men tviler på at problemet ditt ligger der....men så klart, få på en frontmontert en så får du ned tempen.

Du kan måle innsugstemp i en måleblokkverdi og se verdien der med vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om det starter på en gitt temp, men jeg driver bare å feilsøker og nå er det bare et par ting igjenn så tenkte å prøve med ic'n først da jeg har en liggende:) På en fmic så vil jo også vifta bidra til å få ned tempen og så da kanskje jegholder meg under:)

Har prøvd, men gikk tom for strøm på pc'n sist, så har jeg ikke hatt tid til å prøve igjenn: bh : hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke innsugstempen din som er problemet, høres mer ut som programmet ditt ikke er helt optimalt? Du får utbrodere litt mer med hva du mener med "kronglete", så er det sikkert mange kloke hoder her inne som kan komme med noen tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er akkurat som om bilen surner. Blir nesten umulig å gi gass, hvis den ikke stopper helt da, å da er det nesten umulig å få den til å gå igjenn før den har blitt kaldere eller at man er så heldig å få begynnt å kjørt igjenn.

Men som sakt det er ikke noe problem når jeg kjører eller når det er kaldt ute.... Bare når jeg står i kø/tomgangskjøring eller at bilen har stått avslått en liten stund å prøver å starte den igjenn....

 

Når jeg kjører så har jeg en innsugstemp på rundt 30 grader ved ca 20 grader utetemp....rundt 45 ved noen drag uten noe stor fartsvind....

 

Har allerede skjekket programvaren og det er ikke noe tilsynelatende feil i den....

Men for all del det kan være mye annet, men tror det har noe med temperaturen å gjøre, for det virker som om det skjer ting rundt en gitt temperatur....Hva det er som skjer gjennstår å se:)

 

Men er det ingen som vet om det er noen øvre temp??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt naturlig av innsugstempen blir varm ved køkjøring. Da får du sikkert nesten samme temp på innsugslufta som tempen er på innsugsmanifold, og om du kjenner med handa di er den ganske varm. Intercolern har som tidligere nevnt ingen hensikt i køkjøring, den har kun til hensikt å kjøle ned igjen lufta etter temp økning pga kompresjon (ladetrykk) (Med mindre du bruker lanch control under køkjøring da : smil : )

 

Du burde heller lete andre plasser, defekte sensorer osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at ic ikke har noe effekt ved kø kjøring og det er ikke det jeg spør etter heller:)

Jeg spør etter om det er noen max temperatur en turbo motor kan ha på innsugslufta.

Det kan seff være noe som er ødelagt, vil bare ha et svar så jeg kan ha noe å gå ut ifra når jeg logger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugstemp over 55C begynner å bli varmt, og passerer du 85C så er det veldig varm luft. Men igjen, dette er som sagt når du kjører. du skal ha en ganske dårlig innsugsluftplassering hvis den ligger på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at den surner kan være at den drukner rett og slett, at den ikke liker og stå på tomgang.

Hvilke plugger kjører du med? Og hvor langt har dem gått? ......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roger sier, hva plugger bruker du ? NGK bkr7e er billige og funker fint på 1.8T rettstilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roger sier, hva plugger bruker du ? NGK bkr7e er billige og funker fint på 1.8T rettstilt.

 

Vil disse funke på chippa g60 også? litt ring å få start på om morgenen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja plugger har mye å si på oppførselen på motoren, også mer kresen på en trimma motor.

 

Kluge, nei dem vil ikke funke på en G60, er mindre dissa plugga her er 16mm, mens de på 8v toppene er 21mm nøkkel som brukes, men finns nok billigere alternativ til G60 også, for Bosch pluggene som skal brukes der er svindyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugstemp over 55C begynner å bli varmt, og passerer du 85C så er det veldig varm luft. Men igjen, dette er som sagt når du kjører. du skal ha en ganske dårlig innsugsluftplassering hvis den ligger på det.

 

Har grei luft temp når jeg kjører, men er nokk opp i mot 85C, hvis ikke over på tomgang/kø-kjøring. Har orginalt innsug....

 

Kjører på de pluggene som er hakke kaldere enn orginalt, disse har gått rundt 2000km...Tror det var ngk PFR7Q jeg kjøpte

Var samme problemet med de andre pluggene også.......Kan for all del være pluggene som kødder.....:P

 

Men har lest noe om at man skal legge gapet på .028"...Vil dette ha noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja plugger har mye å si på oppførselen på motoren, også mer kresen på en trimma motor.

 

Kluge, nei dem vil ikke funke på en G60, er mindre dissa plugga her er 16mm, mens de på 8v toppene er 21mm nøkkel som brukes, men finns nok billigere alternativ til G60 også, for Bosch pluggene som skal brukes der er svindyre.

 

Det går da fint å bruke plugger med 16mm NV selv om det er 21mm NV som sitter der orginalt, så lenge gjengepartiet er likt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.