#1 Skrevet Juni 29, 2011 (endret) Noen som vet hvor jeg får fylt på gass og trykk testa AC anlegget på passat` min? Har visst R12 gass, mener jeg det heter, og det gjorde ikke VAG verkstedet jeg var hos... Helst Østfold, Follo traktene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 29, 2011 Sjekk ved lokale firmaer som monterer varmepumper. De bruker å ha både gass og utstyr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 29, 2011 å ja takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2011 hørte med en nå idag, de bruker ikke sånn gass, bruker noe som heter r400 et eller annet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 30, 2011 Vianor har visst begynt med sånn, Fyllte på S4`n her om dagen, Koster 1500 + gass, gikk med 400 gram til meg, av totalt 775 gram til 1.30 for grammet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 30, 2011 Men det er R134a som er den "kurante". På gamle R12-anlegg må man bruke en erstatningsgass som det stort sett bare er de som driver kun med kjøleanlegg som tilbyr, da man ikke kan fylle R134a på et R12-anlegg uten å bl.a. bytte all oljen på systemet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 30, 2011 hørte med en nå idag, de bruker ikke sånn gass, bruker noe som heter r400 et eller annet.... R413a, såkalt Isceon 49... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 30, 2011 Hvis du snakket med noen som driver med varmepumper er det trolig R403a de bruker. Det er såvidt jeg husker en vanlig gass i slike stasjonære anlegg, men den er ikke egnet på bilanlegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2011 R 12 gassen er vel ikkje lovlig lenger. Har høyrt desse systema blir bygd om til r134a gassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2011 Ja, man kan bygge om helt, eller man kan fylle en erstatningsgass som inneholder stort sett R134a, men tilsatt stoffer som gjør at R12-oljen blir med rundt i systemet slik at man ikke trenger å skifte olje. Om man gjør det ordentlig og skifter O-ringer og olje blir det ofte mer holdbart, da R134a har lettere for å lekke ut gjennom gamle/sprø slanger/O-ringer. Om man klarer å skaffe R12 er det "under bordet", den er helt hinsides dyr og stort sett meningsløs å fylle pga. prislappen, da en ombygging, evt. erstatningsgass blir rimeligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2011 Spørs om de brukte Tetrafluoroethane på min gamle S4 da, De fikset iallefall biffen hos vianor, som tydelig vis trenger flere bein enn dekk å stå på om dagen Det funker iallefall godt nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 30, 2011 og snart kommer det enda en ny type gass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 30, 2011 og snart kommer det enda en ny type gass ..fordi R134a blir ulovlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 1, 2011 Men SOLA gjør de ikke noe med selv om det er den som varmer opp jorden.. Milde.. Er visst en som gjør slikt her i Vestfold også, sjekk med Amcar-gutta på Phoenix cars! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 2, 2011 og snart kommer det enda en ny type gass ja det hørte jeg han på VAG verkstedet sa..... Han bare rista oppgitt på hodet pga av det.... Han nevnte noe om at det burde være betalt av myndighetene at de som har AC anlegg av gamle typen, burde fått dette ombygd på staten regning, siden noen forsikringer gir jo pluss hvis man har det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 2, 2011 Men SOLA gjør de ikke noe med selv om det er den som varmer opp jorden.. Milde.. Er visst en som gjør slikt her i Vestfold også, sjekk med Amcar-gutta på Phoenix cars! Scania på borgeskogen kan visst fikse. Selv om de sier de ikke har noe igjen ber de deg ta en tur innom for å "se hva de kan gjøre". ;-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 6, 2011 fikk tak i en som kunne konverte det til r134, med påfyll og trykktest for 2 høvdinger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...