#1 Skrevet Juni 29, 2011 Skulle bytte endeledd, men da delte det seg å kula sitter igjen. Har prøvd fire forskjellige terser men får den ikke ut, lite lyst til å demontere hele fjørbeinet å bruke hydralikkpresse. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 29, 2011 -slå hardt med tung slager -varme med propanbrenner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 29, 2011 Ta en stor hammer/liten slegge og kakk hardt noen ganger på fjørbeinet siden av kula. Sett på mutter på undersiden av kula, og kakk så der hardt. Prøv dette litt fram og tilbake. Ellers så har de verktøy for dette på biltema:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2011 varm med propanbrenner ja og slå med en slegge eller en annen tung hammer. om du i tilleg får en kompis til å på en eller annen måte holde press på kula, slik at den har press utover (med en dekkspake, kubein el.l) kan dette hjelpe godt på. Sitter ofte knallhardt disse endeleddene, og med tanke på at det har delt seg kan det kanskje være det enkleste å bare hive seg i demontering med en gang, å bruke hydraulikkpresse Vet det finnes et verktøy på Biltema beregnet på demontering av endeledd. Edit: Christoffer kom meg litt i forkjøpet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2011 endeledds ters og en liten slegge har aldri svikta meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 30, 2011 Fikk den ut med propanbrenner og et par slag med hammer Så nå står bilen trygt hjemme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 30, 2011 Det endeleddverktøyet fra Biltema som ser ut som en gaffel med to tagger funker dårlig på C4. Jeg har ødelagt 3 slike "gafler" samt at man garantert ødelegger mansjetten. Tersj funker også dårlig pga liten/ingen anleggsflate. Det beste er, om man ikke får det ut med propanbrenner (noe jeg også har opplevd) er å kappe av endeleddet så langt ute som mulig (om det ikke er mulig å skru det av) demontere fjærbeinet og legge det stødig og så slå ut endeleddet. Grunnen til at dette går lettere enn når fjærbeinet står på bilen er at demperen demper slaget, slik at man ikke får den sjokkeffekten man gjerne trenger. Ved bruk av propanbrenner, husk å kun varme fjærbeinet og ikke endeleddet, da det er fjærbeinet man ønsker at skal utvide seg litt. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 1, 2011 Ja, den fra Biltema som passer på dette, er temmelig spe, (Jeg har også på min tredje..) men strengt tatt er det bare varme som løsner disse når de er gjenstridige! Varme først som sist er nok tipset, og i hvertfall ikke noe å lure på hvis leddet uansett skal byttes! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 1, 2011 Jeg brukte den største tersen på biltema og klemmet den sammen med en slangeklemme. funket utmerket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2011 (endret) Jeg har brukt endeleddavtrekker fra Biltema i forbindelse med demontering av to fjærbein idag. Den funket helt fint for meg på endeleddene. Men, jeg brukte ikke den som linken viser til. Jeg har den også. De har en annen som er litt større og i svart utførelse. Tror nummeret på den er 19-1254, men den får jeg ikke opp på link. Koster kun. 70.- http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Endeleddavtrekker/ Men jeg har et par spørsmål, bolten på det ene endeleddet går nå rundt (oppi kula) når jeg skal skru det på igjen, bør jeg da bytte endeledd? Tips mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2011 Men jeg har et par spørsmål, bolten på det ene endeleddet går nå rundt (oppi kula) når jeg skal skru det på igjen, bør jeg da bytte endeledd? Tips mottas med takk. Altså du har et nytt endeledd og bolten går bare rundt? Da må du rengjøre hullet og bolten skikkelig, putte bolten nedi og deretter gi endeleddet et lite slag nedover med hammer. Hvis du i tillegg presser endeleddet ned for hånd så sitter bolten godt nok i konen til at friksjonen i mutterens låsering ikke drar bolten rundt. Smør gjerne litt i muterens gjenger. Alterantivt press endeleddet mot styrearmen med en tang mens du skrur på mutteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...