Bård forsøker seg på oppussing av BBS felger.

Anbefalte innlegg

Min første tråd i denne delen av forumet , selv om jeg har vært aktiv på forumet i en del år nå :)

 

Kjøpte meg ett sett BBS 8x16" felger av ukjent versjon i dag.

Noen som kjenner de igjen? og vet hva de heter og kommer fra :)

 

Nå er det ikke noe BBS RS eller noe slikt spesielt ;) Men synes alikevell de fortjener litt pleie.

 

Men her trenger jeg en del gode råd fra de interesserte , om fremgangsmåter og produkter :)

 

Noen bilder av de respektive felgene :D

DSC02240Large.jpg

 

Ikke så aller værst med tanke på sår osv i kantene , så jeg tror ikke det er de værste utgangspunktet.

 

Satt opp mot 90 quattro`n de skal monteres på :)

 

DSC02242Large.jpg

DSC02241Large.jpg

DSC02239Large.jpg

 

Vurderer å gå for Sandblåsing først som sist.

Men er usikker på om jeg skal lakkere hele felgene , eller bare senter , men polert kant?

Vet ikke hvordan det blir , siden de ikke er skrudde.

 

Synspunkter? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv heller å få de glassblåst, sandblåsing av alu blir fort "gropete" og således vanskeligere å få strøkne, spesielt om de skal poleres. Kule hjul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte tanken selv :) Og skal se om jeg finner en løsning på det , men synes den lakken som er der var særdeles tykk og vanskelig å pusse på.

Så jeg lurer på om det blir tidkrevende med Glassblåsing?

 

Takk for det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bli bra dette : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte tanken selv :) Og skal se om jeg finner en løsning på det , men synes den lakken som er der var særdeles tykk og vanskelig å pusse på.

Så jeg lurer på om det blir tidkrevende med Glassblåsing?

 

Takk for det :)

 

Duxola - delevasker - glassblåsing. Det verste er gjerne å komme igjennom det første laget med glassblåseren. De som driver med pulverlakk har også syrebad, så om du finner noen som driver med det kan du sikkert få dyppa de en runde der også. Ang lakk så er pulverlakk mer holdbart men samtidig er ofte fargeutvalget mer begrenset.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duxola - delevasker - glassblåsing. Det verste er gjerne å komme igjennom det første laget med glassblåseren. De som driver med pulverlakk har også syrebad, så om du finner noen som driver med det kan du sikkert få dyppa de en runde der også. Ang lakk så er pulverlakk mer holdbart men samtidig er ofte fargeutvalget mer begrenset.

 

Mvh

EW

 

Er vell ingen i Norge som dypper aluminium enda? Å ha de i syrebad for stål er ikke å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell ingen i Norge som dypper aluminium enda? Å ha de i syrebad for stål er ikke å anbefale.

 

Før pulverlakkering så blir de syrebadet uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du navn på enkelte firmaer som gjør dette? Har letet rundt forbi, men de jeg har hørt med kvier seg med en gang det er snakk om aluminium.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du navn på enkelte firmaer som gjør dette? Har letet rundt forbi, men de jeg har hørt med kvier seg med en gang det er snakk om aluminium.

 

Teknolakk i Trondheim. Jeg har fått gjort pulverlakkering der tidligere, og de har glassblåsekabinett som jeg har lånt. Her nede i Stavanger vet jeg ikke, men søk på "pulverlakkering stavanger" så får du opp en tråd som omhandler dette - med bilder etc.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger prisene på slikt i tr.heim da Eivind? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror de tar 250 pr felg for pulverlakkering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror de tar 250 pr felg for pulverlakkering.

 

Det stemmer. 100kr i tillegg for klarlakk sist jeg var der. Har også fått lakkert div motordeler der, og det koster som regel 250-300kr pr del inkl klarlakk.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men det var jo VELDIG hyggelige priser :) , serlig mot å sitte å slite selv :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, vittig trådnavn, men det her blir nok bra! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men det var jo VELDIG hyggelige priser :) , serlig mot å sitte å slite selv :D

 

Glassblåsing må du gjøre selv, prisene er kun for lakk :) En gang fikk jeg sandblåst felgene først (kostet 800kr hos Trondheim Stål), da måtte de bruke to lag med pulverlakk for å fylle igjen porene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BBS Mahle Heter felgene, blir bra dette;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner Glassblåsing kommer i tillegg , men driver de med syre dypping også?

Kommer det også i tillegg evnt? :)

 

 

FIkk også ett tips om å bruke lakkfjerner Eller lignende , å fjerne lakken og pusse etter på.

Noen som har erfaring med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BBS Mahle Heter felgene, blir bra dette;)

 

Flott info :)

Vet du når ca de stammer fra(årstall ca)? Ble de levert på noen spesiell modell eller lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pulverlakerern her bruker hvertfall IKKE noe syrebad... Han blåser bare felgene, og så lakker de.. Ikke noe spesielt begrenset fargevalg der heller.. Fikk den feite boka jeg kunne titte i når jeg skulle fikse felga mine..

Så tror nok du bare skal levere de bort å få blåst og lakkert dem..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner Glassblåsing kommer i tillegg , men driver de med syre dypping også?

Kommer det også i tillegg evnt? :)

 

 

FIkk også ett tips om å bruke lakkfjerner Eller lignende , å fjerne lakken og pusse etter på.

Noen som har erfaring med det?

 

De har i alle fall sagt til meg at de syrebader de først, for å få bort all forurensning. Dette er inkl i prisen i alle fall, så 250kr pr felg er prisen for hele lakkprosessen, men du må legge til 100kr for klarlakk. Om du har mye ferie så får du helt sikkert stå i lokalet dems og bruke glassblåseren mens det er folk der. Men jeg anbefaler en god runde med Duxola (lakkfjerner) først, for med glassblåser så går timene fort...

 

Ang fargeutvalg så driver Teknolakk mest med overflatebehandling for industriprodukter, så de hadde ikke så mange spreke farger å velge mellom sist jeg var der for ca 2-3 år siden. Du får nesten bare ringe og høre med de, eventuelt stikke innom :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Eivind :) Tenker å gå på med lakk fjerner først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei desverre, ta en titt i tråden min, side 3 for litt insperasjon: her

 

Jeg fjerna klarlakken på kanten med lakkfjerner, steamet dem og polerte med poleringsmaskin.

 

Vasket senteret som forøvrig var uten skader med vanlig rødsprit før jeg lakerte 2strøk med pulverlakk.

Jeg sandblåste / glassblåste ikke pga at jeg hadde polert kanten først, og lakken sitter enda uten noen tegn til slitasje.

 

Mvh Frank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble meget pent det der Frank , TAKKER for inspirasjon :)

 

Høres ut som en grei plan det der , for lakken i senter er ikke den aller verste her heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble meget pent det der Frank , TAKKER for inspirasjon :)

 

Høres ut som en grei plan det der , for lakken i senter er ikke den aller verste her heller.

 

Om lakken fra fabrikk er pulverlakk eller annen type lakk som tåler høy temperatur, så kan det gå uten å fjerne gammel lakk. Vanlig konvensjonell billakk vil koke i herdeprosessen for pulverlakk (200grader i ovn).

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.