Oppfiksing av Borbet A felger

Anbefalte innlegg

Jeg har anskaffet meg 4 stk Borbet A 7,5x16" som jeg vil fikse opp litt. Skal på denne bilen;) :

 

DSCF2372.jpg

 

 

Her blir de vasket:

 

DSCF2377.jpg

 

DSCF2374.jpg

 

 

Begynte å glassblåse ene felgen:

 

DSCF2387.jpg

 

DSCF2386.jpg

 

DSCF2378.jpg

 

DSCF2379.jpg

 

DSCF2380.jpg

 

DSCF2381.jpg

 

DSCF2382.jpg

 

DSCF2383.jpg

 

DSCF2384.jpg

 

DSCF2385.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg fikk tak i lakkfjerner som virket MYE fortere enn å glassblåse! :P :

 

DSCF2445.jpg

 

DSCF2444.jpg

 

DSCF2446.jpg

 

DSCF2447.jpg

 

 

Å sånn begynte det å se ut etter en stund:

 

DSCF2449.jpg

 

DSCF2448.jpg

 

 

Var 4 eller 5 lag tilsammen med grunning/fyller/lakk etc.

 

 

 

 

 

Men har noen spørsmål til når jeg er ferdig med å fjerne lakken:

 

1: Bør jeg pulverlakkere de hvite eller høyglanspolere de? Hva syns dere? :)

2: Bør jeg spraye på syregrunning på aluminiumet når lakken er borte, selv om jeg skal gjøre en av de delene over?

3: Må felgene glassblåses? Selv hvis de skal høyglanspoleres?

4: Hvis de skal pulverlakkeres så har jeg hørt at all lakk må vekk for at det ikke skal reagere mot hverandre, men må lakken vekk over HELE felgen eller bare det som skal lakkes?

 

På forhånd takk for alle svar!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Polert kant og farge på senteret - hvilken må du avgjøre selv, men hvitt blir jo ikke feil i sammen med en blank og fin kant.

 

2: Skal du pulverlakkere de, trenger du ikke å bruke syregrunning, og ei heller om du skal i gang med høyglanspolering.

 

3: Nei, jo mindre du må pusse, jo bedre. For å høyglanspolere trenger du bare å fjerne den gamle lakken og så jobbe deg oppover med våtslipepapir. Begynn med finest mulig for å se om det fjerner korrosjon og andre ulumskheter lett - hvis ikke, prøv noe som er litt grovere. Jo mindre pussing, jo bedre, for ellers blir du veldig fort matlei. Gasolin selger polersett som mange har brukt med stor suksess, sånn for å ta den siste finishen.

 

4: Fjerner du all lakken, så blir det jo desto mindre for den som skal pulverlakkere å maskere. Kan jo bruke drill med stålbørste på baksiden av felgene etter et par omganger med malingsfjerner, for så å pusse over med noe halvfint pussepapir for å få en bedre finish etterpå. Ser jo også mer gjennomført ut når man har lakkert hele felgen lik farge, og ikke bare senteret;)

 

Kul franskmann, btw: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Polert kant og farge på senteret - hvilken må du avgjøre selv, men hvitt blir jo ikke feil i sammen med en blank og fin kant.

 

2: Skal du pulverlakkere de, trenger du ikke å bruke syregrunning, og ei heller om du skal i gang med høyglanspolering.

 

3: Nei, jo mindre du må pusse, jo bedre. For å høyglanspolere trenger du bare å fjerne den gamle lakken og så jobbe deg oppover med våtslipepapir. Begynn med finest mulig for å se om det fjerner korrosjon og andre ulumskheter lett - hvis ikke, prøv noe som er litt grovere. Jo mindre pussing, jo bedre, for ellers blir du veldig fort matlei. Gasolin selger polersett som mange har brukt med stor suksess, sånn for å ta den siste finishen.

 

4: Fjerner du all lakken, så blir det jo desto mindre for den som skal pulverlakkere å maskere. Kan jo bruke drill med stålbørste på baksiden av felgene etter et par omganger med malingsfjerner, for så å pusse over med noe halvfint pussepapir for å få en bedre finish etterpå. Ser jo også mer gjennomført ut når man har lakkert hele felgen lik farge, og ikke bare senteret;)

 

Kul franskmann, btw: ja :

 

Takker så mye for svar!!:D

Har lurt litt på å høyglanspolere kanten og lakke eikene i samme farge som bilen.

 

Men et spørsmål til: det er borte en bitteliten bit av felgkanten, ville folket ha sveist dette og så slipt kanten jevn igjen eller kan jeg bruke feks flytende metall å så slipe det til?

 

Her er min andre bil for de som er interessert: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=198458

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er på kanten og du vurderer å høyglanspolere kantene, så må du nok få noen til å sveise på en larve og bruke litt tid med Dremelen:) Kommer jo an på hvor mye som er borte også, for ofte kan man bare slipe til med fil/Dremel sånn at det ikke blir synlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er på kanten og du vurderer å høyglanspolere kantene, så må du nok få noen til å sveise på en larve og bruke litt tid med Dremelen:) Kommer jo an på hvor mye som er borte også, for ofte kan man bare slipe til med fil/Dremel sånn at det ikke blir synlig.

 

Det er bittelite som er borte så blir nok å få sveist på litt. Må på mek verksted og dreie opp senterhullet så det passer uansett så tar det i samme slengen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i den berømte Duxola malingsfjerneren og den funker fjell! Her ser en hvor blank kanten blir når all lakken er fjernet:

 

DSCF2450.jpg

 

DSCF2451.jpg

 

DSCF2452.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det blir meget blankt og fint bare man får fjernet lakken. Er nok ikke mange timene med pussing før du har speilblanke kanter her, nei:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igang igjen men denne gangen skal felgene på Audien min :)

 

 

IMG_0846.jpg

 

 

IMG_0847.jpg

 

 

IMG_0848.jpg

 

 

IMG_0849.jpg

 

 

IMG_0850.jpg

 

 

IMG_0851.jpg

 

 

IMG_0852.jpg

 

 

IMG_0853.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga at vinteren er rett rundt hjørnet og det var noen små sår i felgene så ble de bare lakket hvite foreløpig. Eller sprayet rettere sagt :) Men fikk tak i en tykk industrilakk som dekket veldig bra og resultatet ble også greit. Hentet også piggfrie vinterdekk idag så får lagt om til uken forhåpentligvis:)

 

 

IMG_0918.jpg

 

 

IMG_0919.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal i gang med et lite felgprosjekt selv her nå, Håper det er greit at jeg stiller et par spm, virker som du har greie på dette.

 

Det er noen alu greier fra Mercedes, lakken bobler og flasser, men aluminium ruster jo ikke?

Uansett, hvor fikk du tak i lakkfjerner? Evt hvilken type sparkel kan jeg bruke på alufelger, tanken er å fjerne bobler og løs lakk, sparkle sår/kantkjøring og spraylakke de. Skal bli vinterhjul så ikke noen store krav til finnish.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal i gang med et lite felgprosjekt selv her nå, Håper det er greit at jeg stiller et par spm, virker som du har greie på dette.

 

Det er noen alu greier fra Mercedes, lakken bobler og flasser, men aluminium ruster jo ikke?

Uansett, hvor fikk du tak i lakkfjerner? Evt hvilken type sparkel kan jeg bruke på alufelger, tanken er å fjerne bobler og løs lakk, sparkle sår/kantkjøring og spraylakke de. Skal bli vinterhjul så ikke noen store krav til finnish.

 

Lakkfjerner får du på feks malerforretninger. Men bruk Duxola, den er RÅ! :) Har tidligere bare brukt vanlig sparkel på felger men kan sikkert med fordel bruke metallsparkel.

Er ikke dreven på dette nei men er bare å prøve så får du det til:) Duxolaen smøres bare på å gjør nesten hele jobben med å fjerne gammel lakk, bare å høyttrykkspyle av etter noen minutter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ble resultatet forresten! :)

 

DSC_04541.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.