Bytte motor i caravelle 1.9 -> 2.4 gjennomførbart?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Min søster har en 92 mod. caravelle 1.9 diesel som er ganske kaputt. I tillegg har hun en 94. Mod 2.4 som har god motor, men er ellers dårlig.

Er det mye som må byttes over for å sette 2.4 motoren i bilen med 1.9?

Takker for svar på forhånd! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

motoren som står i er en "1X", og motoren som skal inn er en "AAB".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 2,4 en sugediesel på kraftige 78 evnt 82 hk?

Uten å ha sjekket motorkodene må jeg spørre; vil ikke det bli en nedgradering i ytelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 2,4 en sugediesel på kraftige 78 evnt 82 hk?

Uten å ha sjekket motorkodene må jeg spørre; vil ikke det bli en nedgradering i ytelse?

det er riktig motor du snakker om ja, men "1X" motoren er en 1.9 liter sugediesel med 60 hk! :P betydelig mere krefter i 2.4én. :) har ikke dreimomentene til motorne, men kan tenke meg at det er en god del forskjell der... ;)

dessuten er 1.9 literen kaputt... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow. Fikk man virkelig så lite futt i en Caravelle? Jeg syntes 2,4 78 hk gikk dårlig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte av en kompis som er mekaniker at det er ett mareritt å ta ut motoren av disse vist man ikke har tilgang på skikkelig løftebukk osv.

Stemmer dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, en nedi gata for meg skiftet motor i sin T4 DOKA utendørs, midtvinters, det eneste han hadde var en gammel traktor til å løfte motoren. Var også en 2.4D. Han tok vekk fronten og panseret, så er det god plass til å jobbe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, en nedi gata for meg skiftet motor i sin T4 DOKA utendørs, midtvinters, det eneste han hadde var en gammel traktor til å løfte motoren. Var også en 2.4D. Han tok vekk fronten og panseret, så er det god plass til å jobbe.

okey, det hørtes da veldig greit ut! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at jeg har litt flaks med de to bilene! :klapp:

X1 og AAB motorene ser ut til å ha samme ledningsnett, og begge er manuell gir som det ser ut til at det bare er en type aksling til. :glad:

er det noen som vet hvor hjernen på disse bilene ligger? er det startsperre på disse bilene? i så fall, er det noen som vet hvordan den fungerer? er det noe mer enn hjernen som må over fra den ene til den andre bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ingen hjerne i det hele tatt? Begge er vel med dieselpumpe regulert med vaier. I såfall trenger du vel kun strøm til gløding og til stoppventilen på pumpa, og kabler til dynamo og starter. Mulig du får kluss med turteller om du ikke benytter den orginale dynamoen, hvis det er der den henter turtallet fra.

Så hvis du får det til å passe med kasse, motorfester og eksosanlegg så bør ikke dette være umulig.

Hva med fjærene foran, 2,4 veier noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ingen hjerne i det hele tatt? Begge er vel med dieselpumpe regulert med vaier. I såfall trenger du vel kun strøm til gløding og til stoppventilen på pumpa, og kabler til dynamo og starter. Mulig du får kluss med turteller om du ikke benytter den orginale dynamoen, hvis det er der den henter turtallet fra.

Så hvis du får det til å passe med kasse, motorfester og eksosanlegg så bør ikke dette være umulig.

okey, det høres jo greit ut da! :)

tja, det er torsjonsfjæring forran som ser ut til at det skal være en grei sak å bytte over. :)

men har ikke så god kjennskap til dette... tro om det er nå strammeskrue som må justeres?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.