Erfaring med CTEK-lader og originale batterier i nye biler

Anbefalte innlegg

Jeg har satt en CTEK-lader til lading på et batteri brukt i en relativt ny bil, og det er et originalbatteri.

Jeg går ut fra at bilen har et slikt fancybatteri som man må kjøpe hos forhandler (bilen er en 2005-modell),

dersom alt skal fungere slik det er tiltenkt.

Problemet er altså som følger: Batteriet har en batteriindikator som sier at batteriet er fulladet. CTEK-laderen rapporterer fremdeles etter én uke at batteriet ikke er fulladet.

Jeg bruker laderen jevnlig, så det virker merkelig om den skulle ha kapitulert akkurat nå.

Har noen andre opplevd lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker min CTEK lader ganske jevnlig og har aldri hatt noe problem. Prøv å sett den på vedlikholdslading sånn cirka et trykk unna. :)

Eneste gangen jeg har opplevd noe i nærheten av hva du beskriver så var batteriet flatt, min uskrevne regel er rask oppladettid eller rask utlade tid betyr flatt batteri. Noen ganger klarer man å strekke det ut i flere måneder, men et nytt batteri er som oftest det som må til. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nei, batteriet er ikke flatt eller noe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nei, batteriet er ikke flatt eller noe...

Ja,nei?? He he..

Du er en oppegående mann Dag, så regner med du har tatt de vanlige målingene..?

(Hvilespenning, ladespenning og belastningsspenning)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Jeg satte på laderen, reiste på ferie og noterte at ctek'en lyste rødt etter en uke da jeg kom tilbake.

...men indikatoren på batteriet viste fulladet. Det har aldri hendt meg før. Får vel bare satse på at det er i orden :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indikatoren på batteriet ditt er ikke 100% riktig. Den skal bare gi deg en viss peiling.

Ctek ladere er skam bra til sitt bruk. Men de små laderne tar laaaang tid for å lade opp et bil batteri.

Men til gjenngjeld kan du sette på laderen og la den stå på uten bekymring en hel vinter.

Jeg hadde et batteri som nesten var ødelagt en gang. Fikk ikke ladet det opp med vanlig bil lader.

Satte på Ctek laderen i en uke, og kom til bake og batteriet var ferdig ladet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du gjorde noe som helst som brukte strøm først så forstår jeg, åpnet en dør eller bare låste opp bilen eller noe.

Jeg har en sånn "komfortindikator" på varebilen og den kan blinke rødt i opp til en halvtime etter at en dør er åpnet eller noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.