Audi A4 1.8TQ 2000 modell, stått stille i 5 mnd med mystisk feil!

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Som topic sier har jeg en Audi A4 1.8TQ 2000 modell, motorkode APU!

 

Har hatt en artikkel om bilen inne på http://www.broom.no

For de som orker å lese den, finner dere den her; http://www.tv2.no/underholdning/broom/audi-a4-18-t-denne-har-staatt-bom-stille-i-to-maaneder-3484397.html

 

For de av dere som ikke orker å lese, kan jeg lage et kort sammendrag her;

 

Dette er andre gangen problemet har oppstått, og det er som følger: Får ikke start, masse bensin i olja (tror det kan forekomme av for mye filing med å få start på bilen), pluggene soter sekundet etter den gangen jeg er heldig å få start på bilen, kommer bensin på pluggene også, kan høres ut som bilen kun går på 2 eller 3 sylinder når jeg får start på bilen (høres ut som en gammel traktor), og luftmengdemåler fra NBS, merke electrix, men føler at det ikke funker optimalt til min type bil.

 

Det jeg har gjort er: bytta tenningsmodul (fra NBS, merke electrix), plugger, coiler (fra HELLA), lambdasonde, bytta noen slanger til innsuget, satt på ny resirk fra forge 007.

 

Ingen forskjell etter alt dette. Har kjøpt diagnose apparat, da det er VCDS-lite programmet.

Får ikke opp noen feilkoder da jeg ikke får starta bilen for å sjekke hva som ligger der.

 

Bilen er programmert hos ES-tuning, og har større turbo, GT2860RS. Alt av tuning ble gjort med bilen før jeg kjøpte den i slutten av 2010, så er usikker på om programmeringa av hjernen ble gjort før den større turboen ble satt inn.

 

Har prøvd mange andre plasser, både forum og ringt til diverse verksted som skulle ha peiling, uten at

de virker seriøse nok.

Noen som har tips å komme med? erfaringer?

 

Del med meg!

 

 

Mvh Ole Kristian Olsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykktestet?? Noen har allerede foreslått dette til deg på broom.

Han skriver til og med at han har hatt nokså likt problem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke har fått gjort enda, men vil en lekkasje kunne forårsake alt dette uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke opp noen feilkoder da jeg ikke får starta bilen for å sjekke hva som ligger der.

 

Du trenger ikke å starte. Det holder å skru på tenninga for at VCDS skal fungere.

 

Er det gjort noen andre reparasjoner med bilen i tilknytning med at problemet oppstod eller ble den bare plutselig slik en dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å starte. Det holder å skru på tenninga for at VCDS skal fungere.

 

Er det gjort noen andre reparasjoner med bilen i tilknytning med at problemet oppstod eller ble den bare plutselig slik en dag?

 

Det er jeg klar over, men han finner ingen feilkoder etter at jeg sletta de gamle feilkodene som lå der fra før. Og da må jeg ha bilen igang og få kjørt sånn smått for at det skal komme nye koder.

 

Jeg vet lite av hva som har skjedd før, forrige eier påstår jo såklart at bilen alltid har vært fin i hans eie, noe som jeg tviler på, så der er det ikke noe å hente. problemet oppsto først 1 mnd etter at jeg hadde kjøpt bilen, så fikk jeg den inn på merkeverksted, der bytta de plugger, coiler og luftmengdemåler, så holdt bilen seg i ca 2-3 mnd til februar i år, da ble den sånn som den er nå og har ikke funnet løsningen på problemet. Så det de har gjort på merkeverksted ser tydeligvis ut til å bare ha vært en midlertidig løsning skulle man tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Har som nevnt i artiklen hatt samma problem på det samme opplegget. Jeg vil gjette på feilblanding i form av lekasje som jeg skrev. Finn en kork som du tetter for ved insuget, også setter du på trykkluft på andre siden ved turboen og sjekker om det er noen lekasjer. Dobbelsjekk også at du ikke har noe form for lekasjer mellom lmm og turbo.

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Har som nevnt i artiklen hatt samma problem på det samme opplegget. Jeg vil gjette på feilblanding i form av lekasje som jeg skrev. Finn en kork som du tetter for ved insuget, også setter du på trykkluft på andre siden ved turboen og sjekker om det er noen lekasjer. Dobbelsjekk også at du ikke har noe form for lekasjer mellom lmm og turbo.

Lars

 

Heisann Lars,

 

Hadde du lekkasje, og fikk du fiksa problemet med å få tetta lekkasjen?

Nå har jeg ikke luftkompressor, men skal se om jeg ikke få tak i noen som har.

Tviler ikke på det du sier, syns bare det høres så lett ut at det kanskje bare kan være en lekkasje som

gjør at bilen er sånn som den er. Samtidig må jeg legge til at det kan virke som at bilen har problemer med 1 eller 2 av sylindrene.

 

Takker for svar så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Lekasjen ble funnet og tettet. så var det bare å pussse pluggene og bilen gikk som den skulle. Om du hadde hatt problemer med en av sylinderenne hadde bilen fortsatt startet og gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første steg på veien for deg, er og kvitte deg med kina LMM og tenningsmodul. Du har bosch ecu, og da er det kun bosch deler som er egnet.

Om du får bilen igang, så vil den garantert ikke fungere som den skal med den kina LMM, siden bilen er trimmet. Ofte fungerer de ikke på orignale biler heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Lekasjen ble funnet og tettet. så var det bare å pussse pluggene og bilen gikk som den skulle. Om du hadde hatt problemer med en av sylinderenne hadde bilen fortsatt startet og gått.

 

Takk for svar Lars, skal få undersøkt dette snarest!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første steg på veien for deg, er og kvitte deg med kina LMM og tenningsmodul. Du har bosch ecu, og da er det kun bosch deler som er egnet.

Om du får bilen igang, så vil den garantert ikke fungere som den skal med den kina LMM, siden bilen er trimmet. Ofte fungerer de ikke på orignale biler heller.

 

Ser den, og skal se hva jeg får til. Men, før jeg skiftet til denne "kina" tenningsmodulen, så sto det en hitachi tenningsmodul i. Tror du denne kunne ha forårsaket noe problemer tidligere?

 

Og, hva vil du si om coilene jeg har satt i nå? Er coiler av merket HELLA, og har hørt at de skal være sterke enn de vanlige typer coiler som er standard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som om du har fått nok tips til å gå i gang:)

 

Et kjærringråd når man har uforståelige feil er å gå over alle elektriske koblinger til motor. Av med stikk, spray 5-56 og ta av og på et par ganger så man er sikker på god kontakt. Inspiser at alle koblingene sitter riktig i stikket så ikke innmaten er presset ut.

 

Som regel hjelper dette ikke noe, men dersom det hjelper så er det enkelt og billig. Sannsynligvis ville det også vært svært vnskelig å finne denne feilen. Dessuten er det veldig greit å vite at sjansen er stor for at det er god kontakt før man kaster masse andre nye deler etter motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Steinar,

 

Har sprayet på elektronikkrens på de av kontaktene jeg vet om under pansret, så det har blitt gjort :)

Har vært nevnt temperaturføler før, at den kan vise feile tall, men det får jeg ikke sjekka uten diagnose, og ikke vet jeg hvor i diagnoseprogrammet jeg kan sjekke det heller :)

Litt usikker på hvor den står i motorrommet og, tror jeg muligens har lokalisert den, men er umulig å få den av kontakten den sitter på, den er grønn værtfall.

Må bare takke alle så langt for alle svarene jeg har fått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme problem med bensin i olja på en bil og der var det hjernen som var deffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompresjonstest!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk feil gjør syk forskjell på blanding som er nevnt her. >Jeg hadde samme problem i portugal og bensinen bare rant gjennom bilen. Hadde et syyyykt forbruk på et kvarter. Regner med at din er har større dyser enn min pluss den er nok mappet til å gi mer bensin enn min også. Så at du ikke får start vist det er en trykkfeil er ikke merkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk feil gjør syk forskjell på blanding som er nevnt her. >Jeg hadde samme problem i portugal og bensinen bare rant gjennom bilen. Hadde et syyyykt forbruk på et kvarter. Regner med at din er har større dyser enn min pluss den er nok mappet til å gi mer bensin enn min også. Så at du ikke får start vist det er en trykkfeil er ikke merkelig.

 

I de fleste tilfeller så kan du jo faktisk skru av slangen til innsuget rett mot spjeldet og bilen vil starte og gå alikevell, ikke noe fint nei, men den starter..

 

1. Har du gnist på alle sylindere??

2. bytt ALLE plugger.

3. siden du får bensin i olja, kan det også være en, eller flere dyser som har "hengt" seg, ta og en kompresjonstest av alle sylinderene, verktøy til det koster 200kr på bilteman.

Har du venner, eller bekjente som du kan få lånt deg en annen hjerne med, lmm, tenningsmodul og orginale dyser ville jeg gjort det, og montert alt sammen, for så og se at den starta, så montert en og en av dela dine til du fant feilen.

Er ikke dette mulig ville jeg sent dysene til noen som har testbenk for dyser, der kontrollerer man funksjon osv.. LMM kan du sikkert bare plugge ut, da går bilen i limp, men skal iallefall starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de fleste tilfeller så kan du jo faktisk skru av slangen til innsuget rett mot spjeldet og bilen vil starte og gå alikevell, ikke noe fint nei, men den starter..1. Har du gnist på alle sylindere??

2. bytt ALLE plugger.

3. siden du får bensin i olja, kan det også være en, eller flere dyser som har "hengt" seg, ta og en kompresjonstest av alle sylinderene, verktøy til det koster 200kr på bilteman.

Har du venner, eller bekjente som du kan få lånt deg en annen hjerne med, lmm, tenningsmodul og orginale dyser ville jeg gjort det, og montert alt sammen, for så og se at den starta, så montert en og en av dela dine til du fant feilen.

Er ikke dette mulig ville jeg sent dysene til noen som har testbenk for dyser, der kontrollerer man funksjon osv.. LMM kan du sikkert bare plugge ut, da går bilen i limp, men skal iallefall starte.

 

Sant det du sier der at den vil gå uten, men den vil gå en stund, og så vil det bli vansklig igjen. På min sto bilen å gikk på tomgang i lang tid, og jeg kjørte den en liten tur uten så store problemer, men når jeg skulle starte den dagen etterpå ville den ikke starte. Da ble bare plugenne sota ned med en gang, selv om lekasjen hadde vært der hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de fleste tilfeller så kan du jo faktisk skru av slangen til innsuget rett mot spjeldet og bilen vil starte og gå alikevell, ikke noe fint nei, men den starter..

 

1. Har du gnist på alle sylindere??

2. bytt ALLE plugger.

3. siden du får bensin i olja, kan det også være en, eller flere dyser som har "hengt" seg, ta og en kompresjonstest av alle sylinderene, verktøy til det koster 200kr på bilteman.

Har du venner, eller bekjente som du kan få lånt deg en annen hjerne med, lmm, tenningsmodul og orginale dyser ville jeg gjort det, og montert alt sammen, for så og se at den starta, så montert en og en av dela dine til du fant feilen.

Er ikke dette mulig ville jeg sent dysene til noen som har testbenk for dyser, der kontrollerer man funksjon osv.. LMM kan du sikkert bare plugge ut, da går bilen i limp, men skal iallefall starte.

 

Takk for svar!

 

Nå bor man såpass øde at hjelp er vanskelig å få tak i! Er ikke helt sikker på hvordan jeg sjekker om der er gnist på sylinderne eller ikke, en kjapp forklaring og jeg skal få det til :) er ganske lettlært.

 

Tror jeg i første omgang skal trykkteste for å sjekke etter lekkasjer. Har allerede skifta et par slanger, og har sett etter lekkasjer uten å finne noe, men har ikke sjekka overalt, og skulle ikke forundre meg at der er noe der jeg ikke har sjekka. Du er den første som nevner dyser da. Tips til hvem som har testbenk for dyser? eller skal de fleste verksteder ha det? Bor øverst i nordland, og merkeverksted er IKKE aktuelt, da jeg har elendig erfaring med dem fra før.

 

Vet ikke helt mer hva jeg skal si, må bare lytte til de tipsene jeg får :)

Da artikkelen lå ute på broom.no kom det 900 forskjellige tips til hva folk sa det var, vanskelig å forholde seg til noe da folk mener det er så mye forskjellig og bytt ditt og datt, derfor kom jeg hit etter håp :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også bare få nevnt det en gang til: mener jeg fikk høre at den større turboen ble satt inn ETTER mappinga var blitt gjort, og det høres jo ikke så bra ut, da må vel bilen bli reprogammert igjen hvis det er tilfelle. Men, høres litt rart ut om dette skulle være tilfelle, da bilen faktisk funka 2-3 måneder etter første gang jeg fikk denne feilen? Jeg mener, hvis det er dette som er tilfelle, så vil vel problemet være der hele tiden og uansett, og ikke funke en periode, for så å bli like mongo igjen..

 

Må samtidig spørre; la oss si at kompresjonen er forskjellig på sylindrerne, hvor bruker som regel feilen å ligge da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal sjekke om den gnister på alle plugenne så tar du ut coilenne og plugenne. Så setter du inn plugene i coilen. Kjør startmotoren rundt samtidig som plugenne sitter i coilen og gjengene på pluggen ligger mot blokka, så ser du om det gnister på alle plugene, og at gnisten er like kraftig.

 

ugjevn komp. kan skyles mange ting.

Det vanligste er nokk slitte stempelringer

kan også være;

dype riper i veggene på sylindren

slitte ventilfjerer

hull i stempel

knekt/skadet ventil eller blokka rundt ventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den, og skal se hva jeg får til. Men, før jeg skiftet til denne "kina" tenningsmodulen, så sto det en hitachi tenningsmodul i. Tror du denne kunne ha forårsaket noe problemer tidligere?

 

Og, hva vil du si om coilene jeg har satt i nå? Er coiler av merket HELLA, og har hørt at de skal være sterke enn de vanlige typer coiler som er standard.

 

Hitachi er vel om mulig brukt som original del, uten at jeg skal være skråsikker. Det er kjent produsent, så burde ikke være noe problem. Om den er iorden, er en helt annen sak om den var brukt.

Coilene er sikkert gode de om det er Hella fabrikat. Generellt god kvalitet fra hella da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hitachi er vel om mulig brukt som original del, uten at jeg skal være skråsikker. Det er kjent produsent, så burde ikke være noe problem. Om den er iorden, er en helt annen sak om den var brukt.

Coilene er sikkert gode de om det er Hella fabrikat. Generellt god kvalitet fra hella da.

 

 

Skjønner, bare lurer siden du sa jeg har bosch hjerne, og da er det kun bosch som er egnet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett sånn testbenk i bruk hos jrsmotor.se, men veit ikke hvem som har sånn i norge, men sjekk først etter gnist du. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også instillingen på registerreima. Kan den ha hoppet over noen tenner??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.