Audi A4 1.8TQ 2000 modell, stått stille i 5 mnd med mystisk feil!

Anbefalte innlegg

Sjekk også instillingen på registerreima. Kan den ha hoppet over noen tenner??

 

 

Tror du sannsynligheten for det er stor ettersom det er gjort på Møller? :)

Og bilen har funka i perioder, hvis registerreima har hoppet over noen tenner, vil det ikke være tull med bilen hele tiden da? Bare spør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

testet lambda? du må få montert resirk. høres ut som at motorn blir dynket med bensin, så det er vel en føler som sender signal til hjernen om å pøse på med bensin.. sotet plugg er fet blanding, brun plugg er bra, hvit plugg er mager blanding hvis jeg ikke tar helt feil. gammelbilen min hoppet over to tenner på registerreimen, da gikk bilen, men nykket og fikk ikke mer en 0,3 i ladetrykk. selv om at en vacumslange hopper av så går bilen, men den vandrer og går lavt på tomgang. jeg holder en knapp på styreenheten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

testet lambda? du må få montert resirk. høres ut som at motorn blir dynket med bensin, så det er vel en føler som sender signal til hjernen om å pøse på med bensin.. sotet plugg er fet blanding, brun plugg er bra, hvit plugg er mager blanding hvis jeg ikke tar helt feil. gammelbilen min hoppet over to tenner på registerreimen, da gikk bilen, men nykket og fikk ikke mer en 0,3 i ladetrykk. selv om at en vacumslange hopper av så går bilen, men den vandrer og går lavt på tomgang. jeg holder en knapp på styreenheten

 

Resirk har blitt montert for en stund siden, lambda er forholdsvis ny (ca 3 mnd gammel), kjøpt fra biltema, men tror ikke det skal være noe forskjell. Hvordan kan man sjekke om styreenheten skulle tulle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*kremt* Trykktest *kremt*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*kremt* Trykktest *kremt*

 

Skal gjøres Morten, må bare finne noen som kan gjøre det :)

Vet ikke om jeg tør å tukle med det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta deg en telefon til es-tuning å spørre dem om du kan sende styreenheten ned til dem, så får dem gå igjennom den å se om dem finner noen feil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Vil bare spare deg for mye bry vist det er den filletingen der.

Slik at du slipper å bruke haugevis av kroner på deler.

Hvor ofte ryker en slange på en bil i forhold til en hjerne?

Det kan selvfølgelig være at jeg/vi har feil. Men da er du hvertfall sikker.

 

Off topic: Jeg følgte spent med en tidligere tråd her inne, om en som skrudde opp og ned på en audi og ikke fant feilen.

Og etter mye om og men så var det pluggene som måtte skiftes. Jeg selv hadde blitt drit flau etter å ha satt så mange hoder i sving her inne, for så å fortelle at pluggene hadde gjort sitt. Min konklusjon er: Ta alle ideer seriøst, men ikke begynn på den værste/dyreste/med mest mulig arbeid først ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Vil bare spare deg for mye bry vist det er den filletingen der.

Slik at du slipper å bruke haugevis av kroner på deler.

Hvor ofte ryker en slange på en bil i forhold til en hjerne?

Det kan selvfølgelig være at jeg/vi har feil. Men da er du hvertfall sikker.

 

Off topic: Jeg følgte spent med en tidligere tråd her inne, om en som skrudde opp og ned på en audi og ikke fant feilen.

Og etter mye om og men så var det pluggene som måtte skiftes. Jeg selv hadde blitt drit flau etter å ha satt så mange hoder i sving her inne, for så å fortelle at pluggene hadde gjort sitt. Min konklusjon er: Ta alle ideer seriøst, men ikke begynn på den værste/dyreste/med mest mulig arbeid først ;)

 

det er da ingen ting å være flau over hvis det er en slik filleting, hvis det er slik, så blir det til slutt slik at folk slutter å spørre om hjelp i frykt for å bli gjort narr av!

 

nå har jeg min tredje Turbo Quattro, jeg har skrudd og feilsøkt på disse bilene siden 2005, derfor kan jeg si at bilen starter og går ujevnt hvis en slange detter helt av! den vil dø ut hvis du prøver og gi gass!

det er klart at det kan være en filleting, men det er ikke tvil om at bilen får for mye bensin, da burde du starte med å finne grunnen til at den leverer for mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er da ingen ting å være flau over hvis det er en slik filleting, hvis det er slik, så blir det til slutt slik at folk slutter å spørre om hjelp i frykt for å bli gjort narr av!

 

nå har jeg min tredje Turbo Quattro, jeg har skrudd og feilsøkt på disse bilene siden 2005, derfor kan jeg si at bilen starter og går ujevnt hvis en slange detter helt av! den vil dø ut hvis du prøver og gi gass!

det er klart at det kan være en filleting, men det er ikke tvil om at bilen får for mye bensin, da burde du starte med å finne grunnen til at den leverer for mye

 

Jeg sier ikke at han bør være flau, og jeg sier heller ikke at jeg vet best. Jeg gir han bare noen råd som jeg har erfart. Noe som hører hjemme i et forum. Selfølgelig kan det være hjernen som har tatt kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt en komp test her først å fremst ettersom du har byttet et helt hav av deler. Få tatt komp test. Dette er ikke no vanskelig, Ta ut alle pluggene og kontaktene til dysene (for å slippe enda mer bensin på sylindrerne). Sjekket IC slanger btw? Min var slik da den nedre slangen inn på ic revnet!

 

Du kan enkelt sjekke dysene dine selv. Som oftest så vises det lett om det er ei dyse eller 2 som den fjusker på. Ta opp galleriet å prøv å fil på start motoren. Om du ikke klarer å se noe avvik på de, så er de som oftest i orden. Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, lambda. Jeg har veldig dårlig erfaring med biltemas lambdaer. Prøvde hele 5 forskjellige lambdaer på mitsuen for en stund tilbake og alle var spesifisert til min modell, men gav forskjellig utfall! Og som forventet så var faktisk Bosch den som fungerte best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, lambda. Jeg har veldig dårlig erfaring med biltemas lambdaer. Prøvde hele 5 forskjellige lambdaer på mitsuen for en stund tilbake og alle var spesifisert til min modell, men gav forskjellig utfall! Og som forventet så var faktisk Bosch den som fungerte best.

 

Folk har vel gjerne forskjellig erfaring med akkurat det der, kjøpte fra biltema da jeg fikk høre at det skulle ikke ha noe å si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt en komp test her først å fremst ettersom du har byttet et helt hav av deler. Få tatt komp test. Dette er ikke no vanskelig, Ta ut alle pluggene og kontaktene til dysene (for å slippe enda mer bensin på sylindrerne). Sjekket IC slanger btw? Min var slik da den nedre slangen inn på ic revnet!

 

Du kan enkelt sjekke dysene dine selv. Som oftest så vises det lett om det er ei dyse eller 2 som den fjusker på. Ta opp galleriet å prøv å fil på start motoren. Om du ikke klarer å se noe avvik på de, så er de som oftest i orden. Lykke til:)

 

 

Takk for det Truls :)

Jeg er ganske ny under pansret på en bil, men lærer fort nå som jeg har problemer, så alt er ikke like enkelt som det høres ut som, for meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk har vel gjerne forskjellig erfaring med akkurat det der, kjøpte fra biltema da jeg fikk høre at det skulle ikke ha noe å si :)

 

Tro oss, det er forskjell på en bosch sonde, og en biltema sonde. Bla så kreves det at sonden klarer og handtere MYE varme, da den står rett bak turboen i din bil. Når den er trimmet i tilegg, så knekker du den biltema sonden fortere enn hva du klarer og si "amen".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro oss, det er forskjell på en bosch sonde, og en biltema sonde. Bla så kreves det at sonden klarer og handtere MYE varme, da den står rett bak turboen i din bil. Når den er trimmet i tilegg, så knekker du den biltema sonden fortere enn hva du klarer og si "amen".

 

Har ikke sagt imot, kanskje bare noen som ikke helt vet hva dem har snakka om, som har sagt det til meg.

Da kan det være lurt å kanskje ta i bruk en bosch lambda.

En lambdasonde alene vil vel neppe være problemet av alt dette nei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ville vært lurt ja, men som du sier, så er nok ikke den årsaken til problemet ditt nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du utelukke ting som bensinpumpe og temperatur sensor i dette tilfellet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du utelukke ting som bensinpumpe og temperatur sensor i dette tilfellet?

 

 

Jeg ville gjort det. Temp sensor er det garantert ikke. Men bensin pumpe nja. Lite trulig når du får bensin. Kan være den leverer for lite. Men det er skjeldent. Enten funker den eller så funker den ikke som oftest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda kan du jo plugge ut og bilen fungeren tilnærmet normalt. (bruker en hel masse suppe men..) Lmm skal du og kunne koble fra. (bruker igjen mye suppe og går dårlig men skal fungere helt fint på tomgang) Om du får bensin i oljen kan det jo faktiskt være så enkelt som at toppakningen er gåen.. Da får du null kompresjon og bensinen blir trykket inn i en oljekanal når stempelet går opp. Biltema og kompresjonstester er 2 stikkord du må ta med deg videre. Denne feks fungerer helt greit. Eneste du trenger å gjøre er å ta ut pluggene, presse denne ned i hullet mens du får en kompis til å file på tenninga. Da vil nåla på skalaen pulsere seg oppover og stoppe på høyeste punkt. Du skal ha tilnærmet lik verdi på alle 4 sylindrene.

 

Holder en knapp på toppakningen jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du har prøvd å starte denne i at halvt år så ville jeg vel nesten tippe dette er grunnen til at de lukter besnin av olja.

 

Nå har jeg ikke "giddi" å lese alt, men med reine plugger så starter den som andre også har nevnt selv om både lmm, lamdba temp sensoerer og div ikke virkter,

men posisjons sensorer og tenningsmodul derimot vil den ikke starte uten. har du sjekka at timingen er riktig da?

 

Forøverig en kompresjonsmåling fra biltema koster etpar hundre kr på biltema og er veldi enkel å bruke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 5månder og mange deler som er kjøpt, så ville jeg rett og slett ha dratt med bilen til Sortland Auto og fått dem til og se på den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg ikke nevnte i sted, sjekk samtlige sikringer! Plagdes med min 1.8T i over et halvt åt og da var det en styrestrømsikring til n75,n80, lambda og LMM som var røket. I sikringsoversikten sto det at det var til ekstrautstyr om bilen var brukt som utrykningskjøretøy..:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med bensintrykkregulator? Er ingen som har nevnt den? Om den ikke åpner helt så vil man få et unormalt høyt trykk som da vil gi mere bensin. Bare noe jeg kom til å tenke på. Står også en slange på den som går til innsug.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket reg reim? Hadde samme problemet på min gamle rs2 for mange årsiden, der stod reima 1 tann feil og startet av og til. Som det er nevnt ellers i tråden, sjekk komp,nye plugger og sikringer/kontakter. Motor skal starte uten lamda eller lmm tilkoblet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.