#1 Skrevet Juli 11, 2011 Hei, Har den siste tiden hatt litt periodiske startvansker med Vento'n. Byttet tenningssystem nylig, så dette skal være bra. Sitter med en teori om at problemet kan sitte i tenningslåsen, bilen starter nemlig lettere når nøkkelen er snudd en bestemt vei - noen med erfaringer her? Tenningslås er så vidt jeg har hørt noe dritt å bytte, så en quick-fix mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 11, 2011 Tenningsbakstykke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 11, 2011 Hvordan er dette å bytte? Like kronglete? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 11, 2011 Det er litt tidkrevende men ikke så spessielt vanskelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 11, 2011 Det eneste som kan være vanskelig er hylsen på styrestammen, denne er presset på og kan være kinkig å få av hvis man ikke har det rette verktøy. Jeg kappet den med Dremel og installerte ny når jeg skiftet bakstykket på en Vento for mange år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 11, 2011 Her er den som Per nevner. Jeg brukte avtrekkningsverktøy fra biltema (Kommer ikke på det korrekte navnet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 12, 2011 Takker for instruksjoner, da blir det forsøk på å skifte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 15, 2011 Det slo meg brått her - bilen drar jo startmotoren rundt, kan det da likevel være tenningslåsen? Burde ikke denne blokkere tenningen helt? For ordens skyld, den har plenty strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 15, 2011 Startmotoren går uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 15, 2011 Her er den som Per nevner. Jeg brukte avtrekkningsverktøy fra biltema (Kommer ikke på det korrekte navnet) http://i15.photobucket.com/albums/a352/torjus/IMG_1387.jpg[/img*] Tersj? Hva er egentlig konsekvensene av dårlig tenningsbakstykke? Kan det tulle til lys også? Mener å huske at på MK3 er det noe spesielt med strømmen (alt går gjennom ett punkt?). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 15, 2011 Jada, bakstykket kan tulle til lysene også. Det er to kretser som styrer "tenning på". Den ene er krets 15, som gir strøm til f..eks. motoren. Den andre er krets X som gir strøm til hovedlys, vindusviskere, bakrute, kupevifte etc. Kretsen X er som regel den som slites ut, men også 15 pleier å bli sliten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 15, 2011 Tor Erik; Jeg ville brukt verktøyet som på bilde (biltema) ved demontering av den hylsa + en vanlig ters. Har gjort denne jobben selv, og prøvde med en vanlig ters. Men det er i snaueste laget med kant på hylsa til at en vanlig ters får godt feste. Eventuelt laget et passende verktøy til bruk i sammen med en ters. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 15, 2011 Sett fast ei wisegrip tang mot kanten på hylsa og trekk av med vanlig avdrager. Funker fett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...