G60 Register innstilling...

Anbefalte innlegg

Jeg holder fortsatt på å kødder med corradoen min, en 90mod g60, å holder på å stille inn registeret på nytt, da det hoppa over noen tenner når jeg prøvde å rotere motor via kam-aksel drevet, skyldes et VELDIG gåent strammehjul!! merket på kammen sitter bak drevet, og det skal stemme med UK toppdeksel i fremkant av motor, har jeg fått med meg, men hvordan finner jeg det på veiva? er det nok å bare sette det på det tenningspungtet som er oppi ved svinghjulet? eller er det et bedre merke å gå etter på andre siden av motoren... må jo være det? siden der er fåtall som setter sammen motoren med girkassa på ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svinghjulet er det beste du kan stille etter. Merket på reimhjulet og plastikken kan vel ikke sies å være like nøyaktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke noe merke på blokka asså....?? bare på plastikken? ok, men det er bare de 2 som skal stilles inn? ikke noe mere? trodde ikke det, men kan jo aldri vite, det er jo så mye dubeditter i bilene for tia at...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke noe merke på blokka asså....?? bare på plastikken? ok, men det er bare de 2 som skal stilles inn? ikke noe mere? trodde ikke det, men kan jo aldri vite, det er jo så mye dubeditter i bilene for tia at...

 

Du har vel fordeleren i blokka? da må den også settes i riktig posisjon. er et merke i fordelerkanten som rotoren skal peke på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det samme merket som lokket låses i eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det samme merket som lokket låses i eller?

 

Nei, er ett lite hakk i kanten på aluen i huset til fordeleren.

 

På kamhjulet er det merker på fremsiden og, 2 prikker på hver sin "tann", disse skal stå over/under anlegsflate til toppdekselpakninga. mulig du har merke på baksiden og, men dette kan være vanskelig å se.

 

På svinghjulet har du 2 merker, det ene er tenningsmerke og det andre er øvre dødpunkt merke. tenningsmerke kommer først om du dreier veiva i den samme retningen som når motoren går, tenningsmerket kommer ca 2 tenner på svinghjulet før øvre dødpunktmerket. Det er øvre dødpunktmerket du skal bruke til register innstilling.

 

Er og merker på regreimsia av veiva, en liten pil i plastdekselet skal stemme overens med ett lite hakk i aluhjulet som driver multireima. greit å bruke for å "grovstile" så tar man og dobbeltsjekker på svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra svar ole, her kom alle svar i en "pakkeløsning", konge! men er fortsatt litt i tvil på det med fordeleren, sikkert mye lettere å se når jeg står med huet oppi motor-rommet... men det merket, skal stå helt nede ved blokka eller, i nærheten av den feste skruen? det må vel fin-justeres litt etterpå og...

 

EDIT: Så med tenningsmerket som kommer FØR øvre dødpungt, så skal altså bilen gå med fortenning? bare lurte... samme for meg, bare det funker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra svar ole, her kom alle svar i en "pakkeløsning", konge! men er fortsatt litt i tvil på det med fordeleren, sikkert mye lettere å se når jeg står med huet oppi motor-rommet... men det merket, skal stå helt nede ved blokka eller, i nærheten av den feste skruen? det må vel fin-justeres litt etterpå og...

 

når du tar av lokket ser du merket. om det tynne plastdekselet ligger under rotoren er det mulig du må vri litt på det for å se merket. Merket sitter som sagt i annleggsflata mot lokket. Tuppen på rotoren skal peke mot merket når veiv og kam er satt på merkene sine. Merket sitter der hvor pluggkabelen til sylinder nr. 1 sitter i lokket btw, da blir det litt lettere å lokalisere.

 

En justering av tenning er alltid lurt etterpå.

 

Orginalt skal det være 6 grader fortenning, dette skal det måles til uten den blå tempsensoren (som sitter i fremkant av toppen) tilkoblet, turtallet skal være mellom 2000og 2500omdr når tenninga justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK.. enda nærmere mål, men ikke helt framme enda... må motoren være varm for at den skal gå uten den blå sensoren eller er det hokke som?

 

Prøvde å stille tenninga tidligere i uka, men klarte overhode ikke finne merket... da kan det stemme da, siden den da gikk på tomgang med den blåe sensoren tilkoblet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå erklærer jeg corradoen for å gå fint, TAKK til Ole Opsahl...

biler går gjevnt på alle 4, men går litt fett... masse grå røyk, prøvde å la den gå varm, å stikke til den noen ganger for å blåse utav den, men hjalp ikke noe nevneverdig.

Fordeleren min satt veldig fast, så hadde ikke tid til å fikle mere med en idag... men kan tenningen ha noe med at den virkes som blandinga er for feit? at den ikke klarer å antenne alt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett denne før Kim, men kunne ikke finne noe merke bak på kandrevet... Ellers takk for hjelpa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her!

 

Driver å skal justere tenning.

0 på svinghjulet er på merket i hullet i girkassa, prikkene på kamdrevet er på hver side av toppdekselpakningen. Hakket i fordeleren er midt på "kontaktpunktet" på rotoren. Regner med det er midt på den skal være og ikke på ett av hjørnene?

 

Tenningslampa har jeg på kabelen nærmest regreim, syl 1. MEN den sviver ikke rent slik den skal og jeg klarer heller ikke se tenningsmerket på svinghjulet med lampa.

Noen som har noen tips? Hvilken vei er best å snu fordeleren, regner med det ikke er bra med for mye fortenning selv om den bare sviver på tomgang.

 

Har jeg gjort noe feil??

Tips mottas med STOR takk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å vri til du ser merket det, 60 grader fortenning er ingen fare på tomgang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bare å vri ene veien å se om jeg finner det, så vri andre å se om jeg finner det der?

Må vel ikke ha sånn avansert lampe hvor jeg kan stille fortenning? Har bare en slik billig biltema drit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bare å vri ene veien å se om jeg finner det, så vri andre å se om jeg finner det der?

Må vel ikke ha sånn avansert lampe hvor jeg kan stille fortenning? Har bare en slik billig biltema drit...

 

Bare å vri ja til du ser tenningsmerket mot merket i hullet. Hadde du hatt lampe med justering kunne du satt den til 6 grader og heller fått øvre dødpunktmerket til å matche merket i hullet, så ett fett i grunn ;)

 

Og husk å ta av blå tempsensor, samt 2-2500rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.