#1 Skrevet Juli 12, 2011 (endret) Regner ikke med at noen kan dette egentlig men det hadde vert morro å vite Finnes det noen her med litt greie på elektronik så fyr løs Er vel helst hallgiveren på AAN motoren jeg sikter til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 12, 2011 Regner ikke med at noen kan dette egentlig men det hadde vert morro å vite Finnes det noen her med litt greie på elektronik så fyr løs Er vel helst hallgiveren på AAN motoren jeg sikter til PM Reidar Fjøsne Skartun, er nok oppdatert der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 12, 2011 den bryter strømmen vær gang den kommer til vinduet på drevet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 12, 2011 den bryter strømmen vær gang den kommer til vinduet på drevet Det har du nok rett i, Så hvis jeg har forstått det riktig sender ECU 5 volt på kontakt 1 og 3 konstant, og når motoren roteres får du 5 volt, 0 volt, 5 volt, 0 volt , osv på pin 2 ? Fant noe på http://www.sjmautotechnik.com NOTE: The 20V 3B engine Hall Effect sensor will only have 4.5 to 5.5 volts between Pin 1 and 3 as the Motronic ECU only supplies approx. 5VDC to the Hall Effect Sensor Check the connection in the plug from the hall sender on the distributor. In some cases the female contacts may be loose and are not making a good connection. Use a small dental pick to push the terminals together to ensure a good tight connection. Re-install this connector onto the distributor connection. Use a DMM and check for low ( Peel back the rubber boot on this hall sensor connector and connect a DMM to terminals 1 and 2 with the ignition key on. The voltage measured across pins 1 and 2 will be ~4 volts when the distributor hall sensor is shielded by the metal cover (hat) on the distributor shaft. The voltage should be between 0-0.5 volts when the hall sensor is not shielded by the metal hat. You can remove the distributor cap, and slowly rotate the engine around while you watch the voltage measured at pins 1 and 2. A better test for the Hall Effect Sensor, is to make up a "low voltage" LED test light (LED with 120 ohm resistor in series) and connect the positive (+) side of the LED test light to terminal 1 (Red/Black wire) and the negative (-) side of the LED test light to terminal 2 (Green Wire) of the hall effect connector. This test is done with the connector plugged on to the distributor connector, and by pulling the rubber boot back off the connector to allow back probing the connector terminals. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 12, 2011 stemmer det bortsett fra pinne 1 er 5v, pinne 2 er pulsen til ecu og pinne 3 er jord 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 12, 2011 stemmer det bortsett fra pinne 1 er 5v, pinne 2 er pulsen til ecu og pinne 3 er jord Ok takk da begynner det å demre, og pulsen er +5 volt ? og ikke jord? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 13, 2011 edit: Må tydeligvis ikke se en film mellom man begynner på et innlegg og avslutter.. For å utbrodere litt og være en besserwisser sånn på tampen av min egen bursdag: Den ene siden er en magnet, og den andre føler via en 'slags transistor' (for å forenkle) at feltet kommer eller går. Med andre ord, det funker ikke med plast i mellom, det må være metall, og helst av den magnetiske typen. Effekten er oppkalt etter mannen Edwin Hall, som fant ut mye rundt dette i slutten av 1800-tallet. Her på fantastske Wikipedia står mer om akkurat denne bruken, generelt kan den oppleves mer eller mindre i de aller fleste halvledere. Hallsensoren på AAN-motorene har et 5V signal som får en dupp når gapet kommer, de to andre lederne inn er jord og Vcc, som i dette tilfellet er 5V. Scott har skrevet mye om dette på hjemmesiden sin. ABS-sensorene som brukes på VW/Audi fungerer forøvrig litt annerledes, (enkelte andre bruker hallsensorer også der, mulig noen VAG-biler også gjør det..) der er det et magnetisk felt som settes opp i spissen av føleren som blir forstyrret av tannkransen, som deretter blir detektert i en spole. Også kalt induktiv effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 13, 2011 Ok takk da begynner det å demre, og pulsen er +5 volt ? og ikke jord?er +5v på pulsen ja, som går til 0v når det ikke er foran sensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 13, 2011 Takker for mange oppklarende inlegg ja, Det var interesant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...