#1 Skrevet Juli 12, 2011 (endret) Hva bør tempraturen på motoroljen ligge på? Normalt ligger motoroljen min på en ca tempratur av 80 grader. Da jeg var i Sverige på langkjøring med henger så jeg at tempraturen krøp opp mot 100 grader og vel så det. Er det unormalt?? Bilen er en s6 2,2 Bruker 05w40 helsynt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 12, 2011 Har du sjekket at oljekjøleren din ikke er tett av løv og dritt? Uansett høres ikke dette ut som noen unormal oljetemp ved henger kjøring , (så lenge hengeren har litt størrelse) Olje tåler lett 100grader , så det høres ikke ut som noen "ekstrem" tempratur. Forøvrig ligger min S6 stødig på 90 grader , selv med biltralle på 2100kg bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 13, 2011 Hva bør tempraturen på motoroljen ligge på?Normalt ligger motoroljen min på en ca tempratur av 80 grader. Da jeg var i Sverige på langkjøring med henger så jeg at tempraturen krøp opp mot 100 grader og vel så det. Er det unormalt?? Bilen er en s6 2,2 Bruker 05w40 helsynt. Olje-termostaten åpner fult ved ca 110°C, på en S6. Ved rolig kjøring (ikke kø) ligge den gjerne på 80-90°C. Oljetemperatur på opp til 130°C er normalt, ved litt belastning. Når du virkelig tar i ....da passerer den 130°C, og går raskt oppover mot 150°C. Forsøk å unngå temperatur på over 130°C, i lengre perioder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 13, 2011 Når eg har på campingvognen med Tillat Tot på 2500 og bilen min veier 2219kg, så er eg fort oppe i 125 grader i tunge bakker, uten at dette er ett problem eller er unormalt..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 13, 2011 Dette var veldig oppklarende. Takk for gode og utfyllende svar:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...