A8 D2 Hjullagerhus bolten røk

Anbefalte innlegg

Den lange bolten som låser de 2 øverste fremre stagene røk når jeg skulle løsne den. Mutteren gikk greit, men bolten røyk da jeg prøvde å vri den rundt i forsøk på å få ut bolten.

Hva nå? Har prøvd å slå ut bolten med stor dor men den sitter helt fast. Virker som om aluminumhuset og bolt har "rustet" fast.

Hva kan jeg gjøre? Hjelper det å varme?

Var i ferd med å løsne stagene for å få vridd ut drivakselen og få skjøvet ut lageret som skal skiftes. Lageret ble plutselig mye verre og jeg tenkte jeg skulle gjøre jobben før jeg dro på ferie i tilfelle det ble enda verre. Verkstedet kunne ikke ta bilen på en god stund delvis også pga ferietid.

Noen som har gjort jobben før og kan komme med noen gode innspill også på resten av jobben?

Jeg har hjullager med eget boss som er festet med 4 bolter fra baksiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAsse rustløser og varme er tingen, så er det bare banke den ut med en dor.

Men om du bruker varme er det fare for du tar knekken på de øvre armene.

Helt vanlig den bolten sitter fast.

Men hvis du bare skulle ha ut drivaksel hadde det holdt med ta av nedre bakre bærearm i de fleste tilfeller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Vel, jeg trodde at den øverste bolten skulle være lett å ta av, så feil kan man ta tydeligvis.

Jeg har allerede brukt en del rustløser uten resultat. Varme har jeg ikke prøvd enda, får håpe det gjør susen, hvis jeg ikke bare skal satse på å løsne nederste stag som du sier. Trodde de også kunne sitte godt fast? Jeg har noe verktøy jeg tror skal passe der for å sette press på leddet slik at et par kraftige slag skal løsne det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de nedre sitter aldri fast, et par gode slag med en tung hammer så løsner kula greit.

Er kun den lange bolten du har beg på og den til endeledd som kan sitte fast

Kan prøve å presse ut bolten og ja om du har noe sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lager ble skiftet uten å løsne noen av stagene. De 4 boltene som sitter på baksiden av hjulvnavet kan skrus ut uten å løsne stagene. Drivakselen kan dyttes litt inn og i tillegg vri litt på rattet først den en veien så den andre slik at man kommer til boltene. Etter det så løsnet lager og boss pluss navet ved å slå litt på ørene. En lite brekkjern bikket ut bosset. Navet satt ikke så veldig godt fast, men den indre lagerringen satt igjen, dvs lageret delte seg. Vinkelsliper ordnet det ganske kjapt. Det var ganske tørt fett i lageret. Slipte og pusset litt i hjulnavet før det gled inn og boltene ble skrudd inn bakenfra. Deretter brukte jeg hjulnavbolten til å dra navet på plass. Du trenger lang latmann(1,5m rør og enda tungt) for å dra de siste 180 gradene etter å ha lagt 190Nm på bolten. Deilig lydløst igjen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.