Bytte av bremsedeler ble plutselig avansert pga knekt fjær - A4 quattro 2003

Anbefalte innlegg

Skulle bytte skiver og klosser på min 03 Audi A4 1.9TDi Quattro idag i garasjen til en kompis, da viste det seg at den ene fjæra bak var knekt og stod i spenn nede.

Etter mye om og men fikk jeg tak i fjærer ifra en 03 Passat 4Motion, disse passet ikke...da gummien som skal omgi fjær oppe og nede fikk for mye slark i midten. :confused:

Og fytti svarte for ett makkverk og for en seremoni for å få dette ned, er ingen mekaniker men har hjelp ifra en kompis som kan grunnregler for Audi sånn høvelig.

Mulig det finnes snartveier, men vi tar ting piano for ikke å ødelegge noe..ABS\ESP sensorer f.eks. Xenon-sensor o.l

Jævla oppgitt ble jeg over hele situasjonen da jeg igår motok pakke ifra NBS med alt av bremsedeler samt nye støtdempere som var planlagt å sette på til høsten, men bestilte ikke fjærer. (da jeg selvfølgelig ikke kunne vite at fjæra var knekt)

Så her er jeg, uten bil, står med demontert bakstilling og jeg er nødt til å sette min lit til at NBS har fjærer til meg, og kan shippe "Over natta"-pakke til nord-norge...slik at jeg kan farte på ferie med bilen til uken.

Faen og :shf:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle bytte skiver og klosser på min 03 Audi A4 1.9TDi Quattro idag i garasjen til en kompis, da viste det seg at den ene fjæra bak var knekt og stod i spenn nede.

Etter mye om og men fikk jeg tak i fjærer ifra en 03 Passat 4Motion, disse passet ikke...da gummien som skal omgi fjær oppe og nede fikk for mye slark i midten. :confused:

Og fytti svarte for ett makkverk og for en seremoni for å få dette ned, er ingen mekaniker men har hjelp ifra en kompis som kan grunnregler for Audi sånn høvelig.

Mulig det finnes snartveier, men vi tar ting piano for ikke å ødelegge noe..ABS\ESP sensorer f.eks. Xenon-sensor o.l

Jævla oppgitt ble jeg over hele situasjonen da jeg igår motok pakke ifra NBS med alt av bremsedeler samt nye støtdempere som var planlagt å sette på til høsten, men bestilte ikke fjærer. (da jeg selvfølgelig ikke kunne vite at fjæra var knekt)

Så her er jeg, uten bil, står med demontert bakstilling og jeg er nødt til å sette min lit til at NBS har fjærer til meg, og kan shippe "Over natta"-pakke til nord-norge...slik at jeg kan farte på ferie med bilen til uken.

Faen og :shf:

kjedelig når slikt skjer. Men har ikke mekonomen, meca, bilxtra eller bilmateriell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye merkelig her...

Hvordan i svarte kunne du ikke merke av fjæren var knekt før du tok av hjulet?

2003 Passat er en PL45, 2003 A4 er en PL46. Det er ingen overraskelse at fjærene ikke passer om hverandre.

Nivåsensoren (det du kaller Xenon-sensor) sitter på venstre framhjul.

ABS- / ESP-sensoren sitter i navet og kan enkelt demonteres hvis du er redd for å skade den, men det burde ikke være noe problem.

Fjæren er ikke festet på noen måte; den står i spenn mellom rammen og bærearmen. Alt du trenger å gjøre er å demontere bremseklaven og -skiven, komprimere fjæren og lirke den ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode svar folkens, ringte NBS kl08 idag, de hadde kun grevlingfjærer...men Mekonomen hadde i Oslo, så har fått sendt en Overnatta-pakke idag, med noe hell har jeg den i nordnorge imorgen. 1000kr+moms i frakt : eek : hehe men er jo desperat så tar den uten problemer.

Så er kun skive og bremsekalipter og klave som må demonteres for å klare å lirke fjæra ut og sette inn ny, vi har demontert ganske så mye...men man lærer jo litt.

Ettersom jeg forstår er det ikke grunn til 4hjulskontroll med å bytte demp og fjær bare bak...

Håper å komme meg avgårde til sverige på ferie på mandagen engang, og ber om at jeg ikke får masse feilmeldinger når alt skal på plass igjen..

Bilen hadde ikke merkbare symptomer faktisk på at fjær bak var knekt, bruddet ser ut til å har vært en stund og er i helt nederste sirkel på fjæra så den står i spenn, lager ingen ulyder. At dempera var slitne visste jeg når jeg prøvekjørte den, men det var nok kanskje i hovedsak dette jeg egentlig opplevde.

Må jo legge til at jeg synes det er utrolig at en fjær på en såpass "ny" bil kan knekke...har jo en MR2 ifra 1986 der alt er i skjønneste orden...

Er det noen form for garanti på dette?

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er fjærene bak byttet. Tok sin tid men ble relativt godt fornøyd med resultatet, meningen var å bytte dempera også bak, men her støtte vi ikke på noen andre problemer enn måten man skal komme til toppen av demperne.

Skjønner at man må demontere halve bagasjerommet, men jeg valgte å avbryte da jeg ikke er sikker på hvordan alle mulige klips og plastdeler skal taes av uten å ødelegge, vil\ klarer ikke å bryte på plast, iallefall ikke når bilen er så tight og flott invendig.

Er det noen som har oversikt på en liten "how-to" demontere deksler i bagrommet på A4 03 stv? Er jo ett digert BOSE anlegg på den ene siden, og NAVI på den andre.... gjerne bilder eller slikt, ser for meg bytte av dempere til høsten. De som er på nå, holder sommern uten problemer.

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nivåsensoren (det du kaller Xenon-sensor) sitter på venstre framhjul.

på passaten sitter det både høydesensor foran og bak. regner med at det gjør det her også som på alle andre biler med xenon.

visst ikke har ikke systemet noe punkter å kontrolere mot hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det å ta ut demper og fjær bak er egentlig veldig enkelt, 3 skruer på demperen også er den ute, så kan du få en kamerat til å bryte ned bakstillinga mens du drar ut fjæra :) fjæra er komprimert no jævlig så den er et helvete å få ut men det går... alternaltiv metode er å løsne bakstillina (sitter i 4 digre bolter under)

edit: så nå at fjæra er bytta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.mekonomen.no/default2.asp?p=butik&m=butik

Og der har vi god rabatt også:-)

Var å handlet en bremse calipper hos mekonomen i Harstad, visste dem klubb-kortet og sa at jeg skulle ha rabatt, fyren i kassa sa ok, trøkte litt på pcen og sa, finner ikke ut at denne klubben skal ha noe rabatt!..

Men snill som han var opprettet han en konto der og da og jeg fikk 10% :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig. Fikk rabatt i Bodø ved å vise klubbkortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å handlet en bremse calipper hos mekonomen i Harstad, visste dem klubb-kortet og sa at jeg skulle ha rabatt, fyren i kassa sa ok, trøkte litt på pcen og sa, finner ikke ut at denne klubben skal ha noe rabatt!..

Men snill som han var opprettet han en konto der og da og jeg fikk 10% :P

Da tror eg han ikke har trykket rett..... Husker første gangen eg spurte etter rabatt. Da måtte han leite lenge før han fant klubben, men mener det var dugelig med rabatt ja.... Ca 20-25% om eg husker rett??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig. Fikk rabatt i Bodø ved å vise klubbkortet.

i Bodø går det bra ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.